HåkonN Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Har hentet en EF-S 17-55mm F2.8 IS USM på Japan Foto, og er så langt veldig fornøyd. Dette sammen med (den nesten ubrukelige 18-55mm) kit-linsen er det eneste jeg har til min 30D, og jeg ønsker å utvide litt. Et par store Sandisk minnekort og en (billig) fotobag har jeg allerede. Har litt lyst på et Canon 70-200mm F4 IS USM objektiv, men har også fått anbefalt en Canon EF 50mm F1.4 USM for portrettfotografering. Igjen så har jeg ingen ekstern blitz, noe som også kunne vært kjekt å ha. Tar bilder av nesten alt (dyr, mennesker, landskap, vanndråper, blomster, fest, u name it), og er vel det man kan si en ivrig amatør som lærer for hver dag som går. Setter dog litt krav til kvalitet, og betaler gjerne litt ekstra for ting som "varer". Tar forøvrig 95% av bildene i RAW, og er flittig bruker av CS3. Hva bør jeg prioritere av utstyr i tiden fremover sett at mine behov stort sett er "all-round" bruk? Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) I mine øyne finnes det ingen sammenheng mellom all-round bruk og mange forskjellige brennvidder. Riktignok er det vanskelig å ta makrobilder med en vidvinkel, men man klarer seg meget bra uten å dekke hele "spekteret" av brennvidder. Du har skaffet deg et utmerket kamera og en bra linse. Var jeg deg ville jeg brukt dette flittig til alle dine formål en god stund framover. De fleste starter med det til tider sløve kit-objektivet, noe du slipper. Når du så finner ut hvilke brennvidder du liker og hva du ønsker av et objektiv (lysstyrke, zoom, byggekvalitet etc.) kan du utvide objektivparken. Med mindre du har unødvendig mye penger vil du aldri få en objektivpark som dekker alt. Så mitt råd er å vente. Skaff deg en god kamerabok og en fin veske til ditt utstyr. Når du så finner ut at 17-55mm ved 50mm og ved blender f/2.8 er for lite for deg, kan du investere i 50mm f/1.4. Ellers om du ønsker mer tele kan du vurdere det. Det finnes mange gode objektiver der ute som ikke brukes nok av eierne. Edit: Minnekort er kjekt å ha. Objektivet ditt fungerer også fint til portretter, selvom 50mm'ern vil gi mindre dybdeskarphet. Endret 26. juli 2007 av Freem@n Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Hva du skal kjøpe nå, er det kun deg selv som kan svare på, men 17-55 objektivet ditt er meget godt, og er fantastisk sammen med 30D. Dermed hadde jeg vel ikke hatt en 50mm som førstevalg. Har selv en 30D med 17-55 objektivet. I tillegg har jeg 70-200 f4 IS (brukes mye), Canon 10-20mm (flott på bytur og landskap etc.) samt en Tamron 90mm f2.8 makro (brukes mer sjeldent). Så hadde jeg vært deg, hadde et 70-200 objektiv stått høyest på ønskelisten. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 Men EF-S 17-55 er vel også 17-55mm på dette kameraet siden det er beregnet på 1.6-crop kamera, mens EF 50mm F1.4 i realiteten blir 80mm. Er det ikke slik å forstå? Planen er selvsagt å øve øve øve, men igjen så er det uhyre kjedelig å komme over noe man vil forevige, men så rekker ikke linsen til pga. for eksempel for kort brennvidde. Om jeg kan bruke min 17-55 som en bra portrett-linse, er det vel kanskje en skikkelig zoom jeg mangler i første omgang. En EF 70-200mm F4L IS blir vel i realiteten 112-320mm på 30D, og med evn. en 1.4X er jeg oppe i 448mm. Det burde vel holde til de fleste anledninger... (?) Har også sett på EF 100-400mm F4,5-5,6L IS USM (160-640 på 30D/ca 900mm med 1.4X), men der går man vel glipp av en del lysstyrke og kanskje skarphet (?). Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Har litt lyst på et Canon 70-200mm F4 IS USM objektiv, men har også fått anbefalt en Canon EF 50mm F1.4 USM for portrettfotografering. Igjen så har jeg ingen ekstern blitz, noe som også kunne vært kjekt å ha. Ville kjøpt en 70-200 f/4L (uten IS) brukt, og lagt på 50mm f/1.4 og en ekstern blitz. Alt sammen kommer på mindre enn prisen av en 70-200 f/4L IS... Dersom du finner ut at du virkelig ønsker deg IS på 70-200, kan du selge 70-200 f/4L omtrent uten tap, spare litt til og få i pose og sekk ;o) Deretter er jo en ultravidvinkel og langtele neste steg, men det ser man an i forhold til behovet... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Men EF-S 17-55 er vel også 17-55mm på dette kameraet siden det er beregnet på 1.6-crop kamera, mens EF 50mm F1.4 i realiteten blir 80mm. Er det ikke slik å forstå? Brennvidden er oppgitt som fysisk brennvidde i alle tilfeller, så en 50mm f/1.4 vil gi eksakt samme utsnitt som 17-55 på 50mm... 50mm vil tilsvare 80mm på et fullformatkamera, men det er ikke noe forskjell på hva slags 50mm du bruker. Endret 26. juli 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Men EF-S 17-55 er vel også 17-55mm på dette kameraet siden det er beregnet på 1.6-crop kamera, mens EF 50mm F1.4 i realiteten blir 80mm. Er det ikke slik å forstå? Nei. 17-55mm er lik i betegnelse som 50mm'eren selv om det er EFS. Når det gjelder tele, er 70-200 f4 IS ekstremt bra. Rett og slett ett veldig brukervennlig objektiv. Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 EF-S betegner at der ikke er nok glass i objektivet slik at et FF kamera ikke vil fungere på det. Brennvidden er den samme. Lenke til kommentar
badmuslim Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Sigma 10-20 og/eller Sigma 50-150 ville vel vert bra å ha - det er mine ønsker - etter at jeg skaffer meg det objektivet du allerede har... Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) For så vidt enig med Freem@an i at du gjerne kan se ting litt an og se hva du savner. Når det er sagt, så vil 70-200 4.0L IS utgjøre et glimrende tospann sammen med ditt nåværende objektiv. Likevel ville jeg kjøpt 50 1.4 først. Flott lite objektiv som jeg ikke er redd for å bruke på 1.4 i dårlig lys. Bruker dette både på 20D og 5D, og er et objektiv jeg alltid tar med på reise (sammen med 24-105L 4.0IS. Brukendes til det meste, bortsett fra innendørsbruk i "trange" rom og "telefoto" Hadde tidligere 70-200 4.0 uten IS og byttet i april denne i en 4.0L IS. Optisk er de omtrent like, men IS`en er strålende og på stillestående motiv får jeg stort sett skarpe bilder selv om lukkertid er nede på 1/20 s, selv på 200mm Endret 26. juli 2007 av olar0701 Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Hei, eg har 30D og 17-55 2.8 IS og. Eg er kjempefornøyd. I tillegg har eg en 580EX blits. Eg vurderer det slik at neste kjøp blir en 70-200 zoom med IS. Har ikkje bestemt meg heilt for største blender. -Eg er redd f4 vil gi for stor dybdeskarphet for gode portrett. Seinare kjem ultravidvinkel, 1.4x konverter, etc. Uansett: Eg har inntrykk av at det største fremskrittet for meg når eg oppgraderte fra kompaktkamera var ekstern blits. Det å kunne bruke indirekte blits-lys er et kjempefremskritt i forhold til den innebygde blitsen. For ikkje å snakke om at 17-55 objektivet skygger for den interne blitsen, iallefall med solblender på. (Om du ikkje har solblender bør du vurdere denne. Du får færre bilder med flare.) Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Hvis du bruker den innebygde blitsen ofte vil jeg anbefale deg å kjøpe en ekstern. Hvis du ikke bruker blits så mye, er det ikke like viktig. Til portrett kan 85mm 1.8 være et fint objektiv samtidig som du kan kjøpe et 70-200 i den versjonen som passer deg best. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 En god blitz (speedlight) må jeg vel ha før eller siden, og en softbox. Det fungerer vel også greit som en utfyllingsblitz selv når det er gode lysforhold... Den interne på 30D er ubrukelig med 17-55 ja.... det blir skygger med en gang. 70-200 F2.8 er vel relativt stor/tung å dra med seg i forhold til F4? Iflg. "The Digital Picture" ser også F4 IS faktisk skarpere ut enn alle de andre 70-200 alternativene. Er dette bare tilfeldig? Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Har hatt 70-200 f/4 og har f/2.8 nå. Sistnevnte er stor og tung, og helt unødvendig hvis du ikke trenger 2.8. Førstnevnte er helt fantastisk. God byggekvalitet, liten og lett. f/4 med IS skal også være skarpest av alle sammen. Endret 26. juli 2007 av Jurgis Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 Sikkert et litt dumt spørsmål da, men hvilke fordeler har F2.8 på en slik linse? Jeg skjønner den er bedre egnet der det er dårligere lysforhold, men hvor mye utgjør det å gå fra blender 4.0 til 2.8 i praksis? Jeg vet jeg kan kjøpe F4, og senere bytte uten mye tap om jeg trenger det. Men jeg er ikke glad i denne byttingen av utstyr.....selv om det nok kanskje noen ganger koster meg litt mer. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Sikkert et litt dumt spørsmål da, men hvilke fordeler har F2.8 på en slik linse? Jeg skjønner den er bedre egnet der det er dårligere lysforhold, men hvor mye utgjør det å gå fra blender 4.0 til 2.8 i praksis? Jeg vet jeg kan kjøpe F4, og senere bytte uten mye tap om jeg trenger det. Men jeg er ikke glad i denne byttingen av utstyr.....selv om det nok kanskje noen ganger koster meg litt mer. 9147800[/snapback] Det er nøyaktig 1 EV eller 1 blender som vi sier. Å gå fra F4 til F2.8 så er det som å gå fra ISO 100 til ISO 200. Eller endre lukketid fra 1/250s til 1/125s. Tom Lenke til kommentar
bengh Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Sikkert et litt dumt spørsmål da, men hvilke fordeler har F2.8 på en slik linse? Jeg skjønner den er bedre egnet der det er dårligere lysforhold, men hvor mye utgjør det å gå fra blender 4.0 til 2.8 i praksis? Jeg vet jeg kan kjøpe F4, og senere bytte uten mye tap om jeg trenger det. Men jeg er ikke glad i denne byttingen av utstyr.....selv om det nok kanskje noen ganger koster meg litt mer. 9147800[/snapback] En annen fordel er at f/2.8 optikk gir den en betydelig lysere søker. 30D er ikke kjent for å ha den beste/mest lyssterke søkeren. Selv har jeg 30D og benytter bare f/2.8 optikk. Har du først prøvd det vil du ikke tilbake til noe dårligere. Lenke til kommentar
Petterahl Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Ikke for å "stjele" posten din, men lurer på noe angående blitz. Hva er forskjellen ved å bruke den innbygde kontra en blitz man monterer i blitzskoen? Blir det falske lyset bedre eller hva? Jeg veit at hvis man (i dette tilfellet 17mm) slipper man den halvmånen nedert ved den innebygde blitzen, men er det andre fordeler? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Ikke for å "stjele" posten din, men lurer på noe angående blitz. Hva er forskjellen ved å bruke den innbygde kontra en blitz man monterer i blitzskoen? Blir det falske lyset bedre eller hva? Jeg veit at hvis man (i dette tilfellet 17mm) slipper man den halvmånen nedert ved den innebygde blitzen, men er det andre fordeler? Først og fremst gir det flere muligheter, bl.a. til å montere på diffusere (du må ha nokså kraftig blitz for å gjøre dette) og mulighet for å rette blitzen mot taket (av samme grunn, for å spre det kunstige lyset). Siste gjelder ikke den billigste Canon-blitzen, forøvrig, da denne ikke kan vinkles. Lenke til kommentar
nomorebs Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Hva du skal kjøpe nå, er det kun deg selv som kan svare på, men 17-55 objektivet ditt er meget godt, og er fantastisk sammen med 30D.Dermed hadde jeg vel ikke hatt en 50mm som førstevalg. Har selv en 30D med 17-55 objektivet. I tillegg har jeg 70-200 f4 IS (brukes mye), Canon 10-20mm (flott på bytur og landskap etc.) samt en Tamron 90mm f2.8 makro (brukes mer sjeldent). Så hadde jeg vært deg, hadde et 70-200 objektiv stått høyest på ønskelisten. 9145514[/snapback] Hva han sa ^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå