Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er egentlig en Kondensator til?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er for å alltid ha ekstra strøm til gode!

Et bilbatteri gir 60a tror jeg!

 

Vis annlegget krever mer enn så å så mye, så anbefales kondensator!

Er også mye bedre for annelget da det alltid vil få den strømmen det trenger!

Lenke til kommentar

En kondensator er et veldig raskt reagerende batteri.

Det brukes ofte i forbindelse med bilstereo, blandt annet for å forsyne stereoen med litt strøm i det bilen startes og batteriet belastes.

Vanligvis slukkes stereoen siden bilen trekker så mye strøm for å starte, så med en god kondensator skal du kunne la stereoen stå på under start, hvis du ikke spiller for høyt.

 

En annen ting som kondensatorer gjør, er å forsyne stereoen med strøm når den plutselig bruker ekstra mye strøm. For eksempel hvis det settes i gang et plutselig dunk fra subben (såklart i på grunn av musikken).

Uten en kondensator kan man i slike tilfeller oppleve at lysene blinker i takt med bassen.

Lenke til kommentar
En kondensator er et veldig raskt reagerende batteri.

Det brukes ofte i forbindelse med bilstereo, blandt annet for å forsyne stereoen med litt strøm i det bilen startes og batteriet belastes.

Vanligvis slukkes stereoen siden bilen trekker så mye strøm for å starte, så med en god kondensator skal du kunne la stereoen stå på under start, hvis du ikke spiller for høyt.

 

En annen ting som kondensatorer gjør, er å forsyne stereoen med strøm når den plutselig bruker ekstra mye strøm. For eksempel hvis det settes i gang et plutselig dunk fra subben (såklart i på grunn av musikken).

Uten en kondensator kan man i slike tilfeller oppleve at lysene blinker i takt med bassen.

9144159[/snapback]

:rofl:

 

Er jo nesten som om man skal droppe kondensatoren jo.. er jo kult med blinkende lys etter takten på musikken :lol:

 

 

edit: oja.. btw.. takk for svar gutter

Endret av Speeed
Lenke til kommentar
En kondensator er et veldig raskt reagerende batteri.

Det brukes ofte i forbindelse med bilstereo, blandt annet for å forsyne stereoen med litt strøm i det bilen startes og batteriet belastes.

Vanligvis slukkes stereoen siden bilen trekker så mye strøm for å starte, så med en god kondensator skal du kunne la stereoen stå på under start, hvis du ikke spiller for høyt.

 

En annen ting som kondensatorer gjør, er å forsyne stereoen med strøm når den plutselig bruker ekstra mye strøm. For eksempel hvis det settes i gang et plutselig dunk fra subben (såklart i på grunn av musikken).

Uten en kondensator kan man i slike tilfeller oppleve at lysene blinker i takt med bassen.

9144159[/snapback]

:rofl:

 

Er jo nesten som om man skal droppe kondensatoren jo.. er jo kult med blinkende lys etter takten på musikken :lol:

 

 

edit: oja.. btw.. takk for svar gutter

9144176[/snapback]

Har sett noen gamle Volvoer og Golfer utenfor Essoen her på Sandnes med dette fenomenet. Kult? Nja, ikke direkte.

nopity.gif

 

 

:p

Lenke til kommentar
En kondensator er et veldig raskt reagerende batteri.

Det brukes ofte i forbindelse med bilstereo, blandt annet for å forsyne stereoen med litt strøm i det bilen startes og batteriet belastes.

Vanligvis slukkes stereoen siden bilen trekker så mye strøm for å starte, så med en god kondensator skal du kunne la stereoen stå på under start, hvis du ikke spiller for høyt.

 

En annen ting som kondensatorer gjør, er å forsyne stereoen med strøm når den plutselig bruker ekstra mye strøm. For eksempel hvis det settes i gang et plutselig dunk fra subben (såklart i på grunn av musikken).

Uten en kondensator kan man i slike tilfeller oppleve at lysene blinker i takt med bassen.

9144159[/snapback]

:rofl:

 

Er jo nesten som om man skal droppe kondensatoren jo.. er jo kult med blinkende lys etter takten på musikken :lol:

 

 

edit: oja.. btw.. takk for svar gutter

9144176[/snapback]

Har sett noen gamle Volvoer og Golfer utenfor Essoen her på Sandnes med dette fenomenet. Kult? Nja, ikke direkte.

nopity.gif

 

 

:p

9144209[/snapback]

 

Hehe... :!: nei, har ikke vært i sandnes før.. så har nok ikke lagt merke til dem nei. . men ser det for meg :rofl:

Lenke til kommentar

Et bil batteri er relativt tregt til å gi fra seg strøm.. men en kondensatort på større enn 500 000 uF vil gi fra seg raskere strøm til krevende bruk som feks bass (som nevnt tidligere). Men som en nevnte her: at den kan gi mer strøm blir feil.. samme strøm, samme spenning.. men mye raskere.. sett kondisen så nærme forsterker som mulig!

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke tenkt på kondensator jeg. Hvis ikke batteriet holder følge nå, kommer det fortsatt ikke til å holde følge etter at kondensatoren er koblet til. Det en kondensator gjør er å gi litt "juice" når spenningen synker, men etter den har gjort det vil den måtte laddes opp å det gjør den ved å ta strøm fra batteriet.

 

Etter som jeg har sett av "syke" anlegg bruker de heller to batteri i stede for kondensator.

 

Når du ser etter nytt batteri er det ikke Ah du skal se etter. Ah sier bare hvor lenge du kan ha et strøm trekk fra batteriet. Hvis du skal ha den til å lyse i en lese lampe på hytta trenger du masse Ah. Hvis ikke er det mA du skal se etter tror jeg. Maxxima batteri har 800mA, og Optima YellowTop har 650mA tror jeg. Har selv brukt Maxxima batteriet, og med det trengte jeg aldri kondensator til vanlig bruk.

 

Kondensator er noe jeg ville sett på når hele anlegget er komplett å du vil ha ut det lille ekstra..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Litt forrvirring her angående kondensatorer.

Uansett antallet batterier vil kondensatorer gi kjappere strøm, noe som gir bedre transientet,strammere bass og klart bedre dynamikk ved vanlig spilling.

Det er bedre med 2 mindre kondensatorer enn en stor.

 

Hvis du spiller i DB Drag så brukes ikke kondensatorer, fordi det er med kondensatorer som alt annet her i verden: For å få en fordel på et område , må du ofre noe på et annet.

 

Når du har tømt kondensatoren(e) din(e) trenger de litt tid for å lade seg opp igjen og trekker strøm fra batteriet ditt .

Dette reduserer tilgjengelig amp og gir dårligere mulighet for max DB.

 

Så kort sagt; setter du lydkvalitet i fokus bruker du kondensator(er).

Skal du ha max trøkk i et lite øyeblikk, trenger du ikke kondesator.

 

Uansett hva du velger må du ha batterikapasitet til å matche forsterkerne dine, noe nesten alle på Essoen på Sandnes sikkert ikke har, he he!

 

Jeg fikk pokal i NM i Lyd i bil i 1997 med en liten Rockford Fosgate forsterker på 4x30W, da jeg hadde eget batteri til den, kondensator og forsterkning av linjesignalet inn til forsterkeren.

 

Små forsterkere kan spille fletta av forsterkere som er mye større og dyrere hvis de små får opptimale forhold og de store ikke får det.

 

Det trenger ikke være rådyrt for å ha det gøy med lyd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...