Jonas Skrevet 14. februar 2003 Del Skrevet 14. februar 2003 hørtes litt komplisert ut, men hvordan kobler man peltierene til strøforsyningen?? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. februar 2003 Del Skrevet 15. februar 2003 hørtes litt komplisert ut, men hvordan kobler man peltierene til strøforsyningen??Det er likk komplisert, og det er verd å sette seg skikkelig inn i før man prøver. Hvis ikke risikerer man å gjøre noe galt og ødelegge komponenter for mange mange penger. Selve koblingen er veldig grei: Koble + på + og - på -. + på peltieren er vanligvis(alltid?) den røde lederen. - på peltieren er vanligvis(alltid?) den sorte lederen. + på strømforsyningen: Bruk +12V lederen som er gul - på strømforsyningen: Bruk 0V lederen som er sort Husk å holde orden på hva som er den kalde og den varme siden av peltieren og ha nok kjøling på den varme siden. (Bør ikke bli noe særlig over 50C) Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 det vil si at je må ha vifte oppå den varme siden av peltierelementet?? Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 det vil si at je må ha vifte oppå den varme siden av peltierelementet?? Ja, der er korekt! =) Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 bra, men er det bare å klippe den gule og svarte ledningen fra en sånn standar kontakt og tvinne de sammen med peltierelementet??? Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 bra, men er det bare å klippe den gule og svarte ledningen fra en sånn standar kontakt og tvinne de sammen med peltierelementet??? ja.. Men ikke Tvinne dem sammen! =) Bruk sukkerbiter! Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 men bør bør jeg bruke isopor til isolasjon eller noe annet?? og hvor mange peltierelementer bør jeg bruke?? (den skal bare være stor nok til å kjøle to colabokser Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 men bør bør jeg bruke isopor til isolasjon eller noe annet??og hvor mange peltierelementer bør jeg bruke?? (den skal bare være stor nok til å kjøle to colabokser Jeg har tengt å lage meg en Cola kjøler jeg åsså! =) Og bruke Isopor ja... Men Hvor mange peltier eliment vvet jeg ikke, men jeg skal ha 2 stk. på ca 200w eller noe sont... Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 takk for alle sjappe svar!! så snart kjøleren er ferdig, legger jeg ut bilder Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 takk for alle sjappe svar!! så snart kjøleren er ferdig, legger jeg ut bilder nice! =) Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 foretsen, er det noen som vet hvor i oslo jeg kan få sveisa en metalboks?? Lenke til kommentar
puta Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 vis den blir ferdig. Jeg har min lille tvil. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 du har vel det ja, men denne gangen skal jeg mekke det, bare vent du Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 det vil si at je må ha vifte oppå den varme siden av peltierelementet?? Ja, der er korekt! =) Du må nok ha mer enn bare en vifte. En kraftig kjøleribbe må også til. Lenke til kommentar
CaNaBiS Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 det vil si at je må ha vifte oppå den varme siden av peltierelementet?? Ja, der er korekt! =) Du må nok ha mer enn bare en vifte. En kraftig kjøleribbe må også til. Ja, men såppas veit han! Smelter ei vifte !=) Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 men hvordan skal jeg feste peltierelementene??? jeg kan jo ikke bare tvinne (sukkerbit) fast i en 4-pins kontakt, eller kan jeg?? lissom, viftene i en pc er jo kobla til en 4-pins og den starte jo ikke når man skrur på strømforsyningen, så hvordan skal jeg få starta opp saken?? Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Hadde det gått ann å ta et kobberrør og lage en slags fjær av det. Ta et metallrør med diameter lik colaboksen og form kobberrøret rundt det. Så er det bare å koble det til vannkjøingssystemet og vente på at colaen skal bli kaldt. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 tror ikke det går siden et stort rør med et lite rør utenpå vil ikke ha så mye kontakt med hverandre...... men hvordan starter man det greia?? (se litt over) Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Nei, nei. Det store røret er bare til å forme med, det skal tas bort senere. Jeg tror det ville gå vis man tar å lager diameteren på "fjæren" helt lik colaboksen slik at rørene kommer i kontakt med colaboksen. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 ville ikke "fjæren" ha litt lite kontakt med colaboksen?? kansje det går ann å lage en firkanta fjæring til å få mest mulig kontakt??? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå