Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

annen IP- adresse

Anbefalte innlegg

Hvis jeg har to pc'r, men begge bruker samme trådløse nettverk.

Har de to pc'ne forskjellig IP-adresse da?

Hvis jeg bruker "naboens" trådløse nettverk, vil da pcn ha den samme IP-adressen hele tiden?

Takk for svar. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du er koblet til et nettverk som automatisk deler ut IP-adresser så vil hver pc som kobler seg til motta en unik IP-adresse, så ja, de vil ha to forskjellige IP-adresser.

DHCP (den som deler ut IP-adressen) har en lease-time på IP-adressene den deler ut, dette er en tid som bestemmer hvor lenge pc'ene skal beholde IP-adressen før de vil motta en ny - lease timen kan variere. Generelt sett så kan du anta at IP-adressen du har mottatt vil være den samme i ca. 1 døgn, dersom du kobler av og på nettverket da så vil du motta en ny IP-adresse.

Dette kan som sagt variere, det kommer helt an på instillingene på DHCPen.

Lenke til kommentar

For å kunne svare på dette, må du vite forskjellen på public og private IP-adresser, og litt om NAT.

En public IP er en offisiell IP som routes på vanlig måte over internet. En privat IP er en spesiell IP som IKKE routes på nettet. Eksempler på private IP'er er 10.x.x.x og 192.168.x.x nettene. Bredbåndsbrukere med vanlige hjemmeroutere har 1 stk. public IP. Denne er det routeren som har. Alle PCene på innsiden har hver sin private IP. Routeren oversetter de private IP'ene på innsiden av routeren til public IP'en som er mot nettet (dette kalles NAT = Network Address Translation).

Dvs. at alle maskinene innen for routeren din har forskjellige private IP'er, men for andre på internett vil det se ut som om all trafikk går til en IP.

Lenke til kommentar
okei, men hvis jeg logger meg på et annet trådløst nettverk vil jeg få en annen IP-adresse?

9142095[/snapback]

Ja, PCen din vil nok få en annen privat IP. Routeren til det andre nettet har også en annen public IP, og alle andre på internett vil se denne.

Husk at PCen din bare ser din private IP. Gå ut i dos og skriv "ipconfig" og trykk på enter. Da ser du din private IP. Går du inn på http://www.whatismyip.com vil du se den offentlige IPen din.

NB!

Sitter du bak et modem i bridge modus UTEN en bredbåndsruter, vil PCen din ha en offentlig IP direkte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...