Gå til innhold

Stipend som lærling ?

MKej

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som lærling har du krav på både stippend og lån, uansett om du bor hjemme eller borte. Jeg fikk 3200,- hver måned i stippend som lærling, med en brutto lønn på ca 10000,- (som borteboer). Det første stippendet, og det du mottar etter jul er dobbelt så stort.

Du kan få bostipend dersom du bor for deg selv og;

- avstanden mellom foreldrehjemmet ditt og skolen er 40 kilometer eller mer, eller

- reisetiden mellom foreldrehjemmet ditt og skolen er tre timer eller

mer samlet per dag.

Er det særlige forhold hjemme som gjør at du ikke kan bo der, blir det tatt hensyn til det. Jeg hadde egentlig ikke krav på stippend som borteboer fordi mitt lærested var i samme by som foreldrehjemmet mitt, men leverte inn dokumentasjon på at det ikke var plass til meg der, så fikk jeg stippend som borteboer allikevel. :)

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Som lærling har du krav på både stippend og lån, uansett om du bor hjemme eller borte. Jeg fikk 3200,- hver måned i stippend som lærling, med en brutto lønn på ca 10000,- (som borteboer). Det første stippendet, og det du mottar etter jul er dobbelt så stort.

Du kan få bostipend dersom du bor for deg selv og;

- avstanden mellom foreldrehjemmet ditt og skolen er 40 kilometer eller mer, eller

- reisetiden mellom foreldrehjemmet ditt og skolen er tre timer eller

mer samlet per dag.

Er det særlige forhold hjemme som gjør at du ikke kan bo der, blir det tatt hensyn til det. Jeg hadde egentlig ikke krav på stippend som borteboer fordi mitt lærested var i samme by som foreldrehjemmet mitt, men leverte inn dokumentasjon på at det ikke var plass til meg der, så fikk jeg stippend som borteboer allikevel. :)

9142178[/snapback]

Også, hvis du er lærling og ikke går under ungdomsretten blir din søknad vurdert etter samme kriterier som høyere utdannelse.

Dette vil si at dine foreldres bostedsadresse og økonomi ikke har noen innvirkning.

20+ år, lærling, bor i egen leilighet, i samme by som foreldre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...