Niskivara Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Men jeg har blitt overbevist fordi jeg selv har sett ting skje. Det er derimot problemet, folk må få sett for å bli overbevist! 9145483[/snapback] Jeg har også blitt overbevist etter å ha sett ting skje. Ting jeg ikke kunne forklare. Ting som var umulige. Ting som også ble bekreftet av andre at hadde skjedd, og var umulige. Men så i ettertid så gjøre jeg feilen å eksperimentere med LSD og andre hallucinogene midler, noe jeg ennå sliter med noen ettervirkinger av å ha prøvd i altfor ung alder og med for dårlig selvbilde, og gjennom dette fikk jeg en helt ny forståelse av hvor ekstremt kraftig hjernen er, og hvor utrolig lett det er å oppleve ting som ikke skjer. Senere har jeg gjort mye research på hvor enkelt det er for folk å få falske minner, oppleve ting på en annen måte nn de skjer, fylle inn tomrom i minner og inntrykk med ren fantasi, og i det hele tatt se verden hvordan den ikke egentlig er. Hjernen er ekstremt kraftig. Den kan lure deg trill rundt. Og jeg er nå totalt overbevist om at de tingene jeg trodde hadde skjedd, faktisk ikke skjedde, og jeg kan spore rimelig godt hvordan jeg lurte meg selv og hvordan jeg fikk andre med på å bekrefte løgnene. Folk sier ofte at "Jamen, SÅ mange folk kan ikke ta feil!", enn om det handler om spøkelser, engler, møte Jesus, UFOer, avskylige snømenn, eller monstere i Loch Ness og små Norske vann, men jo.... Så mange folk KAN ta feil. Det er ikke noe utrolig med det i det hele tatt. Faktisk kan man forvente at så mange folk TAR så feil på regelmessig basis. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Setter mine på at dyr har et annet sansesystem og kan oppdage signaler vi ikke kan. De har andre sanseorganer, men ingen overnaturlige. Infralyd, elektriske signaler, bedre luktesans, syn og hørsel er noen av sansene dyr har. De er også mer sensitive overfor utskillelsen av kjemiske stoffer vi ikke merker bevisst siden vi har forkastet denne delen av vår oppfattelse av omverdenen i evolusjonens løp etter at vi ble verktøymakere, jegere og siviliserte. Infralyd er f.eks årsaken til at dyr merker når det kommer et jordskjelv eller snøskred. Enkelte merker også skjelvingene i bakken gjennom f.eks føttene, værhår eller annet. Et eksempel på en latent sans er "blind vision" der et utvalg personer som har en skade på synssenteret i hjernen ble bedt om å stikke et brev inn i en brevsprekk som ble vridd i ulike vinkler. Overraskende nok traff forsøkspersonene riktig i et signifikant antall ganger høyere enn et forventet tilfeldig resultat. Det som skjedde var at et urgammelt lag i hjernen, "reptillaget" tok kontroll og styrte bevegelsene. Personene kunne ikke se noe, men det gamle synssenteret ga likevel informasjon, underbevisst. Dette at hjernen er bygd opp lagvis fra den tidligste versjonen til den vi har nå kan forklare mange merkelige ting folk opplever Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Trodde ikke det var noe overnaturlig jeg heller . Tror ikke på den slags. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Et eksempel på en latent sans er "blind vision" der et utvalg personer som har en skade på synssenteret i hjernen ble bedt om å stikke et brev inn i en brevsprekk som ble vridd i ulike vinkler. Overraskende nok traff forsøkspersonene riktig i et signifikant antall ganger høyere enn et forventet tilfeldig resultat.Det som skjedde var at et urgammelt lag i hjernen, "reptillaget" tok kontroll og styrte bevegelsene. Personene kunne ikke se noe, men det gamle synssenteret ga likevel informasjon, underbevisst. Dette at hjernen er bygd opp lagvis fra den tidligste versjonen til den vi har nå kan forklare mange merkelige ting folk opplever 9147216[/snapback] Man vet at de forskjellige sansesenterene i hjernen ikke er bundet opp til noen spesifik sans. De bare tolker inntrykk fra sanseorganet(øyne, tunge, øre, etc, etc). Når man mister en sans, så begynner senteret som hadde ansvar for den sansen å hjelpe til med de andre sansene. Derfor hører, lukter, føler, og smaker man faktisk bedre med øynene lukket, akkurat slik som det er naturlig å tro at man gjør(Hivs man virkelig skal nye god mat så lukker man naturlig øyne. Samme med musikk, berøring, etc, etc). Det å bruke lyd og følelse til å orientere seg i 3Drom er heller ikke umulig for mennesket. Det blir ikke like nøyaktig som kombinasjonen mellom syn, lyd, og følelse, men man kan faktisk lære seg opp til å bruke primitive versjoner av "flaggermusradar" til å bedømme avstand ved å lage klikkelyder og gjenkjenne klangen, og man kan føle objekter ved å merke hvordan luften bøyer seg rundt dem. Ganske utrolige ting, for å ikke være overnaturlige. Naturen er mer enn fantastisk nok. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Jepp, men her var det påvist aktivitet i deler av hjernen som normalt sett ikke er i funksjon, det var det som var spesielt med hele eksperimentet. Det var en mer primitiv del av hjernen som tolket informasjonen som kom fra synsnerven, men som ikke ble oppfanget på normalt vis. Forresten, sjekk denne snutten. Er helt enig i at en ikke trenger eventyr for å bli slått av hvor fantastisk ting er og hvordan alt passer sammen. Endret 26. juli 2007 av Jalla Lenke til kommentar
Discoute Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Du kan jo først prøve å bevise her på forumet, at det ikke finnes mere mellom himmel og jord. 9145175[/snapback] Jeg kan heller ikke bevise at den flyvende tekannen finnes, eller at det flygende spaghettigmonsteret eksisterer, men det betyr nødvendigvis ikke at det finnes. Selv om hverken du eller jeg eller noen vitenskapsmenn ikke kan bevise englers ikke-eksistens, kan du ikke konkludere med at engler finnes. Det du kan gjøre er å bruke ren fornuft og logikk og vurdere sannsynligheten for at engler faktisk eksisterer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå