Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tesla Motor Company


Anbefalte innlegg

Vanligvis så liker jeg ikke elektriske biler så godt! Men DENNE var bare ultrarå! Hadde det vært mulig og få denne til en god pris i Norge hadde jeg kjøpt den, men med statens utsuging tror jeg den kommer på over millionen! Det er det ikke verdt

 

 

Forbanna staten som skal ta penger for alt som er morsomt og har litt power!

post-23461-1185440901_thumb.jpg

Endret av ASCIWhite
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vanligvis så liker jeg ikke elektriske biler så godt! Men DENNE var bare ultrarå! Hadde det vært mulig og få denne til en god pris i Norge hadde jeg kjøpt den, men med statens utsuging tror jeg den kommer på over millionen! Det er det ikke verdt

 

 

Forbanna staten som skal ta penger for alt som er morsomt og har litt power!

9145498[/snapback]

 

Fet bil, men den var jo ikke spesielt billig i USA heller da! :cool: Nå er jo dette en el-bil, og kommer ikke inn under samme norske bilavgiftshelvete som alle vanlige biler gjør. Er det i det hele tatt engangsavgift på el-biler? Hvis ikke blir det vel bare frakt, registrering og moms på en slik bil (greit nok, bilen kommer til å nærme seg millionen bare man slenger på norsk moms)...? Og så kan man jo gi bånn gass i kollektivfelt rundt omkring, og vise fingeren til bomstasjoner både her og der. For ikke å snakke om at man slipper å rive seg i håret og hyle i desperasjon hver gang man skal fylle bensin. Ser neimen ikke bort ifra at det kan bli en lønnsom affære (alt er jo relativt...) på sikt selv om den gjør et betydelig innhugg i lommeboken ved innkjøp :D

Lenke til kommentar

Det stemmer at elbiler er fritatt for engangsavgift, men moms av importverdien må man betale. Tidligere var det null årsavgift på elbiler, men etter at ansvarsforsikringen for kjøretøy ble flyttet til årsavgiften, så må elbileiere betale årsavgift på 370 kroner. Elbiler kan benytte kollektivfeltet, får kjøre gratis gjennom de fleste bommer og i noen byer (bl.a Oslo) finnes det også spesielle gratis parkeringsplasser for elbiler med ladekontakt.

 

Tesla er basert på en Lotus Elise med et litt endret plastskall. Tesla har fått lisens fra Lotus for å gjøre det på denne måten. Det betyr at rammen er bygd opp av lette og sterke aluminiumsprofiler som er limt og naglet sammen. Elise er en av de stiveste åpne bilene i verden, så dette er en bra basis.

 

Tesla bruker samme type batterier som også benyttes i bærbare datamaskiner. Dette er veldig effektiv batteritype, men den er også svinedyr. Jeg tipper derfor at en svært stor del av Teslas høye pris skyldes batteritypen.

 

Det finnes også andre elbiler som bruker denne batteritypen, både franske Venturi og usanske Wrigtspeed lager slike sportslige elbiler. Det finnes også en Thorr som minner om en Lotus Superseven, en sånn er tilsalgs på finn.no:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...7&pos=30&tot=30

 

Norske Think lanserer en ny generasjon elbiler senere i år, også de med dyre og effektive batterier. Think tilbyr en panteordning for batteripakken, slik at de tar inn den gamle pakken for resirkulering i Sveits når den er utslitt. For alle typer oppladbare batterier har en begrenset levetid, de tåler et begrenset antall oppladinger før de må byttes ut med nye. Dette maksantallet oppladinger varierer fra batteritype til batteritype.

 

På forrige generasjon Think, som brukte vanlige blybatteri, så kostet en ny batteripakke omtrent et halvt hundre tusen. Levetiden per batteripakke var omtrent fem år.

Lenke til kommentar

Alt jeg har studert rundt Tesla Roadster, er lovende. Jeg liker bilen, jeg liker den virkelig. Den virker rett og slett lovende. Våre gode gamle forbrenningsmotorer er ikke ideelle for å endre hvor mye kraft som kommer til hjulene, altså endre turtall. De liker ikke å gjøre det. Elektriske motorer liker det derimot veldig godt.

 

Jeg tror Tesla Roadster blir bra, rett og slett. Men ett par problemer.

 

Pris. Den vil faktisk koste mer i USA enn en Lotus Exige og ikke minst en Chevrolet Corvette C6 Z06. Og det er stor konkurranse. Veldig stor konkurranse.

 

Videre tror jeg den vil bli kjøpt som et moteobjekt, omentrent som Toyota Prius. Og det er aldri bra for en bils image. Veldig mange av de som kjøper denne bilen vil trolig være golfspillere som har en legepraksis som hobby. Han snakker med sine venner i golfklubben om at han har "bought meself one of those electrricc carrrs". Ikke bra.

 

Men tross alt. Jeg håper denne bilen får suksess, for det er noe Brunellsk over den. Det er gjort noe folk for noen få år siden egentlig bare ville se på som tåpelig og urealistisk.

 

Så. Det er en imponerende bil.

Lenke til kommentar

Sitat fra annonsen på finn.no ".Et kjøretøy full av spenning, som..."

 

 

Hehehe, bokstavlig talt!! *glise*

 

Men kult at det kommer litt morsomme og kult designede el-biler... Think ser jo ut som tuppeware dessverre...

Lenke til kommentar
Den nye Think City (som blir lansert i høst) ser langt mer ordentlig ut enn forløperen:

[

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Jeg har meldt meg på for prøvekjøring ...

9146930[/snapback]

 

Hehe, sorry, men det ble unektelig en stor nedtur å gå fra bildene av Teslaen til Thinken. Jeg vet hvilken jeg helst skulle hatt stående i garasjen for å si det sånn! :D

Lenke til kommentar

Men å betale 1 million for en elbil når Lotus Elise koster tredjeparten (som egentlig er samme bil med bensinmotor)? Og Lotusen ser minst like tøff ut i garasjen.

 

Da er det bedre å betale femteparten og få en elbil som kjører akkurat like stille, har samme årsavgift, kan kjøres gratis i de samme bommene, kan parkeres på de samme gratisplassene i sentrum, og som kan kjøres i de samme kollektivfeltene. Teslaen har en høyere toppfart og ser tøffere ut, men so what? Den høres ikke tøff ut, når du inne i mellom tar den ut av garasjen. Da høres den ut som en Think.

Lenke til kommentar
Da er det bedre å betale femteparten og få en elbil som kjører akkurat like stille, har samme årsavgift, kan kjøres gratis i de samme bommene, kan parkeres på de samme gratisplassene i sentrum, og som kan kjøres i de samme kollektivfeltene. Teslaen har en høyere toppfart og ser tøffere ut, men so what? Den høres ikke tøff ut, når du inne i mellom tar den ut av garasjen. Da høres den ut som en Think.

9152094[/snapback]

 

Det er ikke snakk om å parkere gratis eller kjøre i kollektivfeltene, det er snakk om hvordan man gjør det! Men selvsagt, om ytelser og stil ikke betyr noe så er jo Thinken et fremkomstmiddel den også, bevares :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis hovedpoenget er å vekke oppsikt ville jeg satset på en trehjulsbil. De har samme lave årsavgift som motorsykler, har regskilt kun bak (immune mot fotobokser), kjører gratis i de fleste veibommer (som motorsykler), og kan bruke kollektivfelt som andre motorsykler. Men for å kjøre de må du ha billappen og du slipper å bruke hjelm. Det finnes masse coole trehjulsbiler og alle sammen vekker laaangt mer oppsikt enn noen firehjulinger.

 

Ta en titt på www.3wheelers.com for å se hva som finnes (unngå de med ett forhjul, sats på en med det ene hjulet bak, de ligger best på veien i svinger).

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Lobbyister i bilbransjen har nå klart å nekta Tesla å drive salg i New Jersey.

 

https://www.linkedin.com/today/post/article/20140312143420-13333827-tesla-booted-out-of-new-jersey-4-more-stories-you-can-t-miss-today?trk=tod-home-art-list-large_0

 

Synd, men samtidig et sterkt signal om at den eksisterende bilbransjen skjønner at den er alvorlig truet av Teslas nyskapninger.

 

Er vi heldige så vil Tesla modernisere bilbransjen på samme måte som Apple gjorde med mobilbransjen da iPhone kom i 2007.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Tesla tar store sjanser ved å utfordre dinosaurer NADA (forkortelsen er en smule ironisk for National Autodealers Association), men samtidig vil mulighetene deres for fortjeneste øke pga at de hopper over et ledd samt at flere andre bilprodusenter trolig jubler i det stille da de også ønsker å innføre salgsmodellen men er livredde for NADA. Imidlertid har de vært feige som ikke har tatt opp kampen selv tidligere. Det minner på mange måter om Apple som laget sine egne butikker, eller Dell som kjørte direktesalg uten forhandlere lenge, MEN ingen av dem hadde et lovverk fra elektronikbransjen som saboterte salgsmodellene deres. Synes det er trist at man i et "fritt" marked lever etter tilnærma kommunistiske regler hvor noen bestemmer at alle skal gjøre sånn. I Norge og andre europeiske land har det overhodet ikke vært protester, flere steder har jo andre forhandlere kjøpt opp Teslaer for videresalg som f.eks Carpoint. Du kan da få bilen på dagen, men til en ganske kjip pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...