Ustedalen Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours. —Stephen F. Roberts Hva sier troende, uansett religion, til dette? Klarer dere å forstå hvorfor vi ateister benekter din tro, når du benekter alle andre guder som det har blitt skrevet om iløpet av tidens gang? Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Godt poeng, men nå er alle religiøse like bestemt på at sin gud er den ene og den rette for det står jo også i boka deres Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Nemlig! Men hvorfor har det seg slik at de benekter andres tro, når deres tro er like usannsynlig som den de benekter? Vi har aldri fått noe bevis for at en religion er mer sannsynlig som en annen, og da benekter de noe som er minst like sannsynlig som sin egen tro, uten at de egentlig vet hvorfor. Lenke til kommentar
ennj Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Tror det har litt med hvor du kommer fra å gjøre, hva foreldrene dine tror på. Da tar man det første og beste for god fisk. Endret 25. juli 2007 av ennj Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Moren min er kristen og jeg var kristen når jeg var liten - helt fram til jeg satt meg ned å tenkte gjennom det hele for en gangs skyld for 6-7 år siden, og etter den tid har jeg vært "atheist to the bone". Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Nemlig!Men hvorfor har det seg slik at de benekter andres tro, når deres tro er like usannsynlig som den de benekter? Vi har aldri fått noe bevis for at en religion er mer sannsynlig som en annen, og da benekter de noe som er minst like sannsynlig som sin egen tro, uten at de egentlig vet hvorfor. 9143178[/snapback] De fleste kristne jeg møter benekter ikke andres tro, de legger listen der at det godt kan hende deres guder også finnes. Hvis det er en ting du kan være sikker på her i verden, er det at en troende alltid vil ha en bortforklaring / rasjonalisering av et hvilket som helst argument du hiver i fleisen på dem. Lenke til kommentar
Varen Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Ja, det har helt klart noe med hvor man kommer fra. folk i amerika tror jo stort sett på kristendommen fordi den er populær i populær. mens folk i india tror på hinduismen fordi den er populær i india. Lenke til kommentar
aiwass89 Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 har et lett svar på dette det er ekstremt få mennesker på jorda som er 100% og da mener jeg 100% sikker og vet helt sikkert at det finnes en gud altså noe som gjør nesten alle religiøse til litt semi agnostikere... min teori er at de fleste religiøse folks største frykt er at det er blir helt mørkt da de dør og ingen ting skjer, derfor finner de grupper som kan fortelle de en liten natta historie som de skal følge siden da skal alt bli bra til skutt skal du se. de som er ateister har ganske enkelt akseptert at vi vet ikke hva som skjer når vi dør men vi tar heller ikke noen beslutninger og later som at vi vet hva som vil skje... og jeg liker ikke og si vi men jeg tror de fleste ateister som leser dette er e9 nehh men en ting kan jeg si sikkert vi alle har vært ateister om vi ikke er det i dag, siden torde du på noe som helst da du nettopp ble født? eller da du var 1,2 eller 3 år gammel? nemlig Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Hvis det er en ting du kan være sikker på her i verden, er det at en troende alltid vil ha en bortforklaring / rasjonalisering av et hvilket som helst argument du hiver i fleisen på dem. 9143281[/snapback] Ja, det er trist disse menneskene nekter å ta til fornuft, selv med de mest logiske og korrekte argumenter. Dette minner jeg for øvrig om et eksperiment av James Randi knyttet til ønskekvister. Som sikkert mange vet, har Randi gjennom sin stiftelse utlovet en belønning på én million dollar (riktignok 10,000$ den gang eksperimentet ble utført) til den som kan skaffe bevis på at et eller annet paranormalt fenomen faktisk lar seg gjøre under kontrollerte forhold (som godkjennes av begge parter), og i dette eksperimentet deltok 10 australiere som mente de kunne lokalisere vann, sågar metaller og andre gjenstander, ved hjelp av en kvist. Dette ble testet ved å grave ned ti like, parallelle plastrør i jorden med én meters avstand, og sende vann gjennom et tilfeldig rør, hvoretter deltakerne måtte, uavhengig av hverandre, avgjøre hvilket rør det gjaldt. Det viste seg at deltakernes nøyaktighet var omtrent 12%, godt innenfor hva en ville tro den var om en kun gjettet seg frem (10%, eller 1 av 10), og langt fra hva deltakerne selv antok (100%). Trass resultatene og en meget sannsynlig vitenskapelig forklaring mente deltakerne fremdeles at ønskekvister fungerer og at noe annet var grunn for de negative resultatene (dårlige vibrasjoner, magnetisme, innflytelse fra kritikere, ect.). Med andre ord: selv om en kunne BEVISE at gud ikke eksisterer, ville det nok ikke overbevist de troende. Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Ønskekvister, er det slike som er formet som en Y og som trekker seg ned mot bakken der det vistnok skal finnes vann? Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Nemlig!Men hvorfor har det seg slik at de benekter andres tro, når deres tro er like usannsynlig som den de benekter? Vi har aldri fått noe bevis for at en religion er mer sannsynlig som en annen, og da benekter de noe som er minst like sannsynlig som sin egen tro, uten at de egentlig vet hvorfor. 9143178[/snapback] De fleste kristne jeg møter benekter ikke andres tro, de legger listen der at det godt kan hende deres guder også finnes. Hvis det er en ting du kan være sikker på her i verden, er det at en troende alltid vil ha en bortforklaring / rasjonalisering av et hvilket som helst argument du hiver i fleisen på dem. 9143281[/snapback] Hvordan er det mulig å ha f.eks. to allmektige guder, slik som Allah og Yahweh? Om noen tror det er mulig, så kan de ikke ha tenkt ting særlig nøye gjennom Ønskekvister, er det slike som er formet som en Y og som trekker seg ned mot bakken der det vistnok skal finnes vann? 9144398[/snapback] Ja. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 Hvordan er det mulig å ha f.eks. to allmektige guder, slik som Allah og Yahweh? Om noen tror det er mulig, så kan de ikke ha tenkt ting særlig nøye gjennom Meningen med spørsmålet er ikke at du skal tro på to allmektige guder, men hvorfor folk ikke forstår hvorfor vi ikke tror på deres gud når de benekter all annen gudommelig makt enn sin egen tro, som igrunn er like lite realistisk som den norrøne mytologi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå