Gå til innhold

Går Nintendo sin vei...

trydis

Anbefalte innlegg

Sikkert en del av dere som allerede har lest den, men er jo nokså villt at Nintendo nå er mer verdt enn hele Sony konsernet.

Med både kurstall og salgstall kan Nintendo nå hevde at de har vunnet.

Det handler om spillmaskiner, men det er ikke noen lek - markedet for konsoller handler om IT-komponenter, strategivalg og enorme gevinster, men også tilsvarende tap. For i konkurransen seg i mellom selger Sony og Microsoft maskinene sine med tap.

Det har lenge gått Nintedos vei - deres Wii-maskin (bildet under) er mye billigere og Nintendo tjener derfor faktisk penger på maskinen. I går kunne Nintendo slå seg på brystet: Selskapet løftet allerede høye inntekstsanslag for sitt nåværende finansår med hele 41 prosent: Selskapet tror på et resultat 245 milliarder yen - 11 milliarder kroner i dette finansåret.

Nyheten løftet Nintendo-kursen hele 8,8 prosent og forbi et psykologisk viktig nivå: Nintendo er nå mer verd enn hele Sony, som ikke bare lager spillmaskiner. Nintendo har nå en børsverdi på 73 milliarder dollar.

Nintendo tror de vil selge 16,5 millioner maskiner i år, men Sony selger faktisk også ganske bra: Sony spår et salg på 11 millioner av sin knalldyre Playstation

3.

http://www.digi.no/php/art.php?id=390461

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det morsomme med de 11 mill FY08 er at salget i første kvartal var på 0,71 mill. Altså gjenstår det bare 10,29 mill på de neste 3 kvartalene. Et optimistisk forecast betyr ikke at salget går bra..

9146014[/snapback]

Syns også det var rart.. Litt inkompetent journalist kanskje...

Lenke til kommentar
Det morsomme med de 11 mill FY08 er at salget i første kvartal var på 0,71 mill. Altså gjenstår det bare 10,29 mill på de neste 3 kvartalene. Et optimistisk forecast betyr ikke at salget går bra..

9146014[/snapback]

Helt sant, men er vel ingen som helst tvil om at Nintendo slår både MS og Sony så det suser salgsmessig pr dags dato. Dessuten tjener de jo også penger pr solgte enhet.....

Lenke til kommentar

Tildels enig med DBD jeg også. Synes ikke Wii er noe dritt, men salgstall har da ingenting å si på underholdningsverdien et spill/en konsoll har. Og selv om Wii selger mer, betyr ikke det at Microsoft og Sony "gir opp" og slutter å selge spill og konsoller. Forandrer egentlig ikke mye i spillverden, bortsett fra lønnen til de store i Nintendo.

Endret av Midi
Lenke til kommentar

Eg var nok litt krass. Men det eg meinar er at Nintendo Wii ikkje caterar etter mi smak. Med visse forbehold, sjølvsagt. Forøvrig får eg eit stikk i magen når eg les at folk (ikkje i denne tråden) meiner at ein konsoll er betre enn dei andre grunna den har grøne tal. Det er alltid spela som avgjer.

Eg meiner at Nintendo er inne på noko med denne styremekanismen sin - men at dei 'played it safe' - kansje litt for safe, for at det skal holde i det longe løpet.

Lenke til kommentar
Eg var nok litt krass. Men det eg meinar er at Nintendo Wii ikkje caterar etter mi smak. Med visse forbehold, sjølvsagt. Forøvrig får eg eit stikk i magen når eg les at folk (ikkje i denne tråden) meiner at ein konsoll er betre enn dei andre grunna den har grøne tal. Det er alltid spela som avgjer.

9148612[/snapback]

Wii er laget for å tiltrekke seg alle, men alt går i smak og behag såklart. Vel, bedre er vel et dårlig ord. Mer suksessfull blir nok det eneste rette. Nå er ikke direkte grunne tall en fasit på det heller, hvertfall ikke i starten på en periode.

Eg meiner at Nintendo er inne på  noko med denne styremekanismen sin - men at dei 'played it safe' - kansje litt for safe, for at det skal holde i det longe løpet.

Er det safe å absolutt bryte med utviklingen av konsoller? Nintendo tok en stor sjanse og til nå har det gått over alle forvetninger. De visste ikke hvordan det ville gå før på E3 i 2006, da med sine timevis lange køer.

Heller ikke utviklere hadde noen tro på Wii. Ikke før flere måneder etter begynte de å få øynene opp for maskinen. De ble regelrett tatt på senga alle man, bortsett fra Ubisoft.

Nintendo tok en sjanse som på ingen måter kan bli sett på som "safe".

Lenke til kommentar
Nintendo tok en stor sjanse og til nå har det gått over alle forvetninger. De visste ikke hvordan det ville gå før på E3 i 2006, da med sine timevis lange køer.

Heller ikke utviklere hadde noen tro på Wii. Ikke før flere måneder etter begynte de å få øynene opp for maskinen. De ble regelrett tatt på senga alle man, bortsett fra Ubisoft.

Nintendo tok en sjanse som på ingen måter kan bli sett på som "safe".

9148967[/snapback]

Tror du det?

Jeg er ganske sikker på at nintendo hadde god peiling på at dette kom til å slå an. Det er unormalt av så store selskaper og ta så utrolig store råsjanser på at det muligens ville blitt en flopp. De hadde erfaring med DS vs PSP og visste helt sikkert hvordan vanlige folk liker partyspill med enkle, helt naturlige kontrollere. Til og med sony skjønte dette var noe folk likte (les: sixaxis).

Lenke til kommentar
Skjønner heller ikke at Wii fortsatt selger så voldsomt bra, mesteparten av spillene stinker. Mulig jeg har blitt for gammel for typiske Nintendo spill....

9148284[/snapback]

Mesteparten av xbox360spillene stinker også :roll:

Det er irrelevant, like mye som mitt ;)

Lenke til kommentar
Tror du det?

Jeg er ganske sikker på at nintendo hadde god peiling på at dette kom til å slå an. Det er unormalt av så store selskaper og ta så utrolig store råsjanser på at det muligens ville blitt en flopp. De hadde erfaring med DS vs PSP og visste helt sikkert hvordan vanlige folk liker partyspill med enkle, helt naturlige kontrollere. Til og med sony skjønte dette var noe folk likte (les: sixaxis).

9149010[/snapback]

Tror det? Utviklere har lenge nå sagt at de nå må ta igjen det "tapte" på Wii. EA er vel blant de største til å innrømme dette.

Ja, Nintendo hadde en viss antyding fra DS. Men markedet for håndholdt og stuekonsoller fungerer ikke på samme måte og suksesser reflekterer sjeldent over hverandre. Nintendo har stort sett alltid tatt sjanser og satset på å innovere. Kontrollen har de alltid utviklet med tiden og satt industri-standarder for nesten hver generasjon.

Det å ikke fortsette teknologiracet og heller gå i andre retninger mener jeg hvertfall er en ganske stor risiko. Selv om DS i bunn og grunn på mange måter startet det hele.

At Sony "kopierte" Wii remote er vel ingen bombe. Etter GDC i 2005 fikk Wii (da Revolution) stor mediaoppmerksomhet. Den ble sett på som en kortvarig "fad". Jeg tror heller Sony tok ideen fordi de ønsket å kapitaliserer på oppmerksomheten rundt bevegelseskontrollen. Samtidig kunne jo ikke Sony ha ristefunksjon på kontrollen pga. rettsaken med Immersion. Noe måtte de prøve å erstatte det med. Og når de såg hva Nintendo viste fram tok det ikke lang tid. Samme kan det være for Microsoft hadde vel den samme "ideen" med sin PC-kontroll for 6 år siden...

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Tror det? Utviklere har lenge nå sagt at de nå må ta igjen det "tapte" på Wii. EA er vel blant de største til å innrømme dette.

9149182[/snapback]

Ja, det tror jeg. Utviklere er en annen sak da, de har nok ikke gjort noe særlige analyser av markedet. Jeg mener nintendo visste godt hva de dreiv på med og så at DS solgte godt.
Ja, Nintendo hadde en viss antyding fra DS. Men markedet for håndholdt og stuekonsoller fungerer ikke på samme måte og suksesser reflekterer sjeldent over hverandre.

9149182[/snapback]

Neivel? Nå skal ikke jeg påstå noe, men det er vel gameplay som er stikkordet når det gjelder salg her. Om en konsoll er aldri så fancy og kan gjøre mye rart som allverdens gadgets ikke gjør så trenger den spill for å selge noe særlig. Og selv om den har haugevis med spill så må spillet ha gameplay som funker og som er gøy og fengende. Akkurat det kan det nye kontrollsystemet bidra godt med. Jeg tror ikke dette var en så stor risk som mange skal ha det til.
Lenke til kommentar
Neivel? Nå skal ikke jeg påstå noe, men det er vel gameplay som er stikkordet når det gjelder salg her. Om en konsoll er aldri så fancy og kan gjøre mye rart som allverdens gadgets ikke gjør så trenger den spill for å selge noe særlig. Og selv om den har haugevis med spill så må spillet ha gameplay som funker og som er gøy og fengende. Akkurat det kan det nye kontrollsystemet bidra godt med. Jeg tror ikke dette var en så stor risk som mange skal ha det til.

9149585[/snapback]

Ja, det var ikke det som var poenget mitt. Selv om målgruppen og slikt er likt, er det fremdeles forskjeller. Folk som skaffer seg håndholdt ønsker seg hovedsaklig spill som man lett kan komme inn i. Noe man kan spille når man er på farten. Mens på stuekonsollene gjelder stor sett mer avanserte titler.

Det er såklart likheter her også, men setter du den samme tittelen over plattformene, vil ikke salgene bli like på dem. For avanserte titler vil stuekonsollene selge mer. Når det gjelder spill mer designet for håndholdt vil disse selge mer her enn stuekonsollene. Dette kan vi se med blant annet Brain Training på DS og Wii. Stor suksess på DS og et beskjedent salgt på Wii.

Nå vet jeg ikke hvor stor du vil ha en risk til å bli før den blir stor... Men vi kan vel være enige i at Nintendo gamblet mer enn hva Sony og Microsoft gjorde.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...