Gå til innhold

Ekstremkjøling til colakjøler inni pc

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å lage en colakjøler inni pc'en min...

Jeg har et Chieftec Dragon BigTower.

Det jeg lurer på er om dere har noen idè eller vet om noe som kjøler bra?

Noe som kan kjøle en 1/2liter cola eller en colaboks veldig fort...

Har tenkt på peltierelementer... men noe som kjøler bedre enn det?

Husk: skal ha plass inni kabinettet mitt ;)

Takker for respons!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vann har veldig høy varmeekapasitet. Dermed tregs det høy kjøleeffekt eller bra med opplagret "kulde" for å kjøle colaen din relativt kjapt.

Det forslaget med 5 stk peltier-elementer kjøler nok ned colaen relativt kjapt (10-30min?, No offence hondaen om dette er et bomskudd). Dette kan kjøle cola-boks etter cola-boks om du vil.

Et annet alternativ er å lage et "kulde" magasin, som kjøles relativt tregt, (og dermed mye billigere) men der du kan hente ut kulden en gang i blandt. Se for deg en tykk, kortvokst isopor-thermos (ca 10-15cm bred, ca 15cm høy) Tenk deg den halvfull med frostvæske. Thermosen kan f.eks kjøles med bare ett peltier-element og lagre "kulden" i frostvæska. Veldig rundt regnet kan 2,5dl med forstvæske på -40C relativt kjøle ned 1/2 liter cola til frysepunktet uten annen kjøling i tillegg. Tiden det tar å kjøle colaen ned kan bli vesentlig kortere om du lager god omrøring i kjølevæska (f.eks liten elektromotor) Tipper du vil kunne kjøle ned colaen på under et kvarter (tipping igjen) Når colaen nærmer seg frysepunktet, er også frostvæska betydelig oppvarmet av colaen og nærmer seg frysepunktet nedenfra. Denne frostvæska må du peltierkjøle en stund for å kjøle seg ned til passende temp igjen. (Tipper en drøy time)

Håper forslaget ga en ide til å gjøre cola kjøleren x ganger billigere enn x antall peltier-elementer med tilsvarende strømkilde®.

Lenke til kommentar

Har et forslag der du faktisk SPARER penger istedet for diverse hjernedøde pc-kjøleskap prosjekter.

Senk temperaturen i rommet ditt til ca. 10 grader, ta på ytterjakke og tynne hansker (slit å taste med store hansker) og vips, cola holder seg kald konstant + at du sparer tusenvis av kroner i strømregning, nå som strømmen er så dyr.

Lenke til kommentar

umulig?!

Hva mener dere? det kan da ikke være umulig å lage en colakjøler i en pc som kjøler colaen relativt fort..? =)

Hondaen:

Hva tror du om 3stk 226W peltier elementer? på EN colaboks... bruker da et kobberrør der colaboksen passe akkurat nedi... kulden går da fra kobberet til aluminiumnen i boksen som da kjøler colaen... :)

Bitex:

hehe :p

Lenke til kommentar
Å bruke 1 KW til å kjøle colaen sin må være det DUMMESTE jeg har hørt.

Fordi.............?

Vi har en gitt energimengde som skal fjernes, vil vi kjøle ned colaen fra 20 til 5 grader.

Bruker du 500watt til å fjerne energien så tar det altså en gitt tid til colaen får ønkset temperatur. Bruker du 1000W istedenfor så blir tiden halvert, men energien du betaler for til strømleverandøren blir altså den samme..

Dette er heller ikke energisløsing. Regner med du har en termostatstyrt elektrisk ovn på rommet ditt i disse kalde tider. Bruker du cola kjøleren, så varmer den opp rommet ditt, slik at ovnen din ikke trenger koble seg inn så mye..

Synes du det høres vilt ut med 1.1kw peltier kjøler, så har du neppe hørt om cpu viften jeg skal skru på her. Den trekker 1.6KW ved full blås :D Skal se hvor langt ned mot romtemperatur jeg klarer å få cpu.

Lenke til kommentar

Hei. Lagde et helt kabinett-kjøleskap (uten Hardware) i høst med et TEC element( 65 W, noe som var alt for lite), 8 vifter, Alpha kjøler, blått lys inne i "kjølerommet" etc. Kabinettet er "forkledd" som en vanlig PC med fronten på en CD rom/ diskettstasjon og selve fronten på dette midi toweret er døra på kabinettet. Brukte hovedsaklig isopor, kobber, poppnagler på dette prosjektet, men nok om det.. Kjølingen av kabinettet ble desverre ikke optimalt. Derfor skal jeg gå til innkjøp av et kjøle-aggregat ( i vapochill størrelse) Er det noen som vet hvor man får tak i disse til en billig penge? Har tittet litt rundt i båtbutikker o.l. men disse er alt for dyre(4-5000,-) Et alternativ er jo å finne et aggregat på skraphaugen, men da vil prosjektet bli ganske risikabelt, med tanke på at væsken/gassen i dette systemene er farlig ( snakket med om kjølemontør om dette..)

Vet noen om hvor man kan få tak i et billig aggregat..? eventuelt brukt..

Diverse LAN nærmer seg med stormskritt og det hadde vært utrolig kult å blitt ferdig med prosjektet før TG etc... Hva er ikke kulere enn et kjøleskap som er forkledd som en PC på TG? :yes:

Kan sikkert poste noen bilder av dette i forumet når det blir ferdig..

Lenke til kommentar
Hei. Lagde et helt kabinett-kjøleskap (uten Hardware) i høst med et TEC element( 65 W,  

Kabinettet er "forkledd" som en vanlig PC med fronten på en CD rom/ diskettstasjon og selve fronten på dette midi toweret er døra på kabinettet..

hva med en cdrom som henta ut cola for deg.. akkurat som i en automat =p

ja jeg vet... teit.. men bare måtte få det med

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt på å kanskje bruke 3 stk 226W elementer... og kjøle dem med skikkelige vifter.. mest sannsynlig i rør ut av kabinettet... vannavkjøling blir for dyrt..

det jeg lurer på er hvor lang tid det tar før colaen blir kald.. noen som vet det sånn ca..? det er snakk om EN colaboks! med 3 peltier elementer på 226W hver... :)

Lenke til kommentar

Her er bildene.. (kabinettet får plass til 16 colabokser..)(på bildet er det ritignok en Egyptisk jalla-cola,og en tuborg, men men..) Tror noen at kabinettet får plass til et kjøleaggregat....vaposize??

Innvendig er det 7 vifter som alle kjøres på 5V noe som bidrar til veldig lav støy.. alikevel blir sirkulasjonen god pga antall vifter.. Kjøleren er en alpha ribbe med dobble 60 mm hvis noen lurte på det.. Dette kabinettet er et godt eksempel på hardcore rape med dremel.. innkludert MANGE kutteskiver..

Spekulerer i planB med flere TEC`s... tror noen av dere at det vil kunne bli kaldt nok der til å kjøle ca 10 colaer som er kalde fra før + hjelp av et kjøle-element fra frysern(plastikboks med is i) ??

Skulle gjerne hatt et seriøst svar.. snart LAN.. og LAN blir ikke det samme uten kald Cola rett fra PC`n... Får kanskje smuglet det inn på TG oxo..

TG03: "JA det ER en pc... Har bare litt mange vifter bak...........hmm.."

"]http://electus.1413.org/rl1/?S=A

takk til electus foresten med webplass..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...