aadnk Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Aboslutt ikke.. Men det som er viktig å huske på er at troende folk er troende nettop fordi de trenger det av en eller annen grunn.. Å motbevise at det finnes en gud kan såre dem.. Tror egentlig det lureste ville vært å ikke gjøre det.. 9143859[/snapback] Når små barn tror på julenissen, holder man seg som regel for god til å prøve å motbevise denne overbevisningen. Gjør man imidlertid det, er det helt klart ens egen feil, og ikke barnets. Når ungdommer og voksne tror på julenissen, eller i dette tilfellet kristendommen, bør denne praksisen være fullstendig unødvendig. Normale mennesker bør kunne tåle sunn kritikk uten å bli dypt såret og gå mann av huse. Når dette ikke er tilfellet, mener jeg det helt klart er deres egen feil. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Når ungdommer og voksne tror på julenissen, eller i dette tilfellet kristendommen, bør denne praksisen være fullstendig unødvendig. Normale mennesker bør kunne tåle sunn kritikk uten å bli dypt såret og gå mann av huse. Når dette ikke er tilfellet, mener jeg det helt klart er deres egen feil. 9144120[/snapback] Hvis noen hadde kommet og kritisert alt det du tror på, og har bygget livet og ditt moralgrunnlag på, tror jeg ikke du hadde sett like objektivt på saken. Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Hvis noen hadde kommet og kritisert alt det du tror på, og har bygget livet og ditt moralgrunnlag på, tror jeg ikke du hadde sett like objektivt på saken. 9144140[/snapback] Men om jeg så skulle gå å halshugge alle som måtte kritisere mine vrangforestillinger, ville feilen være min alene, ikke kritikernes. Det er reaksjonene jeg mener er urettmessige, ikke overbevisningene i seg selv. Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Nå snakker vi om dagens kristne, ikke middelalderens eller forsåvidt muslimer heller. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Når ungdommer og voksne tror på julenissen, eller i dette tilfellet kristendommen, bør denne praksisen være fullstendig unødvendig. Normale mennesker bør kunne tåle sunn kritikk uten å bli dypt såret og gå mann av huse. Når dette ikke er tilfellet, mener jeg det helt klart er deres egen feil. 9144120[/snapback] Hvis noen hadde kommet og kritisert alt det du tror på, og har bygget livet og ditt moralgrunnlag på, tror jeg ikke du hadde sett like objektivt på saken. 9144140[/snapback] Folk kritiserer alt jeg tror på støtt og stadig. Og det er helt greit. Det er tross alt gjennom kritikk og diskusjon man utvikler seg og kommer nærmere "sannheten". Om jeg skulle blitt krakilsk hver gang noen kritiserte mitt livssyn, min ideologi, min ikke-tro så hadde jeg vært i graven for lenge siden. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Ta problemet høyere opp en bare skolen sitt "rettsvesen". Ta kontakt med fylkeskommunen og skole-etaten deres og hør med forskjellige instanser innenfor skolesystemet for det SKAL være et system som skal fange opp saker som dette men dessverre så havner de sjelden der de skal pga lærere er som oftest hinderet for akkurat dette. For at elever skal bli trakassert og forskjellsbehandlet pga sin "mangel på tro" skal ikke forekomme. Ta kontakt med skolekontoret i fylket og nytter det ikke så ta kontakt med media. Da kan man så og si garantere at det kommer til å bli fuss om saken. Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Når kristensekten får forkynne over callinga, må da for svarte også ateister få lov! Lag en ateist-forening hvor dere ser videoer og intervjuer med Richard Dawkins, og krev å få fortelle om møter over callinga dere også. Hvorfor i helvete skulle dere bli diskriminert!? Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 Snakket hun nedlatende om din ''tro'' da snobjorn? 9143936[/snapback] Mente ustedalen! ^^ 9144010[/snapback] Jeg har hatt flere kristne kommet opp til meg og forskynnet sin tro. De har sagt at det er bare dumme mennesker som ikke tror på Gud/Jahova, og at jeg kommer til å brenne i helvete i evig tid siden jeg er en ateist. Når jeg da kommer med motargumenter mot Kristendommen og motbeviser denne, får jeg vite at jeg har såret personen. Unnskyld meg, hvem var det som sa at jeg var dum og at jeg skal tortureres i evig tid? Men det er JEG som sårer! Det har skjedd flere ganger! Når små barn tror på julenissen, holder man seg som regel for god til å prøve å motbevise denne overbevisningen. Gjør man imidlertid det, er det helt klart ens egen feil, og ikke barnets. Når ungdommer og voksne tror på julenissen, eller i dette tilfellet kristendommen, bør denne praksisen være fullstendig unødvendig. Normale mennesker bør kunne tåle sunn kritikk uten å bli dypt såret og gå mann av huse. Når dette ikke er tilfellet, mener jeg det helt klart er deres egen feil. 9144120[/snapback] Nemlig! Burde ikke folk tåle kritikk på noe av det de tror om? Jeg kan fint høre at kristne og muslimer kaller ateismen latterlig og dum, uten at jeg føler meg såret. Når du er i en diskusjon med en kristen person om religionen hans/hennes, og hun/han begynner å grine når du motbeviser guds eksistens - da virker det som om du har vunnet hele diskusjonen og du har faktisk klart å motbevise guds eksistens, og dermed så forsto den kristne at du faktisk har rett. Det virker i alle fall slik! En annen ting som jeg synes er rart er at de som føler seg såret av at andre snakker imot troen deres er de religiøse. Du kan snakke så mye dritt mot en ateist som du bare vil og du vil få tilbake "du er en ignorant jævel" e.l. mens en kristen/muslim vil ta det ille opp. Hvorfor? Det er tydeligvis de som ikke klarer å respektere at folk har en annen mening. Ta problemet høyere opp en bare skolen sitt "rettsvesen". Ta kontakt med fylkeskommunen og skole-etaten deres og hør med forskjellige instanser innenfor skolesystemet for det SKAL være et system som skal fange opp saker som dette men dessverre så havner de sjelden der de skal pga lærere er som oftest hinderet for akkurat dette. For at elever skal bli trakassert og forskjellsbehandlet pga sin "mangel på tro" skal ikke forekomme. Ta kontakt med skolekontoret i fylket og nytter det ikke så ta kontakt med media. Da kan man så og si garantere at det kommer til å bli fuss om saken. 9144858[/snapback] Det er som sagt ikke mitt problem, jeg bare går på skolen. Men jeg er ganske sikker på at jeg kan få det problemet i religionstimene. Hvis enkelte skal forkynne deres religion, skal jeg forkynne mitt livssyn. Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Jeg ble kalt satanist fordi jeg ikke er kristen. Jeg tror ikke de vet hva det er engang. Fikk veldig lyst til å holde et foredrag om satanisme. Lenke til kommentar
Yanami Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Religion har gått for langt når en ikke kan akseptere andres syn. Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Jeg ville gitt mye for å gå på den skolen. Hvis lærerene hadde hengt opp bibelsitater, så hadde jeg også gjort det. Av dem gammeltestamentlige typen altså.. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) hadde en kristen lærer på første året VGS, sånn kristen som mener man må "redde" homofile. og han og jeg gikk ikke overrens problemet var at han var mattelæreren min, et fag jeg er ubruklig i og ville ha trengt mye hjelp, men siden jeg ikke likte han og han ikke likte meg ble det ikke mye hjelp og jeg strøk med glans, nå skal det sises at jeg sikkert hadde stryket selv med masse hjelp. en ting du kunne gjort var å finne en ateistforskjemper(vet ikke hvor mange det er av dem i norge) så når du kommer i en time der du vet læreren vill begynne å preke, så kommer du inn med den ateistforkjempere som står ved siden av deg under hele timen og hver gang læreren sier noe som er utenfor dems job, som å forkynne gud/jesus/spagetii monster så kan denne forkjempren skrike ut og true med søksmål. Endret 26. juli 2007 av gunfreak19 Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 hehe, hører at jeg har vært heldig ihvertfall.. Har aldri hatt en kristendomslærer som har prøvd å pakke på meg kristendommen. Jeg har også flere kristne venner, og de respekterer mitt syn på akkurat det punktet. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Jeg kom over en side på nettet, kalt for hedning.no. En litt interessant side, og jeg kom over en artikkel som fort vekket min oppmerksomhet: Elever trakassert av kristne lærere Noen engasjerte elever ved Gol vgs. bestemte seg for å gjøre medelevene noe mer opplyste. Til dette brukte de oppslagstavlen på skolen. Her hang de opp noen sitater fra bibelen samt litt småfakta om Martin Luther, litt om hva statskirken står for og hvilke andre og mer nyttige formål pengene heller kunne bidratt med. Under oppslagstavlen la de en bunke med skjemaer for å melde seg ut av statskirka. Noen andre elever reagerte på dette og tolket det som mobbing. Initiativtagerne ble straks innkalt til møte med kontaktlærerne (tidligere kalt klasseforstandere). Her fikk de klar beskjed om at man ikke kunne ha det slik på skolen og at oppførselskarakteren antagelig ville bli satt ned. Med seg fikk de et brev med begrunnelsen. Til tross for at kontaktlærene har mistet status som noen med forstand, var ikke rådgiveren ved skolen av samme oppfatning og støttet elevene. Til tross for dette har elevene måttet bøye seg for kravet om å ikke avkristne skolen. Dette er vel ikke første gangen noen har blitt truet til stillhet i guds navn. AMEN! Skolen ble som sagt aldri avkristnet. Dette lot seg vise i en av norsktimene ved en senere anledning. Her er det tydeligvis også vanlig å presse inn litt overtro, denne gang i form av salmer, ikke trusler (jeg vet ikke hva som er verst). En elev ble bedt om å lese opp en salme, men ba om å få slippe. Læreren spurte om han ikke ville lese eller om han ikke var i stand til å lese. Klassens elever lo. Noen med andre av. Læreren mente tydelig at dette var unødvendig og ikke minst barnslig oppførsel fra elevens side. Han følte seg latterliggjort av foran klassen. Han slapp i det minste å lese. Det føltes kanskje ille ut akkurat der og da, men senere i livet er det sånne ting man er stolt av. Per Gladmann Sørheim (Styremedlem i Hedningsamfunnet) 05/03 2007 Grunnet til at denne artikkelen vekket min oppsikt er rett å slett fordi Gol vgs. er min skole. Og etter å ha spurt mange av mine venner så fant jeg ut at dette skjedde mens jeg bodde i USA, og at disse elevene er bekjente av meg. Jeg spurte han i kveld, og jeg fant ut at læreren som truet dem med å sette dem ned i orden og oppførsel er min kommende norsklærer. Er dette lov av læreren? Er det ikke lov til gi informasjon om ateismen og hvordan man melder seg ut av kirken uten å bli straffeforfulgt? Har vi ikke noe som heter religionsfrihet her i landet, og burde ikke også de norske skolene overholde dem? Er det forskjell å si "Kristendommen er den eneste sannheten" og det å si "Kristendommen og annet religion er bare tull"? Tror religionstimene kan bli veldig artige hvis vi jeg havner i klassen med flere av de jentene som klagde til læreren. 9143510[/snapback] Hvis jeg hadde gått rundt med bunker av fakta om hva islam virkelig er, hvem mohammad var og forkynnet at folk måtte vende om fra islam så skal jeg love deg jeg hadde fått problemer. Hvorfor skal det være anderledes med kristendommen? Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 (endret) Hvis jeg hadde gått rundt (…)9158450[/snapback] Misjon er ikke nødvendig i dagens globale samfunn. Det som virkelig trengs er opplysning; folk (og særlig barn) trenger å få vite om religioner – alle former – hvordan de oppstår, hvordan de "lever", og hvordan de "dør". Det er nødvendig. Hvorfor? Fordi et fokus på pluralisme er eneste veien til verdiekvilibrisme. Man må ikke ha samme moral, men man må ha forståelse for at folk er forskjellige, og ved å lære opp folk i religionsvitenskap er det lettere å gi forståelse for at religion er kulturelle konstruksjoner. Ingenting tyder på noe annet. Når man forstår at religion (og også ateisme) er kulturelle konstruksjoner, biologiske og kognitive (da både individuelle og kollektive) strukturer, vil man uvergerlig komme fram til samme konklusjon: Hva man tror er likegyldig, så lenge man aksepterer at andre mennesker tror andre ting. Opplysning er eneste måte å oppløse dogmatisk tankegang på. Dogmatisk tankegang er det som virkelig skaper splid, trekker grenser, fyller opp skyttergravene og mater martyrene. Det gjelder alle. Dogmer er ikke et religiøst fenomen, men noe man finner i alle leire – også den ateistiske. Her på forumet er det et sterkt miljø for å avfeie "åndelig" tankegang. Det kan være velberettiget, men graden av presupposisjon er såpass sterk og stor at man går glipp av alle muligheter til å forstå hva det egentlig er man diskuterer. Én ting er å diskutere Bibelen kontra geologi, fysikk og biologi – en annen ting er å diskutere mennesker. Hvorfor kaste bort tiden på å lage problemer, når man her har en mulighet til faktisk å lære noe? Endret 29. juli 2007 av kjetil02 Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Liten applaus til kjetil der. Problemet er jo selvfølgelig at mange her på forumet ikke diskuterer for vitens skyld, men for å vinne diskusjonen. Noe som ikke alltid er like konstruktivt. Lenke til kommentar
.... Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Endret 10. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Tja. Skrev innlegget etter en kveld på byen … Men det handler om en oppfatning av at man kan være enig om at man er uenig. Jeg ser at det er mye systemisering som må til før begrepet er godt nok, men kanskje jeg får gjort det en vakker dag … Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Jeg ble kalt satanist fordi jeg ikke er kristen. Jeg tror ikke de vet hva det er engang. Fikk veldig lyst til å holde et foredrag om satanisme. 9146461[/snapback] Jeg gjorde det i forje skoleår. Hjalp meg fint lite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå