Gå til innhold

Elever trakassert av kristne lærere

Anbefalte innlegg

Jeg kom over en side på nettet, kalt for hedning.no. En litt interessant side, og jeg kom over en artikkel som fort vekket min oppmerksomhet:

Elever trakassert av kristne lærere

Noen engasjerte elever ved Gol vgs. bestemte seg for å gjøre medelevene noe mer opplyste. Til dette brukte de oppslagstavlen på skolen. Her hang de opp noen sitater fra bibelen samt litt småfakta om Martin Luther, litt om hva statskirken står for og hvilke andre og mer nyttige formål pengene heller kunne bidratt med. Under oppslagstavlen la de en bunke med skjemaer for å melde seg ut av statskirka. Noen andre elever reagerte på dette og tolket det som mobbing. Initiativtagerne ble straks innkalt til møte med kontaktlærerne (tidligere kalt klasseforstandere). Her fikk de klar beskjed om at man ikke kunne ha det slik på skolen og at oppførselskarakteren antagelig ville bli satt ned. Med seg fikk de et brev med begrunnelsen. Til tross for at kontaktlærene har mistet status som noen med forstand, var ikke rådgiveren ved skolen av samme oppfatning og støttet elevene. Til tross for dette har elevene måttet bøye seg for kravet om å ikke avkristne skolen. Dette er vel ikke første gangen noen har blitt truet til stillhet i guds navn. AMEN!

Skolen ble som sagt aldri avkristnet. Dette lot seg vise i en av norsktimene ved en senere anledning. Her er det tydeligvis også vanlig å presse inn litt overtro, denne gang i form av salmer, ikke trusler (jeg vet ikke hva som er verst). En elev ble bedt om å lese opp en salme, men ba om å få slippe. Læreren spurte om han ikke ville lese eller om han ikke var i stand til å lese. Klassens elever lo. Noen med andre av. Læreren mente tydelig at dette var unødvendig og ikke minst barnslig oppførsel fra elevens side. Han følte seg latterliggjort av foran klassen. Han slapp i det minste å lese. Det føltes kanskje ille ut akkurat der og da, men senere i livet er det sånne ting man er stolt av.

Per Gladmann Sørheim (Styremedlem i Hedningsamfunnet) 05/03 2007

Grunnet til at denne artikkelen vekket min oppsikt er rett å slett fordi Gol vgs. er min skole. Og etter å ha spurt mange av mine venner så fant jeg ut at dette skjedde mens jeg bodde i USA, og at disse elevene er bekjente av meg. Jeg spurte han i kveld, og jeg fant ut at læreren som truet dem med å sette dem ned i orden og oppførsel er min kommende norsklærer.

Er dette lov av læreren? Er det ikke lov til gi informasjon om ateismen og hvordan man melder seg ut av kirken uten å bli straffeforfulgt? Har vi ikke noe som heter religionsfrihet her i landet, og burde ikke også de norske skolene overholde dem?

Er det forskjell å si "Kristendommen er den eneste sannheten" og det å si "Kristendommen og annet religion er bare tull"?

Tror religionstimene kan bli veldig artige hvis vi jeg havner i klassen med flere av de jentene som klagde til læreren. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er dette lov av læreren? Er det ikke lov til gi informasjon om ateismen og hvordan man melder seg ut av kirken uten å bli straffeforfulgt? Har vi ikke noe som heter religionsfrihet her i landet, og burde ikke også de norske skolene overholde dem?

Er det forskjell å si "Kristendommen er den eneste sannheten" og det å si "Kristendommen og annet religion er bare tull"?

Tror religionstimene kan bli veldig artige hvis vi jeg havner i klassen med flere av de jentene som klagde til læreren.  :)

9143510[/snapback]

Nei, dette har han ikke lov til. Det er helt lov å gi informasjon om atheisme, likeså har han lov til å gi dere info om sin tro om han skulle ønske det. (Men ikke mer enn læreplanen har satt av til det)

Skolene burde i aller høyeste grad overholde religionsfriheten, men enkelte lærere følger kallet fra Gud om å misjonere.

Jeg oppfordrer deg til å utfordre læreren til diskusjon, om han prøver å printe inn troen sin på noe annet grunnlag enn som undervisning. Det er veldig givende, skal du se :)

Lenke til kommentar

Dette var inspirerende lesning, vurderer å gjøre det samme/noe lignende... På skolen vår er det en kristen ungdomsgruppe som kaller seg "Ny Generasjon" som holder ukentlige møte, hvor de prater om jesus osv. , de henger opp lapper rundt på skolen, de får til og med lov til sende bekjeder over callingsystemet.

Lenke til kommentar
Men det er jo ikke ulovlig på noe vis det heller snobjorn?

Irriterende er det sikkert da! :)

9143647[/snapback]

Nemlig, kunne vært fristende å startet opp en motsats; et samlingsted for unge ateister. Og se hvordan det ville blitt mottatt

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar
ja hvorfor ikke? Men av en eller annen grunn tror jeg ikke rektoren hadde latt dere få bruke callingsystemet til å spre ditt/deres budskap..

9143670[/snapback]

Men her har atheistene retten på sin side, så her kan man egentelig true med søksmål. Da slipper de dem nok til. (eller kanskje ikke, noen er grusomt redde for motpartens argumenter)

Lenke til kommentar
Men det er jo ikke ulovlig på noe vis det heller snobjorn?

Irriterende er det sikkert da! :)

9143647[/snapback]

Nemlig, kunne vært fristende å startet opp en motsats; et samlingsted for unge ateister. Og se hvordan det ville blitt mottatt

9143661[/snapback]

Go for it!

Lenke til kommentar
Jeg oppfordrer deg til å utfordre læreren til diskusjon, om han prøver å printe inn troen sin på noe annet grunnlag enn som undervisning. Det er veldig givende, skal du se :)

9143540[/snapback]

Med tanke på at læreren ville sette ned elever hun ikke har i oppførsel fordi de snakket om det negative i kristendommen, hva vil hun gjøre med norskkarakteren min da?

Sitter forresten å snakker med en jente som jeg er ganske sikker var med på å anmelde dem. Hun mener at de burde blitt satt ned i oppførsel, men hun nekter å høre på at Norges lover beskyttet dem.

Jeg tror religionstimene kan bli ekstremt morsome iløpet av skoleåret.

Si det slik, en jente i klassen snakker om at kristendommen er sannheten her i verden. Jeg reiser meg opp og motbeviser hennes argumenter for at det finnes en Gud e.l. Hun blir såret og begynner å grine og læreren snakker til meg om nedsatt oppførsel. Har ikke hun igrunn gjort det samme som jeg gjorde - prøvd å motbevise MIN tro? Kan jeg da straffes?

Lenke til kommentar

Hvis du er den eneste ateisten i klasserommet ville jeg latt være konfrontere, i alle fall veldig sterkt, men hvis det er andre som kan bekrefte hendelsen ville du nok stått sterkere. Evt. kan man bruke diktafonfunksjonen på mobilen for håndfast bevis.

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar

Aboslutt ikke.. Men det som er viktig å huske på er at troende folk er troende nettop fordi de trenger det av en eller annen grunn.. Å motbevise at det finnes en gud kan såre dem.. Tror egentlig det lureste ville vært å ikke gjøre det..

Lenke til kommentar
Aboslutt ikke.. Men det som er viktig å huske på er at troende folk er troende nettop fordi de trenger det av en eller annen grunn.. Å motbevise at det finnes en gud kan såre dem.. Tror egentlig det lureste ville vært å ikke gjøre det..

9143859[/snapback]

Om du legger så mye i en tro er det kun din egen skyld om du blir såret.

Lenke til kommentar
Hvis du er den eneste ateisten i klasserommet ville jeg latt være konfrontere, i alle fall veldig sterkt, men hvis det er andre som kan bekrefte hendelsen ville du nok stått sterkere. Evt. kan man bruke diktafonfunksjonen på mobilen for håndfast bevis.

9143858[/snapback]

Jeg er sannsynligvis den som er sterkest ateist, men det er en del i klassen som er agnostikere.

Allikevel så vet jeg at hun kommer til å prøve å misjonere klassen, og jeg nekter at dette kommer til å skje uten et motargument. Hvis hun skal få misjonere, skal jeg også få ytre mitt livssyn.

Og burde det ikke gi bedre karakter i religion hvis man har diskusjoner rundt dette, setter seg inn i religionen for så å trekke ut deler som strider imot hverandre og beviser at den er lagd av mennesker og ikke en åndelig makt?

9143859[/snapback]

Hva med oss ikke troende? Jeg holder mitt livssyn kjært - er det ikke da like ille at hun snakker nedlatende mot min tro?

Lenke til kommentar
Og burde det ikke gi bedre karakter i religion hvis man har diskusjoner rundt dette, setter seg inn i religionen for så å trekke ut deler som strider imot hverandre og beviser at den er lagd av mennesker og ikke en åndelig makt?

Kommer ann på. Her er det alfa-omega at du velger en diplomatisk og spørrende instilling, og ikke en overlegen know-it-all.

Lenke til kommentar

9143858[/snapback]

9143919[/snapback]

På ungdomskolen hadde vi i en periode en kristen lærer som brukte 80% av sin undervisningstid enten på å kjefte, eller spre kristlige budskap. Vi forsøkte å få i gang debatter, men læreren sendte oss på gangen/til rektor/skrev oss opp osv.

I tiende klasse hadde vi en lærer som var agnostiker. Aldri før har jeg lært mer i kristendomstimene. Vi diskuterte emner i nesten alle KRL timene, lærte jamn over om alle religioner, og jeg fikk gode karakterer (Gikk fra karakter 2 i 8. klasse til karakter 5 som standpunkt).

Snakket hun nedlatende om din ''tro'' da snobjorn?

Hva sikter du til?

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...