Gå til innhold

Hvor kan jeg lese/lære å bruke D40?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har omsider gått til innkjøp av Nikon D40. Er foreløpig veldig fornøyd, og knipset oppunder 1000 bilder....

Er en grønnskolling innen fotografering, så jeg lurte på hvor jeg kan lese litt om teknikker, blender, ISO osv...

Er boka Digital Fotografi i Praksis noe å satse på? Eller holder det at jeg leser gjennom Fotokompendium på Norsk?

Finnes det evt noen andre nettsider på Norsk hvor jeg kan lære å bruke mitt D40?

Har ikke lyst å løpe rundt på auto liksom. Da kan jeg like gjerne bruke compakt kameraet mitt...

Hvordan fungerer Nikon sitt "Nikon Dschool Basic" ?

Takker for alle svar !

(Sorry hvis dette har vært spurt om før. Prøvde å søke, men fant ingenting).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge de kildene er meget kode å begynne med for å få litt innsikt i fotografisk teori.

Nikon dSchool Basic lærer deg vel kanskje mer tekniske ting ang. kamera? Altså hvordan stille på de tingene du leser om i digital fotografi i praksis og fotokompendiet. Men jeg skal ikke si noe sikkert ettersom jeg ikke har tatt kurset.

edit: forøvrig tok jeg meg en tur på biblioteket her i byen og lånte med meg endel fotobøker. Det er utrolig mye stoff du kan finne der også til en billig penge (ok, ingen penger da :p )

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Les begge deler, fotokompendiet er i tilleg gratis så det bør du lese uansett.

Bruksanvisniga til kameraet er også viktig å lese.

Det Nikon kurset er sikkert grei å få med.

Begyn med å lese fotokompendiet så får du forståelse for det grunlegende, så kan du etterpå lese digital fotografi i praksis der står det en god del ting om etterbehandling og sånt.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Får begynne å lese litt...

Satt oppe i hele natt og leste gjennom bruksanvisningen :D

Finnes det ikke LCD skjerm beskyttelse til D40 slik som det finnes til D80 (LCD Monitor Cover BM-7)?

Bør jeg også ha en solblender på objektivet? Eller trengs dette bare når det er sol ute?

Endret av Senshi
Lenke til kommentar

Til D70 og høyere medfølger LCD-beskytter. Til de lavere modellene må dette evt. kjøpes som ekstrautstyr.

Jeg bruker det på D200'en min, men jeg mistet dekselet til D70'en for over ett år siden, uten at det har gitt meg noen problemer - LCD-skjermen er ikke sårbar (men det er klart at jo større den blir, jo mer sårbar er den også...)

Når det gjelder solblender, så er det nærmest påkrevet på zoomer ute i sollys, men man bør i praksis alltid ha den på (untaket er når man skal bruke den innebygde blitzen), dels for beskyttelse (mye bedre enn et billig UV-/beskyttelsesfilter) og dels fordi man selvsagt kan få strølys fra lamper etc. inne også, og da gjerne ved åpen blender, hvor man er enda mer utsatt for flare.

Flare oppstår når strølys - altså lys som kommer inn i en slik vinkel at det ikke er med på bildet - skaper refleksjoner inne i objektivet. Disse refleksjonene dreper kontrasten i bildet, slik at det blir blekt og fargeløst, i tillegg til at de kan være veldig synlige.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

"Fotografering" av John Hedgecoe er en veldig bra bok som tar for seg alt om selve fotograferingen. Boka er delt inn i forskjellige kategorier som f.eks. natur, portrett, landskap,makro osv... Den har også en hel haug med eksempelbilder.. Veldig lettlest.

"Digital fotografi i praksis" er mer om etterbehandling og ikke selve fotograferingen, men absoulutt en veldig bra bok.

Det kan være lurt å lære seg kameraet, samt alle mulige teknikker før man begynner med etterbehandlingen. Hvis du har plass så ta alle bildene dine i RAW-format+JPEG. Da kan du redigere og styre etterhvert når du har lært deg litt mer om etterbehandlingen.

Er selv veldig fersk, men man lærer sinnsykt fort når det er noe interressant man driver med.. :) Brukte forøvrig Auto-instillingen kun første uka, nå går det som oftest i Av.

Lenke til kommentar

D40 er et herlig kamera - elsker mitt.

Vel;

her har du tips til Ken Rockwell sin guide til D40, du kan også laste den ned som fyldig pdf på siden hans:

http://www.kenrockwell.com/nikon/d40/users-guide/index.htm

Han får litt kritikk i enkelte kretser, men jeg har iallfall lastet ned boken.

Ellers har jeg kjøpt denne beskyttelsen, utrolig fornøyd med og forstyrrer ikke bildet som vanlig teip - den har en glassaktig beskyttelse - forstår nok det når du leser annonsen - jeg er kjempe fornøyd:

http://cgi.ebay.com/GGS-Rigid-Glass-LCD-Sc...1QQcmdZViewItem

Lenke til kommentar

Takker for mange flotte svar.

Bestilte akkurat bøkene "Fotografering" og "Digital fotografi i praksis".

Måtte ha noen nye bøker i bokhylla mi :D

Bestilte meg også en Bilora Screen Protector fra JapanPhoto. Teste ut hvordan den funker....

Skulle også bestille meg en 2GB minnebrikke til.

Fikk sjokk over Elkjøp sine priser. Lexar Professional SD 2GB til 849 kr !!

JapanPhoto tar 279 kr for Sandisk SD Extreme III 2 GB ! !

Er det noe forskjell på disse minnebrikkene eller? Sandisk er vel like bra som Lexar vel?

Mvh Senshi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...