Gå til innhold

Telenor er latterlige!


Anbefalte innlegg

Først og fremst; du som trådstarter bør gi oss lesere noe mer informasjon hvis vi skal kunne vurdere saken. Det er for eksempel veldig relevant for saken med opplysninger om hvorvidt du er myndig og om du stod som eier på abonnementet ditt før det ble dratt inn i FriFamilie. Hvis nei, er denne tråden meningsløs. Hvis ja, er den i beste fall bare litt latterlig. Du går rett og slett for hardt inn for å drite ut Telenor, men don't you worry, det er en vanlig feil ;-)

 

Du (trådstarter) reagerer på (hvis jeg forstår deg rett) at man ved inngåelse i en frifamilie-avtale ikke må legitimere tidliger eier (dette tar selvsagt utgangspunkt i at du stod som eier, og ikke bare bruker). Når frifamilie-avtalen allerede er opprettet, vil en sms-aksept-melding ikke bli sendt ut (slik det automatisk blir gjort ved nytegning av frifamilie). Hvorfor det er slik, vet jeg ikke, men jeg vet av erfaring at Telenor IKKE er vanskelige hvis man kontakter dem ang. et nummer som er feilaktig innmeldt i frifamilie. De fikser det på flekken ved å snakke med den som skal være juridisk eier.

 

Når du reagerer på at du IKKE må legitimere deg når du skal inn i avtalen (muligens pga. en feil), må du ikke begynne å klage når du får beskjed om legitimere deg for å komme deg ut av den og for å få operatørlåsekoden. Her gjør de jo alt slik du ønsker det, ikke sant?

 

Jeg er veldig forvirra over hva du egentlig er misfornøyd med. Slik jeg ser det, har ikke Telenor gjort noe spesielt feil - tvert imot har de gitt deg relativt god service!

 

mvh Pål Berge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Såvidt jeg forsto ba han faren sin om å melde han inn i frifamilie uten å høre noe ifra Telenor om han godkjente dette eller ei. Nå i ettertid da han skal forlate Telenor, nekter de ettersom faren er juridisk eier. Dette blir da feil ettersom at han aldri har gitt sitt samtykke til Telenor personlig om juridisk eier skifte. Om dette er slik situasjonen er så er det litt rotete av Telenor.

 

riktig.

 

 

Jeg er over 18 ja. Jeg gikk til Expert, bestilte meg en opratørlåst telefon fra telenor med djuice nonstop. ordnet alt selv. jeg sa selv til fattern at han skulle melde meg inn i frifamilie, det er greit. men jeg har ikke gitt telenor noen informasjon om at jeg har godtatt det. det er det som er saken. jeg har aldrig svart på en sms om å bli med i frifamilie eller noen ting. hadde jeg fått denne sms-en og svart på den så hadde jeg ikke klaget over dette.

 

jeg var også juridsk eier av abonnementet før fattern meldte meg inn i frifamilie.

 

jeg har ikke sendt epost om oppsigelse fra fatterns epost etc. jeg sa at jeg like godt kunne gjøre det, siden det i utgangspuktet "ikke var så nøye" å legitimere seg for hvem man egentlig var etter det jeg oppfattet hos kundeservice. jeg kommer selvsagt ikke til å gjøre dette heller..

 

 

i praksis kunne jeg da opprettet frifamilie, meldt en bråte med nummere inn i frifamilie og presset de for svarte penger for å si til telenro at de ikke skal være medlem av min frifamilie.

Endret av viiite
Lenke til kommentar
du sier du har gått tilbake til chess, da skal da abonnementet være avsluttet hos telenor... merkelig om du ikke får låsekode da ?

9144947[/snapback]

 

jeg bestilte helt nytt abonnement med nytt nummer :) ville ikke ha det flere år gamle telenor-nummeret :p låsekode fikk jeg utrolig nok tidligere på dagen da..

Lenke til kommentar

Det som er latterlig er som oftest kundene. Jeg jobber selv på en av norges største kundeservicer, og det er ikke lite tette ting man får høre fra kunder hver dag, eksempel:

 

- dere sender kun purrefakturaer (alltid de samme kundene dette gjelder, vi har en avtale med posten at de alltid skal kaste originalfakturaer)

- dere sender kun inkassovarsel (se forrige punkt)

- det er alltid feil beløp på fakturaene som alltid er for høye (klarer aldri betale til tida og får purregebyr)

- kontraktsvillkår er en bananbåt som seiler rundt på Mjøsa ett sted

- bruksanvisninger er med på samme båt

- alle vi kjenner i nabolaget har opplevd akkurat samme problemene med faktura og utstyret (i noen deler av landet så betaler vi forhandlere for å si dette til kundene)

Lenke til kommentar
Det som er latterlig er som oftest kundene. Jeg jobber selv på en av norges største kundeservicer, og det er ikke lite tette ting man får høre fra kunder hver dag, eksempel:

 

- dere sender kun purrefakturaer (alltid de samme kundene dette gjelder, vi har en avtale med posten at de alltid skal kaste originalfakturaer)

- dere sender kun inkassovarsel (se forrige punkt)

- det er alltid feil beløp på fakturaene som alltid er for høye (klarer aldri betale til tida og får purregebyr)

- kontraktsvillkår er en bananbåt som seiler rundt på Mjøsa ett sted

- bruksanvisninger er med på samme båt

- alle vi kjenner i nabolaget har opplevd akkurat samme problemene med faktura og utstyret (i noen deler av landet så betaler vi forhandlere for å si dette til kundene)

9145080[/snapback]

 

jeg har altså ikke ingått noen som helst kontrakt med Telenor ang frifamilie. det er min far som har gjort.

Lenke til kommentar

Helt enig at du skulle fått en sms-aksept på overdragelsen og frifamilie. Dette kan være en glipp i sms systemet til Telenor. Det som er litt komisk, er at du i utgangspunktet ville ha frifamilie og ba faren din fikse dette for deg (lettvint), noe han gjorde. Da kun en kan stå ansvarlig for fakturaen, så var det naturlig at det ble han da det var han som ordnet tjenesten. Gevinsten deres var at dere kunne ringe gratis dere i mellom. Virker som at du kutter denne muligheten nå på grunnlag av du ikke har fått denne sms'en. Husk at du kunne jo ha ordnet frifamilie på egen hånd isteden for å spørre faren din... Synes generelt folk klager mye, selv når operatørene kommer opp med gratis-tjenester er ikke det godt nok..

Lenke til kommentar
Det som er latterlig er som oftest kundene. Jeg jobber selv på en av norges største kundeservicer, og det er ikke lite tette ting man får høre fra kunder hver dag, eksempel:

 

- dere sender kun purrefakturaer (alltid de samme kundene dette gjelder, vi har en avtale med posten at de alltid skal kaste originalfakturaer)

- dere sender kun inkassovarsel (se forrige punkt)

- det er alltid feil beløp på fakturaene som alltid er for høye (klarer aldri betale til tida og får purregebyr)

- kontraktsvillkår er en bananbåt som seiler rundt på Mjøsa ett sted

- bruksanvisninger er med på samme båt

- alle vi kjenner i nabolaget har opplevd akkurat samme problemene med faktura og utstyret (i noen deler av landet så betaler vi forhandlere for å si dette til kundene)

9145080[/snapback]

 

Var vel ikke uventet fra en av Norges største kundeservice. Dette viser vel egentlig hva dere tenker om kundene deres.

Tipper vi snakker om Telenor nå?

 

Og kan du da forklare meg hvorfor Telenor ved inngåelse av fri familie, ikke krever skriftlig signatur, men ved utmeldelse, så er det plutselig viktig med signatur både her og der. Hvorfor kunne ikke Telenor sendt ut en sms til brukeren av nummeret, så hadde problemet vært løst tvert. Men neida, Telenor skal drenere hele saken, slik at man blir tvunget til å være Telenorkunde mot sin vilje, ellers mister man sitt telefonnummer. Tipper dette er mat for forbrukerrådet.

Lenke til kommentar
Var vel ikke uventet fra en av Norges største kundeservice. Dette viser vel egentlig hva dere tenker om kundene deres.

Tipper vi snakker om Telenor nå?

 

Og kan du da forklare meg hvorfor Telenor ved inngåelse av fri familie, ikke krever skriftlig signatur, men ved utmeldelse, så er det plutselig viktig med signatur både her og der. Hvorfor kunne ikke Telenor sendt ut en sms til brukeren av nummeret, så hadde problemet vært løst tvert. Men neida, Telenor skal drenere hele saken, slik at man blir tvunget til å være Telenorkunde mot sin vilje, ellers mister man sitt telefonnummer. Tipper dette er mat for forbrukerrådet.

9145353[/snapback]

 

Det er også slik med de som har ISDN (som vi fremdeles har), fordi telenor krever masse penger (husker ikke helt summen, men tror det var bortimot 1000,-) for å si opp ISDN hos dem. Det samme gjelder for oppsigelse av mobilabonnement. For en så stor aktør som Telenor burde ikke dette vær nødvendig i det hele tatt! Såklart skal en tjene penger, men Telenor tjener penger på hva pokker det er. De er ikke akkurat de billigste på verken mobil, bredbånd eller ip-telefoni etc.. så penger har de jo nok av!

 

en ting til; logget meg inn på abonnementet til fattern for å se om det var mulig å gjøre endringer på frifamilie der. Nei da. "kontakt kundeservice", og det er jo ikke akkurat den billigste samtalen det heller! Tror Chess hadde mer eller mindre gratis kundeservice i en periode, men nå ser jeg de ta 2,99 for Touch-kunder.. men noe må jo også Chess tjene penger på, siden de omtrent har halvparten så dyre abonnement som telenor..

 

Helt enig at du skulle fått en sms-aksept på overdragelsen og frifamilie. Dette kan være en glipp i sms systemet til Telenor. Det som er litt komisk, er at du i utgangspunktet ville ha frifamilie og ba faren din fikse dette for deg (lettvint), noe han gjorde. Da kun en kan stå ansvarlig for fakturaen, så var det naturlig at det ble han da det var han som ordnet tjenesten. Gevinsten deres var at dere kunne ringe gratis dere i mellom. Virker som at du kutter denne muligheten nå på grunnlag av du ikke har fått denne sms'en. Husk at du kunne jo ha ordnet frifamilie på egen hånd isteden for å spørre faren din... Synes generelt folk klager mye, selv når operatørene kommer opp med gratis-tjenester er ikke det godt nok..

 

dersom jeg hadde ringt kundeservice og sakt "jeg vil bli medlem av fatterns frifamilie" hadde jeg sikkert fått til svar at "da må du be han kontakte oss" eller noe slikt, helt sikkert!

Endret av viiite
Lenke til kommentar
Det som er latterlig er som oftest kundene. Jeg jobber selv på en av norges største kundeservicer, og det er ikke lite tette ting man får høre fra kunder hver dag, eksempel:

 

- dere sender kun purrefakturaer (alltid de samme kundene dette gjelder, vi har en avtale med posten at de alltid skal kaste originalfakturaer)

- dere sender kun inkassovarsel (se forrige punkt)

- det er alltid feil beløp på fakturaene som alltid er for høye (klarer aldri betale til tida og får purregebyr)

- kontraktsvillkår er en bananbåt som seiler rundt på Mjøsa ett sted

- bruksanvisninger er med på samme båt

- alle vi kjenner i nabolaget har opplevd akkurat samme problemene med faktura og utstyret (i noen deler av landet så betaler vi forhandlere for å si dette til kundene)

9145080[/snapback]

 

Var vel ikke uventet fra en av Norges største kundeservice. Dette viser vel egentlig hva dere tenker om kundene deres.

Tipper vi snakker om Telenor nå?

 

Og kan du da forklare meg hvorfor Telenor ved inngåelse av fri familie, ikke krever skriftlig signatur, men ved utmeldelse, så er det plutselig viktig med signatur både her og der. Hvorfor kunne ikke Telenor sendt ut en sms til brukeren av nummeret, så hadde problemet vært løst tvert. Men neida, Telenor skal drenere hele saken, slik at man blir tvunget til å være Telenorkunde mot sin vilje, ellers mister man sitt telefonnummer. Tipper dette er mat for forbrukerrådet.

9145353[/snapback]

 

Det er også slik med de som har ISDN (som vi fremdeles har), fordi telenor krever masse penger (husker ikke helt summen, men tror det var bortimot 1000,-) for å si opp ISDN hos dem. Det samme gjelder for oppsigelse av mobilabonnement. For en så stor aktør som Telenor burde ikke dette vær nødvendig i det hele tatt! Såklart skal en tjene penger, men Telenor tjener penger på hva pokker det er. De er ikke akkurat de billigste på verken mobil, bredbånd eller ip-telefoni etc.. så penger har de jo nok av!

9145413[/snapback]

 

Så du mener det det burde være gratis å si opp et mobilabonnement med binding også? Uten binding så koster det jo ikke noe fra før..

Lenke til kommentar

No kjenner eg ikkje til dei vanlige rutinene for FriFamilie men det som slår meg er eit par punkt:

 

1) Trådstarter klager på manglande legitimasjonsplikt ved inngåelsen av avtalen.

 

2) Vanskelegheiten med å komme ut av avtalen

 

Når det gjeld det første punktet. Har noko info om korleis ein melder inn eit nummer i FriFamilie? Kan det hende at både navn nummer og personnummer har blitt sendt inn til telenor? Og dermed er det trådstater som driter seg ut sidan det er faren som han skulle ha krevd å legitimere seg for?

 

Avtalevilkåra for FriFamilie er ganske åpenbare derfor synes eg det er ingen problem med at det blir litt pes når ein skal ut av avtalen. Sjå på desse som ein lærepenge, les/undersøk avtalen får ein går inn på den.

Lenke til kommentar

Hele saken handler om å kunne stole på kundene sine, og å veie fordeler mot ulemper.

 

Du har selv sagt at du har gitt fullmakt (muntlig) til din far til å ordne saken. Om han da har kontaktet Telenor - gjorde han det hos en forhandler eller direkte med Kundeservice? - og fortalt at han har fått tillatelse til å flytte ditt abonnement inn i sin FriFamilie, og dere i tillegg har navn som ligner, så er det ingen grunn til å ikke stole på din far. En kundekonsulent kan se alderen til den som eier abonnementet, se navnet, høre forklaringen, og da handler det om troverdighet. Noe du åpenlyst kaster på båten ved å syte på denne måten.

 

Hvor mange er det ikke som setter pris på enkelheten med å kunne fikse slike ting over telefon, uten å måtte be om signatur både her og der? Enig i at det kunne (burde) sendes en SMS, men hele poenget her er jo at du sier du har gitt fullmakt til din far. Det er i praksis det samme som om han hadde dratt med et ark med din signatur, vist det til Telenor og sagt "Se, her har han signert". Ingen som kan verifisere at det er din signatur, og en skriftlig fullmakt likestilles med en muntlig.

 

Telenor har ikke gjort noe feil her. Slutt å syte, og forhold deg til vilkårene i avtalen du har godtatt.

Lenke til kommentar
Avtalevilkåra for FriFamilie er ganske åpenbare derfor synes eg det er ingen problem med at det blir litt pes når ein skal ut av avtalen. Sjå på desse som ein lærepenge, les/undersøk avtalen får ein går inn på den.

9145510[/snapback]

 

Helt enig. Og lærepengen er, aldri mer Telenorkunde!

Lenke til kommentar
No kjenner eg ikkje til dei vanlige rutinene for FriFamilie men det som slår meg er eit par punkt:

 

1) Trådstarter klager på manglande legitimasjonsplikt ved inngåelsen av avtalen.

 

2) Vanskelegheiten med å komme ut av avtalen

 

Når det gjeld det første punktet. Har noko info om korleis ein melder inn eit nummer i FriFamilie? Kan det hende at både navn nummer og personnummer har blitt sendt inn til telenor? Og dermed er det trådstater som driter seg ut sidan det er faren som han skulle ha krevd å legitimere seg for?

 

Avtalevilkåra for FriFamilie er ganske åpenbare derfor synes eg det er ingen problem med at det blir litt pes når ein skal ut av avtalen. Sjå på desse som ein lærepenge, les/undersøk avtalen får ein går inn på den.

9145510[/snapback]

 

1) jeg har aldrig sakt til telenor jeg ville bli medlem. kun til fattern, og det burde ikke være nok til å melde meg inn, siden jeg er over 18 etc. Det som sikkert har skjedd er at fattern har ringt kundeservice "jeg vil melde in sønnen min", "ok, hva er nummeret?". det er sikkert en feil hos telenor.

 

2) jeg får ikke sagt opp fordi fattern står som juridisk eier av mitt abonnement. jeg gikk selv til butikk og bestilte abonnementet, sto selv som juridisk eier and so on, intil fattern meldte meg inn. da ble abonnementet overdratt til han uten min godkjennelse.

2)

Lenke til kommentar

Herregud! :ohmy:

Grunnen til at du må betale for operatørlåskode til telefonen er jo at de subsidierer telefonen på forhånd slik at du som kunde skal få billigere telefon for å være Telenorkunde. Er det da merkelig at de ønsker pengene de legger inn i telefonen tilbake når du ikke gidder å være kunde der??

 

Samme med bindinger.

Dessuten er jo telenor dyrere på abo med bindingstid fordi du på den måten avbetaler summen de gir deg avslag på i form av billigere telefon.

Altså full pris på telefon og billig abo, eller billig telefon og dyrere abo.

Telenor har også abo uten bindingstid som ikke er særlig dyre.

Djuice zero f.eks!! 0 månedsavgift og 49 øre min. uansett hvem du ringer. Jeg synes i hvert fall ikke det er dyrt.

 

At telenor skal ha en gyldig fullmakt fra tidligere juridiske eier burde være en selvfølge når man bytter denne, men at man har en godkjennelse fra juridisk eier er jo selvfølgelig viktigere hvis det gjelder å kansellere et abo!

 

Det skal heller ikke være noe problem å få nr sitt tilbake på seg selv om noen tilfeldige har meldt det inn i frifamilie.

Lenke til kommentar
da ble abonnementet overdratt til han uten min godkjennelse.

9145566[/snapback]

 

Bestem deg, da - har du godkjent det eller har du ikke? Om du har sagt ok til din far eller til Telenor er ett fett.

 

Du kan ikke bare få fordelene med å ringe gratis til hverandre, uten å forholde deg til resten av vilkårene.

Lenke til kommentar
Herregud!  :ohmy:

Grunnen til at du må betale for operatørlåskode til telefonen er jo at de subsidierer telefonen på forhånd slik at du som kunde skal få billigere telefon for å være Telenorkunde. Er det da merkelig at de ønsker pengene de legger inn i telefonen tilbake når du ikke gidder å være kunde der??

 

Samme med bindinger.

Dessuten er jo telenor dyrere på abo med bindingstid fordi du på den måten avbetaler summen de gir deg avslag på i form av billigere telefon.

Altså full pris på telefon og billig abo, eller billig telefon og dyrere abo.

Telenor har også abo uten bindingstid som ikke er særlig dyre.

Djuice zero f.eks!! 0 månedsavgift og 49 øre min. uansett hvem du ringer. Jeg synes i hvert fall ikke det er dyrt.

 

9145583[/snapback]

 

jeg har ikke klaget over at jeg må betale for operatørlåskode og kanselereingen av abonnementet. jeg er fult klar over dette.

 

@zegenie.

vis jeg går til en bilbutikk og sier jeg vil ha en bil, men han skal betale den. "ok" sier selgeren og sender regninga til deg.

Endret av viiite
Lenke til kommentar

ja akkurat

Bummer nr 1:

Du har i realiteten inngått ein muntleg avtale med din far om å gå inn i frifamilie. At faren din kanskje har tilgang på persondataene dine når telenor spurde om det er kanskje ikkje heilt usnansynleg. Data han oppgir, data dei sitter med og data om han stemmer over eins, og overføring til frifamilie blir gjort.

 

Bummer nr 2:

Du sjekka ikkje kva avtale frifamilie var.

 

Istandenfor å klage på telenor i dette tilfellet så får du sjå på det som ei lærerrik erfaring, om å ikkje gå inn på ting før du har sjekka det ut.

 

 

Til samanlinking når eg overførte mobilnummeret mitt frå meg til jobben så var det porteringa som hadde behov for mi fullmakt, hadde eg vore kunde hjå det selskapet jobben bruker så hadde det nok ikkje vore nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...