Gå til innhold

Gromlinsa gikk på sjøen - hva nå?

Anbefalte innlegg

Jeg og skal på oktoberfest. Blir god knall det...

9144959[/snapback]

OT, men oktoberfest høres jævlig moro ut. Hva betaler dere for fly, hotell, etc?

9146237[/snapback]

Vi er fem som kjører bil - en tre-ukers tur på 4-500 mil. To til kommer med fly; de bestilte i våres - litt under 2.000,- t/r tror jeg. Hotel kommer på 330 euro pro pers i dobbelt rom for 3 netter. Det ble bestilt i februar, og det var i siste liten.

Det som er spesielt er at vi er med på åpningshelgen. Da er det ekstra fullt og dyrt. Skal du prøve å finne ledig rom nå, så vil jeg anbefale å prøve i midten av uke 30. Da er det muligens litt rimeligere også.

Mange fine fotomuligheter på festen; men pass på utstyret - det er tyver der også. Man får kun øl på litersglass, som er sterkere enn vanlig pils, så pass på.

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kan finne det: Kjøp en brukt Canon 17-40 f4.0 L og selg den når du kommer hjem igjen. Burde være mulig å selge videre uten tap.

Hvis du har mulighet/tid: Finn en fotobutikk på det første stedet du skal til, ring (eller mail) og sjekk om de har/kan skaffe en Tamron eller et annet snadderobjektiv til en hyggelig sum.

Lenke til kommentar
Hvis du kan finne det: Kjøp en brukt Canon 17-40 f4.0 L og selg den når du kommer hjem igjen.  Burde være mulig å selge videre uten tap.

Hvis du har mulighet/tid: Finn en fotobutikk på det første stedet du skal til, ring (eller mail) og sjekk om de har/kan skaffe en Tamron eller et annet snadderobjektiv til en hyggelig sum.

9146427[/snapback]

Interessante alternativer dette. Men jeg mistenker at hvis jeg skaffer en 17-40, så er den ikke til salgs etterpå... Blir litt for mye cash å legge ut også.

Nå er ikke prisene så utrolig mye bedre i Tyskland, og den første uken blir på landsbygda. Dårlig med fotobutikker der... Men det er mulig at jeg får tid til en fotobutikk i München.

Tom

Lenke til kommentar

Det har vært mange fine innspill på brukt siden; med et lite intermesso om Oktoberfesten, så der er vi vel dekt opp.

Jeg skal se om jeg får fikset Sigma'en på reklamasjon. Skal bare sørge for ordentlig dokumentasjon, eksempelbilder osv.

Men det er ingen som har kommet med noen betraktninger om det er noe å gjøre med den softe 35mm'eren og eventuellt hvor dyrt det ville blitt.

Tom

Lenke til kommentar

Hvor ille er det da? Er det kun på full blender, eller er det over hele skalaen? Jeg hadde en 50mm f/1.4 som jeg ikke var helt fornøyd med, jeg endte opp med å selge den for 1600 kroner - og da hadde jeg lagt alle kortene på bordet. Så kanskje kan det være en løsning: Selge 35mm'en og legge de pengene du får oppå tusenlappen som du er villig til å bruke? Da får du i alle fall et litt mer "meningsfullt" budsjett. Jeg solgte min Tamron 17-50mm for 2300, så det er vel kanskje noe sånt som er innen rekkevidde?

Dersom du ønsker beholde 35mm'en, så er det enklest å ta kontakt med med butikken hvor du kjøpte den og forhøre deg, evt. legge det fram som en reklamasjonssak (dersom det er dekning for dette).

Lenke til kommentar

35mm er akkurat så soft at jeg vurderer å la den være som den er; det gir en mykhet på portretter (hode) som kler huden (demper kviser osv) men uten at det går utover øynene. Men på bilder av bygninger osv så blir det akkurat litt for mye. Objekivet ble kjøpt i Tyskland for 6-7 år siden, så noe reklamasjon kan jeg bare glemme... 35mm er også for lite til protretter synes jeg.

Men å selge den "as is" er absolutt en ide. Da kan jeg få skrapt sammen til en 28mm f2.8, som jeg er ute etter allikevel.

Jeg har kjørt fler fokustester og jeg får merkelige data. Noen ganger er det blink, noen ganger litt front-fokus, andre ganger helt på jordet. Alltid front-fokus, mest på Sigma og verre på lengre avstand. Får prate med FotoVideo og ta med test-bildene mine.

Tom

Edit: 35mm er like soft over hele skalaen.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Har du ikke et billig kompaktkamera som holder da?

Fylleturer med vaselin, masse gutter i en trang bil gjennom Tyskland = stor sjanse for å miste ditt dSLR også :)

9148279[/snapback]

Det billige kompaktkameraet blir brukt på Oktoberfesten (det holder for kvoten med fuktige kvelder ;) ). Forøvrig er ikke bilen trang, og vi er ikke bare gutter heller :omg: Vi reiser med en Caravelle så det er god plass til alle.

Jeg har alltid hatt med skikkelig fotoutstyr på Tysklandsturene. Også dSLR'en har vært med før. Vi skal primært innom mange flotte seværdigheter som borger, gamle landsbyer, museer og alpelandskap. Nytter ikke med jalla da.

Jeg har kun mistet fotoutstyr en gang før. Min kjære Olympus XA forsvant etter et særdeles fuktig julebord i 1987(?).

Tom

PS. Vaselinen blir forøvrig hjemme ;) (Som vanlig) Ellers passet beskrivelsen din godt til en tur vi hadde tidlig på nitti-tallet - 5 (derav 4 store) karer i en Passat Diesel... 50km oppover Kassel-bakkene er ikke noe å være stolt av...

Edit - ja

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg skal se om jeg får fikset Sigma'en på reklamasjon. Skal bare sørge for ordentlig dokumentasjon, eksempelbilder osv.

Tom

Da har jeg fått resultatet fra reklamasjonen - objektivet lot seg ikke fikse. Og da 18-125mm ikke finnes lenger (for Canon ihvertfall) ble objektivet kreditert. For å gjøre det enkelt fikk jeg litt rabatt på en Sigma 17-70mm f/2.8-4.5* slik at jeg endte opp med kr 0,- i utgifter.

Har nå vært ute og testet litt, og kan si meg fornøyd med løsningen.

I motsetning til 18-125mm, fokuserer 17-70mm riktig :) Jeg synes den er brukbar skarp (skarpere enn 35mm'eren min), har grei håndtering av CA og flare. Eneste klare ulempe er tønneforvrengningen på 17mm.

Et par eksempler:

1/800s, f/8.0, 70mm, 200 ISO

1/100s, f/5.6, 70mm, 800 ISO

Kun lett justering i Canon DPP

Tom

* Den utskjelte, ja :)

Edit: Forminsket bildene litt

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Hvor ille er det da? Er det kun på full blender, eller er det over hele skalaen? Jeg hadde en 50mm f/1.4 som jeg ikke var helt fornøyd med, jeg endte opp med å selge den for 1600 kroner - og da hadde jeg lagt alle kortene på bordet. Så kanskje kan det være en løsning: Selge 35mm'en og legge de pengene du får oppå tusenlappen som du er villig til å bruke? Da får du i alle fall et litt mer "meningsfullt" budsjett. Jeg solgte min Tamron 17-50mm for 2300, så det er vel kanskje noe sånt som er innen rekkevidde?

Dersom du ønsker beholde 35mm'en, så er det enklest å ta kontakt med med butikken hvor du kjøpte den og forhøre deg, evt. legge det fram som en reklamasjonssak (dersom det er dekning for dette).

Du fikk aldri svar på denne.

Jeg tok jo helt feil når det gjelder kvaliteten på 35mm f/2; denne tråden er et godt eksempel på det.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...