Thiazi Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Heisann. Har nå levert søknaden til SO og har Informatikk på UIO som 1. the valg, Så jeg tenker jeg går for det, eller IT - og informasjonssystemer på HIBU (hønefoss) eller HVE (HIV = Høgskolen i Vestfold) Det jeg nå lurer på er hva som trengs av en selv og hva som må til for å gjennomføre dette studiumet. Er det lett å få jobb etterpå? Jeg har veldig lite erfaring med programmering fra før, hva er smart å starte med for å bli ok på dette? Jeg er takknemlig hvis noen har erfaringer fra en av disse høgskolene( eller Blindern, mtp. miljø, fritid, lærere etc. Hilsen Veggedyr. Endret 26. juli 2007 av Veggedyr Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Nå for tiden er det veldig lett å få seg jobb. Men det trengs: Knallhard og målrettet jobbing. Seriøsitet. Som oftest gir det gode karakterer, og gode karakterer hjelper svært godt på å få seg jobb. Gikk i Hønefoss IT, og det var et veldig bra studium. Gode lærere, og vi hadde et veldig bra miljø blant studentene. Lykke til! Husk: Vær aktiv, jobb målrettet og seriøst, og prioriter riktig. Enkle råd, men det fungerer :-) Lenke til kommentar
kimla Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Det skal sies at du har en liten fordel siden du er av det kvinnelige kjønn, men det gjør ikke opp for dårlig arbeidsinnsats og dårlige karakterer bare så du vet det IT-yrket er for det meste mannsdominert, og derfor vil de ha flere kvinner med god kompetanse. Og det er også mye jobber ute og flyr, så hvis du har stå-på innstilling, samt utvikler deg så godt som mulig på fritiden så går nok dette glatt! PS: http://frigg.hiof.no/h07d06/rapport_final.pdf Lenke til kommentar
Thiazi Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Takk, takk for feedbacken. Ser Databaser, matte, programmering og god skriftsspråk er veldig sentralt for de fleste bedrifter. (Spørsmål 3.2.6) Veldig informativ rapport fra HIØ Kimla! Nå tenker jeg osgå om jeg skal gå for IT- og informassjonsystemer med entreprenørskap, hvis noen er i besittelse av erfaring fra studiet er det knall. Krever det vesentlig mer av en for informatikk- vs Informassjonsteknologistudiet? Ser nå at de har som sagt IT- og inf. systemer med entrepneørskap i Hønefoss og inf. systemer og IT- ledelse i Vestfold. Noen som har erfaringer eller viten om disse stidiene? Uff ... Ser på resttorget nå. Under høgskolen i vestfold står det at det er ledig på informasjossystemer, og på inf. og IT-ledelse og disse har forskjellig linjekode. Men når jeg trykker på linken til de to studiene så kommer jeg til samme side på hve. Det at det heter informassjonssytemer og ikke IT - og inf. systemer, er det bare en feil eller er det ett annet studium? Blei mye chit talk her men men ... Endret 26. juli 2007 av Veggedyr Lenke til kommentar
Thiazi Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 Valget pr. dags data ser slik ut: -2. valg UIO informatikk (sammordnaopptak, gjeldende tilbud) -Resttorget: IT- og informasjonssystemer, HIBU - Hønefoss. Informasjonssystemer og IT-ledelse., HVE - Vestfold. Jeg har fått med meg det er mest programmering på informatikk, og noe matte. Jeg har hatt 2MX og karakter 3. Er det omtrent samme nivå som på allmenfag eller? Er også spent på å høre om noen har gjort seg noen erfaringer om UIO og det å studere der forhold til Høgskole. Det haster litt med å svare på søknaden til informatikkstudiet til UIO så er int. i om noen meninger rundt Blindern både faglig, sosialt. Er det for sent med å skaffe seg studentleilighet der, og er det billigere med studentleilighet enn hybel? Lenke til kommentar
martbo Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Personlig trives jeg veldig godt på Blindern. Begynner på 2. året informatikk til høsten. Utgangspunktet til et godt sosialt miljø er absolutt tilstede, men du må gjøre noe selv for det. Meld deg inn i en studentforening, vær med på fadderuka og engasjer deg litt selv. Studenthybler er billigere en ting du leier privat, men er visst vanskelig å få tak i. Se SiO.no for mer informasjon om det. Der kan du også søke hybel. Spør om du lurer på noe mer Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Valget pr. dags data ser slik ut: -2. valg UIO informatikk (sammordnaopptak, gjeldende tilbud) -Resttorget: IT- og informasjonssystemer, HIBU - Hønefoss. Informasjonssystemer og IT-ledelse., HVE - Vestfold. Jeg har fått med meg det er mest programmering på informatikk, og noe matte. Jeg har hatt 2MX og karakter 3. Er det omtrent samme nivå som på allmenfag eller? Er også spent på å høre om noen har gjort seg noen erfaringer om UIO og det å studere der forhold til Høgskole. Det haster litt med å svare på søknaden til informatikkstudiet til UIO så er int. i om noen meninger rundt Blindern både faglig, sosialt. Er det for sent med å skaffe seg studentleilighet der, og er det billigere med studentleilighet enn hybel? 9146469[/snapback] Har riktignok aldri gått på høyskole, men har gått på UiO i tre år. Lurt å ta en titt på denne tråden, hvis du ikke allerede har gjort det: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=780561&hl= Det meste er dekket der. Personlig er jeg veldig fornøyd. Når det gjelder studenthybel så hadde det vært lurt å bestemme seg så snart som mulig. Å sende inn søknad for så å møte opp personlig i resepsjonen hjelper endel. Å bo privat kan bli både kostbart og ha en dårlig standard, spesiellt for desperate studenter. Sånn jeg har fått inntrykk av så er det stor forskjell på miljø og undervisningsmetode i høyskole, men jeg vil tro begge deler holder ganske høy standard uansett hvilken skole man måtte velge. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Kan bare glemme å få bosted via SIO nå, så privat må det nok bli. Informatikk har en god del matte, men det er nok programmeringen som blir det tyngste. Jeg har inntrykk av at programmeringen er det faget som har høyest strykprosent (hos oss var det opp mot 30%). Programmering er språklære og logikk i ett, "problemet" er at du kan ikke bare skrive koden "halveis" og ha en skrivefeil her og der. Alt må være korrekt for at det skal fungere, og akkurat de tkan nok føre til stor frustrasjon hos en del personer. Men som nevnt over, ved lesing, programmering, øving, og mer jobbing så er det fint overkommelig. Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Kan bare glemme å få bosted via SIO nå, så privat må det nok bli. ... 9155993[/snapback] De fyller neppe opp Sogn og Kringsjå, står alltid noe tomt der. Det har også blitt mye bedre på de studentbyene enn det det var før. Det man som oftest gjør da er å bo et halvt år på en av de for så å flytte til Bjølsen eller en av de nyere studentbyene. Står mye tomt på Bjølsen i vårsemesteret ihvertfall. Lenke til kommentar
Thiazi Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Fant en el ledig på boligtorget.no Slik jeg har søkt nå: Boligtype Ønske nr. Umøblert hybelleilighet St.Hanshaugen studentby, hus 1 og 3 2 Umøblert hybel Ullevål studentby, Nedre Ullevål 7 3 Møblert hybel Kansleren studenthus 1 Jeg syntes prisen ikke var så værst heller Edit* http://www.boligtorget.no/oas/frameset.asp...707280145500236 Hva betyr HC-tilpasset? Det er vel ikke det nyeste dette her, men til prisen å være kan jeg nok finne meg i dette midlertidigt da Endret 27. juli 2007 av Veggedyr Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Bare i Oslo er det nå 5200 søkere på i alt 150 ledige studentboliger, og situasjonen er så prekær at Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) i neste uke vil begynne å annonsere etter private utleiere som de kan videreformidle boliger for.http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/07/14/506205.html Som nevnt, er nok bare å begynne å lete på privatmarkedet, får du noe via SIO er du utrolig heldig. Evnt kan du søke her: http://www.blindern-studenterhjem.no/ Det er faktisk på campus til UIO! Lenke til kommentar
Thiazi Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) "For at tradisjonene skal videreføres må nye beboere sosialiseres inn i det sterke miljøet ved studenterhjemmet. Derfor er et perspektiv på minst to års botid en fordel dersom du ønsker å flytte inn på Blindern Studenterhjem. Dette anses imidlertid som et pluss i søknaden snarere enn et krav. " " Mange av beboerne på Studenterhjemmet har hatt både besteforeldre og foreldre som har bodd her. Fordi disse søkerne kjenner til stedet fra før og er innstilt på å delta i miljøet, kan dette være et pluss i søknaden. Det teller også positivt hvis du blir anbefalt av en tidligere eller nåværende beboer som har bidratt positivt til livet på Studenterhjemmet." Wow ... sterke miljøet ... hva hvorfor er de opptatt av at jeg skal ha besteforeldre som har bodd der? Skulle riktig nok sett noen bilder fra leilighetene da. Men er absulutt fordelaktivg å bo på campusen da Så nå de hadde bilder vist ... Er bare litt trøtt nå Endret 27. juli 2007 av Veggedyr Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Bare i Oslo er det nå 5200 søkere på i alt 150 ledige studentboliger, og situasjonen er så prekær at Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) i neste uke vil begynne å annonsere etter private utleiere som de kan videreformidle boliger for.http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/07/14/506205.html Som nevnt, er nok bare å begynne å lete på privatmarkedet, får du noe via SIO er du utrolig heldig. Evnt kan du søke her: http://www.blindern-studenterhjem.no/ Det er faktisk på campus til UIO! 9157530[/snapback] Jøss, tidligere år 2004-2005-2006 så har de praktisk talt tigget studenter om å flytte inn på Sogn og Kringsjå pga at mye sto tomt. Unntaket er visst iår, hehe. Har en kamerat som bodde på blindern studenthjem i et semester, sa det var ganske greit. Men prisen er riktignok litt stiv, det som er bra er man får alle måltider. Antakeligvis på mathuset, som er ganske grei mat. Men ville nok helst tittet privat nå hvis man seriøst vurderer å studere i Oslo, før man ikke har noe sted å bo. De 5050 resterende tenker nok det samme! HC-tilpasset vil jeg anta betyr Handicap tilpasset Endret 27. juli 2007 av LordjOX Lenke til kommentar
HKS Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Det haster litt med å svare på søknaden til informatikkstudiet til UIO så er int. i om noen meninger rundt Blindern både faglig, sosialt. Er det for sent med å skaffe seg studentleilighet der, og er det billigere med studentleilighet enn hybel? 9146469[/snapback] Jeg anbefaler virkelig UIO. Jeg ble ferdig med min master ved UIO på informatikk i fjord høst. Har nå begynt med doktorgrad (PhD) Synes miljøet på institutt for informatikk (IFI) var bra. Ambefaler deg å bli med i en studentforenig, som for eksempel fagutvalget. Anbefaler deg også å være med på forkurs i informatikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå