Gå til innhold

Telenor er latterlige!


Anbefalte innlegg

Om han har godkjent det til sin egen far er vel sprengendes likegyldig? Telenor har vel ingen rett til å ta fra han abbonnementet uten hans samtykke. Som nevnt tidligere, faren kunne jo meldt inn hvem som helst tydeligvis.

 

Det blir jo det samme som at faren min skulle ringt til banken: "Jeg skal overføre 1000kr fra min sønns konto til min egen. Han sa til meg at det var greit"

 

Hvis Telenor skal skifte juridisk eier på et abbonnement, så må de da få samtykke fra han som eier abbonnementet først? Det er jo blendene logisk, og ikke no tema og krangle om!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ja akkurat

Bummer nr 1:

Du har i realiteten inngått ein muntleg avtale med din far om å gå inn i frifamilie.  At faren din kanskje har tilgang på persondataene dine når telenor spurde om det er kanskje ikkje heilt usnansynleg. Data han oppgir, data dei sitter med og data om han stemmer over eins, og overføring til frifamilie blir gjort.

 

Bummer nr 2:

Du sjekka ikkje kva avtale frifamilie var.

 

Istandenfor å klage på telenor i dette tilfellet så får du sjå på det som ei lærerrik erfaring, om å ikkje gå inn på ting før du har sjekka det ut.

 

 

Til samanlinking når eg overførte mobilnummeret mitt frå meg til jobben så var det porteringa som hadde behov for mi fullmakt, hadde eg vore kunde hjå det selskapet jobben bruker så hadde det nok ikkje vore nødvendig.

9145607[/snapback]

 

poenget er, selv om jeg har sagt det til fattern at det er greit å melde meg inn, så har jeg ikke sagt til telenor at det er greit at fattern overtar juridisk eierskap på mitt abonement!

avtalevilkårene er ikke relevante her etter min mening. selv om det kansje står at 'eier' av frifamilie overdrar juridks eierskap av d de abonnement som er medlem og mottar fakturaer, så betyr ikke det at telenor kan uten noen som helst godkjennelse fra meg overføre det til fattern!!

Endret av viiite
Lenke til kommentar

Jeg tror du heller bør rette din vrede mot din far, da det er han som faktisk har meldt deg inn i FriFamilie, Telenor har ikke gjort noe annet en å adlyde hva faren din ville.

 

Jeg kan jo bare gjennta meg selv i en tidligere post, flere og flere kutter ut signaturer og krever dette kun i spesielle tilfeller. ALLE vil kunne ringe inn til Telenor å få meldt seg inn i en trådløs familie, MEN dersom Telenor ser at innringer har et helt annet navn en familien han vil inn i, en helt annen adresse, en helt annen kommune vil de nok antagligvis ha noen varselsantenner. Flere og flere går bort i fra signaturer i enkle saker som dette, stikk inn på en webshop som selger abonnement med telefon over nett, disse sender ikke ut en kontrakt i posten før telefonen blir sendt. Niks her går det rett hjem.

 

Telenor kan for det vi vet ha tatt opp samtalen med faren din, dersom dette hadde vert et forsk fra faren din sin side på å ta et nummer som ikke han hadde noe med f.eks 99999999 vil dette være det samme som dokumentforfalskning.

 

Jeg skjønner ikke at det går an å grine over en slik sak! Telenor har kun handlet i kundens beste velgående i denne saken, og alikavel finner enkelte kunder dette grunn til å grine.

Endret av g0lden
Lenke til kommentar
Til samanlinking når eg overførte mobilnummeret mitt frå meg til jobben så var det porteringa som hadde behov for mi fullmakt, hadde eg vore kunde hjå det selskapet jobben bruker så hadde det nok ikkje vore nødvendig.

9145607[/snapback]

 

Så jobben din kan kapre alle sine ansattes nummer uten fullmakt? Det tviler jeg sterkt på!

Lenke til kommentar
Til samanlinking når eg overførte mobilnummeret mitt frå meg til jobben så var det porteringa som hadde behov for mi fullmakt, hadde eg vore kunde hjå det selskapet jobben bruker så hadde det nok ikkje vore nødvendig.

9145607[/snapback]

 

Så jobben din kan kapre alle sine ansattes nummer uten fullmakt? Det tviler jeg sterkt på!

9145640[/snapback]

 

det ser tydeligvis slik ut i dette tilfellet! en avtale mellom meg og fattern burde ikke være nok for telenor til å gjøre dette.

Lenke til kommentar
Jeg tror du heller bør rette din vrede mot din far, da det er han som faktisk har meldt deg inn i FriFamilie, Telenor har ikke gjort noe annet en å adlyde hva faren din ville.

 

Jeg kan jo bare gjennta meg selv i en tidligere post, flere og flere kutter ut signaturer og krever dette kun i spesielle tilfeller. ALLE vil kunne ringe inn til Telenor å få meldt seg inn i en trådløs familie, MEN dersom Telenor ser at innringer har et helt annet navn en familien han vil inn i, en helt annen adresse, en helt annen kommune vil de nok antagligvis ha noen varselsantenner. Flere og flere går bort i fra signaturer i enkle saker som dette, stikk inn på en webshop som selger abonnement med telefon over nett, disse sender ikke ut en kontrakt i posten før telefonen blir sendt. Niks her går det rett hjem.

 

Telenor kan for det vi vet ha tatt opp samtalen med faren din, dersom dette hadde vert et forsk fra faren din sin side på å ta et nummer som ikke han hadde noe med f.eks 99999999 vil dette være det samme som dokumentforfalskning.

 

Jeg skjønner ikke at det går an å grine over en slik sak! Telenor har kun handlet i kundens beste velgående i denne saken, og alikavel finner enkelte kunder dette grunn til å grine.

9145639[/snapback]

 

Nei det har de da vitterlig ikke gjort. Telenor har, satt litt på spissen, stjålet telefonnummeret det her gjelder, og gitt det til en av sine kunder. Tipper du hadde blitt temmelig sur hvis dette gjaldt deg, og pipen hadde helt sikkert fått en annen lyd...

Lenke til kommentar
Herregud! :ohmy:

Grunnen til at du må betale for operatørlåskode til telefonen er jo at de subsidierer telefonen på forhånd slik at du som kunde skal få billigere telefon for å være Telenorkunde. Er det da merkelig at de ønsker pengene de legger inn i telefonen tilbake når du ikke gidder å være kunde der??

 

Samme med bindinger.

Dessuten er jo telenor dyrere på abo med bindingstid fordi

 

du på den måten avbetaler summen de gir deg avslag på i form av billigere telefon.

Altså full pris på telefon og billig abo, eller billig telefon og dyrere abo.

Telenor har også abo uten bindingstid som ikke er særlig dyre.

Djuice zero f.eks!! 0 månedsavgift og 49 øre min. uansett hvem du ringer. Jeg synes i hvert fall ikke det er dyrt.

 

9145583[/snapback]

 

jeg har ikke klaget over at jeg må betale for operatørlåskode og kanselereingen av abonnementet. jeg er fult klar over dette.

 

 

 

 

Jo, se hva du skrev tidligere (under).. Dessuten koster vel kundeservice 0,79 eller 0,89 i min eller noe linende.. ikke så dyrt det, men de må ta seg betalt fordi dette er et 5-sifret nr.

 

Mvh Dj

 

 

 

Det er også slik med de som har ISDN (som vi fremdeles har), fordi telenor krever masse penger (husker ikke helt summen, men tror det var bortimot 1000,-) for å si opp ISDN hos dem. Det samme gjelder for oppsigelse av mobilabonnement. For en så stor aktør som Telenor burde ikke dette vær nødvendig i det hele tatt! Såklart skal en tjene penger, men Telenor tjener penger på hva pokker det er. De er ikke akkurat de billigste på verken mobil, bredbånd eller ip-telefoni etc.. så penger har de jo nok av!

Lenke til kommentar

Jeg har nå fått en bekreftelse fra Telenor at abonnemente mitt nå er flytet tilbake på meg som juridisk eier. Jeg har nå sendt de en ny epost som bekrefter min oppsigelse.

Tråden kan derfor stenges/slettes.

 

Jeg beklager dersom jeg har utrykket meg feil eller blitt misforstått i denne sammenheng.

 

ALDRIG MER TELENOR!

Endret av viiite
Lenke til kommentar
Jeg har nå fått en bekreftelse fra Telenor at abonnemente mitt nå er flytet tilbake på meg som juridisk eier. Tråden kan derfor stenges/slettes.

 

Jeg beklager dersom jeg har utrykket meg feil eller blitt misforstått i denne sammenheng. Jeg kommer heller ikke til å svare på evt videre inlegg i denne tråden.

9145748[/snapback]

 

Jeg syns denne tråden er helt på sin plass. Du belyser noe vesentlig ved fremgangsmåten til Telenor, og muligens andre store aktører i markedet.

Lenke til kommentar
@zegenie.

vis jeg går til en bilbutikk og sier jeg vil ha en bil, men han skal betale den. "ok" sier selgeren og sender regninga til deg.

9145605[/snapback]

 

Er det mulig?! Det hadde selvsagt ikke gått an, men det som kanskje kunne vært en smule sammenlignbart er hvis faren din hadde gått inn og sagt at han skulle betale for en bil som du skulle være brukeren av.

 

Det er helt ufattelig at man kan syte over noe sånt. Slik jeg ser det har Telenor krevd legitimering av den som skal være ny eier -- det betyr at hvis det skulle bli noen fakturaproblemer i ettertid, hadde de sitt på det rene -- faren din hadde godkjent å være juridisk eier og økonomisk ansvarlig for ditt abonnement. Skulle det melde seg problemer som at f.eks. du ikke godkjente at abonnementet ble flyttet, hadde de som tidligere nevnt ikke vært sene med å fikse på det.

 

Du sier at du har sagt at du ønsker å bli med i frifamilie, men du avviser at du har ønsket at faren din skulle bli ny juridisk eier? Du får ikke tilfeldigvis lønning hver måned uten en jobb også?

Lenke til kommentar
@zegenie.

vis jeg går til en bilbutikk og sier jeg vil ha en bil, men han skal betale den. "ok" sier selgeren og sender regninga til deg.

9145605[/snapback]

 

Er det mulig?! Det hadde selvsagt ikke gått an, men det som kanskje kunne vært en smule sammenlignbart er hvis faren din hadde gått inn og sagt at han skulle betale for en bil som du skulle være brukeren av.

 

Det er helt ufattelig at man kan syte over noe sånt. Slik jeg ser det har Telenor krevd legitimering av den som skal være ny eier -- det betyr at hvis det skulle bli noen fakturaproblemer i ettertid, hadde de sitt på det rene -- faren din hadde godkjent å være juridisk eier og økonomisk ansvarlig for ditt abonnement. Skulle det melde seg problemer som at f.eks. du ikke godkjente at abonnementet ble flyttet, hadde de som tidligere nevnt ikke vært sene med å fikse på det.

 

Du sier at du har sagt at du ønsker å bli med i frifamilie, men du avviser at du har ønsket at faren din skulle bli ny juridisk eier? Du får ikke tilfeldigvis lønning hver måned uten en jobb også?

9145781[/snapback]

 

jeg ville være medlem i frifamilie, og var klar over at fattern overtok juridisk eierskap, men jeg fikk aldrig gitt telenor godkjennelse på det! at fattern ringer å siser "det er greit for han at jeg overtar abonnementet hans" bør for pokker ikke være nok!

 

jeg har jobb og får lønning hver måned. men det hørtes ikke ut som du har jobb, men alikevell for lønn hver måned.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Poe:

Hadde dette vert meg hadde jeg aldri laget en tråd om det, jeg hadde vist nøyaktig hva som hadde skjedd, dessuten leser du tydligvis ikke hva jeg skriver.

 

Dersom trådstarter hadde hatt et navn/addresse som ikke var familie relatert til faren som ringte, hadde de IKKE gjort dette.

 

DEssuten er det FAREN som får problemer i en eventuell tvist sak, da hans bekreftesle pr. telefon er det samme å anse som dokument forfalskning dersom han ikke har handlet på ønske til noen andre.

 

End of story, dette beviser bare hvordan enkelte kunder oppfører seg der ute.

Får trådstarter sin del får jeg virkelig håpe at ikke det sitter en i Chess systemet (dersom det var der du skulle inn) å leser dette

Endret av g0lden
Lenke til kommentar
Poe:

 

 

Dersom trådstarter hadde hatt et navn/addresse som ikke var familie relatert til faren som ringte, hadde de IKKE gjort dette.

 

DEssuten er det FAREN som får problemer i en eventuell tvist sak, da hans bekreftesle pr. telefon er det samme å anse som dokument forfalskning dersom han ikke har handlet på ønske til noen andre.

 

End of story, dette beviser bare hvordan enkelte kunder oppfører seg der ute.

Får trådstarter sin del får jeg virkelig håpe at ikke det sitter en i Chess systemet (dersom det var der du skulle inn) å leser dette

9145825[/snapback]

 

Samme familieetternavn eller ei.. Det finnes mange Hansen der ute, så hvis det skulle gått på navn og adresse ville det nok blitt for enkelt der ute uansett.

 

- Så lenge faren ikke er juridisk eier, så har ikke han noe myndighet til å overta abbonementet uten skriftelig samtykke. Og det er vel strengt talt ikke faren som kan bli tatt for noe dokumentfalsk i denne saken - med mindre han utga seg for å være sønnen.

Og jeg kan ikke skjønne at han ville fått problemer ved evnt en tvist hvis han KUN henvendte seg for å melde nummeret inn i trådløs familie. Jeg regner med at Telenor er klar over sine egne retningslinjer og normer, og helst burde sagt i fra om at endring av juridisk eier burde skje før innmeldingen kunne tres i kraft. Det er flere operatører som slurver med navneendringer og ikke følger rutinene, så jeg syntes denne tråden burde stå åpen..

Lenke til kommentar

Akkurat i denne saka så viser det at systemet fungerer egentleg slik det skal.

Å bli meldt inn i frifamilie skal vere enkelt så lenge ein del navn og adresser stemmer.

I tillegg at det var den juridiske eigaren som tok kontakt og fekk lagt til det nye nummeret.

 

Å prøve å protere eit nummer/ta ut eit nummer frå ein frifamilie skal ikkje vere enkelt rett og slett då det er berre juridisk eigar av avtalen som skal kunne gjere dette.

At du no har fått bekreftelse på at dei gjer det likevel er faktisk eit større brudd og eigentleg virkeleg noko ein kan klage over, det er bråde brudd på retningslinjer og juridiske regler.

 

OT

Når det gjeld overtakelse av abo i bedrift, så om firmaet kan overta ansattes mobilabo, kva er problemet, dei står som juridisk eigar og betalar. Ser ikkje heilt problemet eg.

Og det var faktisk berre ein mail med nokre opplysningar som blei sendt til IT-ansvarleg og han fiksa resten. Så ja ei bedrift kan veldig lett overta ein ansatts mobilnummer. Alle data som dei treng er tilgjeneleg for dei.

Men som sagt kvar er problemet med det, gratis telefon?

 

 

Overføringer mellom privatpersoner er mykje meir kontroll på som me har sett i denne tråden.

 

 

 

edit:

tenkt eksempel:

 

Eigar:

Ole Solvang Hansen fødd 10.01.87 Parkveien 99a, 0000 Oslo

Overtaker

Knut Hansen fødd 03.02.57 Parkveien 99a 0000 Oslo

 

Er ikkje det ein viss sansynlegheit at dette er far og sønn.

 

 

Og det som aldri har blitt avklart skikkeleg i denne tråden er kva eigentleg faren sa til kundeservice/forhandler, og kva kontaktmåte som det blei gjort på

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Akkurat i denne saka så viser det at systemet fungerer egentleg slik det skal.

Å bli meldt inn i frifamilie skal vere enkelt så lenge ein del navn og adresser stemmer.

I tillegg at det var den juridiske eigaren som tok kontakt og fekk lagt til det nye nummeret.

 

Å prøve å protere eit nummer/ta ut eit nummer frå ein frifamilie skal ikkje vere enkelt rett og slett då det er berre juridisk eigar av avtalen som skal kunne gjere dette.

At du no har fått bekreftelse på at dei gjer det likevel er faktisk eit større brudd og eigentleg virkeleg noko ein kan klage over, det er bråde brudd på retningslinjer og juridiske regler.

 

OT

Når det gjeld overtakelse av abo i bedrift, så om firmaet kan overta ansattes mobilabo, kva er problemet, dei står som juridisk eigar og betalar. Ser ikkje heilt problemet eg.

Og det var faktisk berre ein mail med nokre opplysningar som blei sendt til IT-ansvarleg og han fiksa resten. Så ja ei bedrift kan veldig lett overta ein ansatts mobilnummer. Alle data som dei treng er tilgjeneleg for dei.

Men som sagt kvar er problemet med det, gratis telefon?

 

 

Overføringer mellom privatpersoner er mykje meir kontroll på som me har sett i denne tråden.

9146040[/snapback]

 

 

Joda, det høres jo veldig greit at de betaler regninga og alt det der. Men prinsippet er at de har kapret din "eiendel" uten ditt samtykke. Hvis de da ønsker å droppe abbonnementet så kan de gjøre det uten at du har noe du skulle ha sagt, og du mister nummeret ditt.

 

Jeg ser ikke no problem med hele saken egentlig, det er bare det prinsippet at de kan overta et abbonnement uten samtykke fra eier som jeg ikke liker. Uansett om eier er sønn, datter, nabo eller totalt ukjent. Det er jo ingen som veit om far og sønn har et godt forhold eller ikke, det kan jo hende de hater hverandre. Da kan faren ta over sønnens nummer og legge det ned på pur faenskap. Ja, det er satt på kanten, men tydeligvis fullt mulig.

Lenke til kommentar

Ser det prinsippielle problemet, men om me skulle ha forholdt oss alltid til 100% til reglene så hadde det vore praktisk talt umulig å skifte eller endre ein skit på noko som helst utan personleg oppmøte med 3 legitimasjonsdokument og fødelelsattest.

 

Det er alltid folk som vil gjere faenskap, men eg då heller villig til ta den sjansen då det har større fordeler for meg at å skifte til ting er enkelt men å ta vekk er vanskelegare.

Lenke til kommentar
Ser det prinsippielle problemet, men om me skulle ha forholdt oss alltid til 100% til reglene så hadde det vore praktisk talt umulig å skifte eller endre ein skit på noko som helst utan personleg oppmøte med 3 legitimasjonsdokument og fødelelsattest.

 

Det er alltid folk som vil gjere faenskap, men eg då heller villig til ta den sjansen då det har større fordeler for meg at å skifte til ting er enkelt men å ta vekk er vanskelegare.

9146163[/snapback]

 

Hehe, du har et godt poeng der. :)

Lenke til kommentar

Det at trådstarter skriver at Telenor er latterlige er vertfall i seg selv et latterlig utsagn.

 

Telenor gjorde jo som kunden ønsket, han skrev jo selv at han ØNSKET seg inn i Frifamilie, da burde han også sette seg inn i hva som skjer dersom en skal inn i frifamilie. Det kommer jo klart frem på siden:

http://telenormobil.no/abonnement/frifamilie.do

 

Om hva som skal til for å få Frifamilie. Hva er det då å syte over, brukeren burde da være klar over at abonnementet blir satt på ansvarlig-eiger i familien. At denne personen er på ferie er vel klinkenes likegyldig. Telenor tilbyr jo her trossalt et abonnement som gir gratis ringing etc etc.

 

Dersom Telenor hadde handlet 100% etter boken, med å sende ut kontrakt som må signeres osv hadde dette HELT klart blitt en ekstra belastning for de som faktisk bare vil inn i frifamilie + at Telenor må ha enda mer ekstraarbeid med arkivering osv. Kan garantere at 99% av folket her ute er sjeleglad for at det er så enkelt som bare å ringe til telenor for å få denne tjenesten som faktisk er helt gratis!

 

Vi må dessuten bare se slik på det at kontrakter er mer og mer avleggs i dagens samfunn. Ta kontakt med Datatilsynet så finner dere fort ut av å oppgi f.eks et personnummer i en bestilling, er det samme som en signatur som kan brukes i mot personen dersom en benytter en stjålen identitet. Derfor kan bedrifter som komplett, elprice, elkjop osv selge abonnement på nett.

 

Der i mot henger en del bedrifter igjen på kontakter f.eks ved kredittkjøp på internett o.l, men tro meg på det at om et par år så er det et nytt system som gjør en datasignatur like gyldig som en håndskreven signatur.

 

Over til Telenor igjen, de kommer garantert til å fortsette med fremgangsmåten som de gjorde nå, denne tråden er ikke noe eksempel på hvordan Telenor ikke skal oppføre seg da vi her snakker om MAX 1% som ikke liker denne fremgangsmåten.

 

Dessuten skjønner jeg overhodet ikke problemet til trådstarter, då saken løste seg ved en enkel mail, her snakker vi om at han kansje måtte vente litt ekstra før ting var i orden, men hva gjør vel egentlig dette ?

 

Jeg skjønner godt Telenor gjør dette på denne måten, for i over 99% av tilfellene er dette en fremgangsmåte som kommer kunden til gode. Alle andre måter å løse en slik sak på vil føre til at langt mindre blir fornøyd med fremgangsmåten så slik vil de nok fortsette med.

Lenke til kommentar

POENGET ER: JEG SA ALDRIG PERSONLIG TIL TELENOR AT JEG VILLE INN I FRIFAMILIE. MEN LIKEVELL KAN FATTERN MELDE MEG INN UTEN AT TELENOR VET DET ER GREIT FOR MEG. PUNKTUM. DET ER SAKEN.

 

har sendt en god bråte med post til telenor og klaget på akkurat dette. til slutt var det [email protected] eller noe slikt som ga meg svar og endret tilbake eierskapet slik det i utgangspunktet var, hvor jeg da videre sa opp abonnementet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...