GLN Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Tenkte litt på og starte et prosjekt med og lage en RC-båt for hånd. Men først må jeg samle litt info, tegninger osv. Så jeg lurte på om det finnes en plass der man kan kjøpe plastikk plater og smelte i former? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Såvidt meg bekjent finnes det ikke noe materiale man kan bare smelte neddi former og så har man en båt. (merk at jeg ikke er videre bevandret innen emnet). Man får plast som kan formes ved lav varme (i vannbad) men dette er ikke sterkt nok til å utgjøre en båt og er ganske dyrt. En annen ting er at det neppe vil lønne seg (tidsmessig) å lage former, for så å støpe båten, dersom du kun skal ha en. Jeg ville nok satset på glassfiberarmering, og et skjelett i balsa, kryssfinèer eller aluminium, avhengig av hvor stor båt du ønsker å lage. Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Jeg ville nok heller ha laget båten i tre. Mer solid en de tynne plastikkskrogene, og mye enklere vil jeg tro. Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) Har bygd to båter, begge i glassfiber, begge ekstremt sterke. Fikk lånt to former for å ha utgangspunkt i skrogene, støpte så med glassfiber og polyester, husker ikke nå hvor mange lag som ble brukt. Ene båten er en isbryter, ca 140 cm lang, drevet av en viftemotor fra en gammel Saab. Går overdrevet raskt til å være isbryter, og er skummelt sterk til å dra. Drar fint meg og pappa sittende i en gummibåt bak. Er i tillegg montert brannpumpe (spylemotor fra bil), fløyte (også fra bil) og baugpropell. Batteri er 12V 12Ah motorsykkelbatteri. Andre båten er en lastebåt, like stertk skrog, men ikke ubåt-tett slik isbryteren. Går like fort men ikke like sterk å dra. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Isbryteren, flyter lett i vannet grunnet litt lite ballast (båten veier sikkert over 40 kg hvis den skal flyte "rett".. Lastebåten, flyter også litt lett, men fikses lett med å legge litt stein i den. Penere å se på, men ikke halvparten så morsom å kjøre rundt med. Endret 4. august 2007 av Explorer Lenke til kommentar
LeBateleur Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Damn, de båtene var kule! Sånn ca. hvor mye brukte du for å lage? Hvor får du tak i former?? Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Er ikke jeg som har bygd dem. Var med på stortsett hele byggingen, men konstruksjon og alt det er det pappa som har gjort, begynner å bli endel år siden nå også. Formene var noe vi lånte, slik jeg forsto det så hadde han kjøpt noen båter tidligere, og tatt en avstøpning av skroget, slik at han kunne lage flere skrog om det skulle bli behov. Om du tenker på pris, med hvor mye, så må jeg si at det vet jeg ikke. Var nok endel som gikk både i glassfiber og byggematerialer. I tillegg så kom jo slikt som batteri og radiostyringen som ble kjøpt til formålet (4 kanals flyradio). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå