Gå til innhold

Ekstremkjøling til colakjøler inni pc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hørtes litt komplisert ut, men hvordan kobler man peltierene til strøforsyningen??
Det er likk komplisert, og det er verd å sette seg skikkelig inn i før man prøver. Hvis ikke risikerer man å gjøre noe galt og ødelegge komponenter for mange mange penger.

Selve koblingen er veldig grei: Koble + på + og - på -.

+ på peltieren er vanligvis(alltid?) den røde lederen.

- på peltieren er vanligvis(alltid?) den sorte lederen.

+ på strømforsyningen: Bruk +12V lederen som er gul

- på strømforsyningen: Bruk 0V lederen som er sort

Husk å holde orden på hva som er den kalde og den varme siden av peltieren og ha nok kjøling på den varme siden. (Bør ikke bli noe særlig over 50C)

Lenke til kommentar
men bør bør jeg bruke isopor til isolasjon eller noe annet??

og hvor mange peltierelementer bør jeg bruke?? (den skal bare være stor nok til å kjøle to colabokser

Jeg har tengt å lage meg en Cola kjøler jeg åsså! =) Og bruke Isopor ja...

Men Hvor mange peltier eliment vvet jeg ikke, men jeg skal ha 2 stk. på ca 200w eller noe sont...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

men hvordan skal jeg feste peltierelementene??? jeg kan jo ikke bare tvinne (sukkerbit) fast i en 4-pins kontakt, eller kan jeg?? lissom, viftene i en pc er jo kobla til en 4-pins og den starte jo ikke når man skrur på strømforsyningen, så hvordan skal jeg få starta opp saken?? :shrug:

Lenke til kommentar

Hadde det gått ann å ta et kobberrør og lage en slags fjær av det. Ta et metallrør med diameter lik colaboksen og form kobberrøret rundt det. Så er det bare å koble det til vannkjøingssystemet og vente på at colaen skal bli kaldt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...