Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

tips til reformatering?

Anbefalte innlegg

jeg har nå slitt litt med pc`n enda jeg bare har hatt den i 2-3mnd. det er en Hp Pavilion dv9312eu. jeg håper noen her har tips til hvordan jeg skal få gjort en reformatering som får orden i problemene,

det største problemet er at datamaskinen ikke får tak i drivere, jeg setter inni f.eks en minnepinne og maskinen maser i vei om at den ikke får tak i driveren. kanskje noen har en enkel løsning på dette.

Jeg skal prøve å få skaffet meg en Vista-cd fra der jeg kjøpte maskinen så har jeg den også. men min onkel har sagt det var lurt å laste ned alle drivere (nettverkskort,lydkort,innbeygd Webcamera osv osv) og sliter litt med å finne de riktige driverene på hp sine sider, om noen kunne hjulpet meg med å skaffe en komplett liste over dette har det vært fint :)

du trenger ikke ha svar på alt, men et svar her og der blir fort et stort svar:D

takk om noen kan hjelpe meg:D

PS: Jeg bruker Windows Vista Home Premium, bare så det er nevnt;)

Endret av joms
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har nå slitt litt med pc`n enda jeg bare har hatt den i 2-3mnd. det er en Hp Pavilion dv9312eu. jeg håper noen her har tips til hvordan jeg skal få gjort en reformatering som får orden i problemene,  det største problemet er at datamaskinen ikke får tak i drivere, jeg setter inni f.eks en minnepinne og maskinen maser i vei om at den ikke får tak i driveren. kanskje noen har en enkel løsning på dette. Jeg skal prøve å få skaffet meg en Vista-cd fra der jeg kjøpte maskinen så har jeg den også. men min onkel har sagt det var lurt å laste ned alle drivere (nettverkskort,lydkort,innbeygd Webcamera osv osv) og sliter litt med å finne de riktige driverene på hp sine sider, om noen kunne hjulpet meg med å skaffe en komplett liste over dette har det vært fint :) du trenger ikke ha svar på alt, men et svar her og der blir fort et stort svar:D takk om noen kan hjelpe meg:D PS: Jeg bruker Windows Vista Home Premium, bare så det er nevnt;)

9141831[/snapback]

Har du aktivert Windows update med automatisk oppdatering? Dumt spørsmål muligens, men relevant! Bærbare maskiner har oftere problemer med drivere enn standard stasjonære, spesielt merker som Compaq, HP, etc. Hos meg ordner Vista alt dette selv etterhvert som det kommer nye drivere til. Jeg bruker minnepinner uten problemer. Av minnepinner har jeg TwinMOS og DataTraveler fra Kingston. Jeg kjører 64 bits Ultimate versjonen av Vista. Normalt skal denne (64 bits) være vriden på drivere leser jeg på diverse forum, men ikke hos meg. Her finner operativsystemet alle drivere selv uten at jeg trenger å gjøre noe som helst. Jeg har foreks. 2 trådløse nettverkskort aktivert. Ultimate finner begge uten hjelp.

Lenke til kommentar
jeg har satt den på så jeg får alle oppdateringer automatisk, og alle som jeg vet om er aktivert! på nettverkskortet er det skrevet opp 2 drivere, er dette normalt?

9142499[/snapback]

Jeg leste litt om maskinen din og det er jo en svært så moderne bærbar MultiMedia Center PC. Problemet ligger vel mer i Vista enn i maskinen. Hvis jeg forstår deg riktig så fikk du ikke med Vista på CD. Jeg vil tro at Vista likevel ligger på harddisken din. Ser at dette står skrevet under Medfølgende programvare som ligger på disken: Gjenopprettingspartisjon (inkludert mulighet til å gjenopprette system, programmer og drivere separat); Valg for ny tildeling av gjenopprettingspartisjon; Verktøy for å lage gjenopprettings-CD/DVD; Sy. Nedlastbar programvare Spesialtilbud: angående kampanjer på tilbehør, programvare og garantier, besøk: www.mypcchoice.com står det også, men det har du kanskje sett selv?

Når det gjelder de 2 driverne du ser er knyttet til nettverkskortet, kan du fortelle hva de heter (helst kopiere det som står der hit)?

Jeg tror ikke du skal formatere disken din ihvertfall. For meg høres det ut som du kun har problemer med utstyr du har kjøpt til maskinen din etter at du fikk den. Det vil alltid være lurt å sjekke at ekstra utstyr man kjøper har medfølgende drivere til det operativsystemet som er i bruk.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt meg frem til noe det samme. det som har dukket opp de senere dagene er at det virker som flere av funskjonene i kontrollpanelet har blitt borte. untitled1copylb8.png slike error ruter kommer når jeg prøver å gjøre forskjellige handlinger, den der kommer når jeg prøver å få lagt til det innebygde web kameraet som nytt kamera når det ikke fungerer. har prøvd å reinstallere driver med recovery manager, noe som har fått det til å dukke opp utrolig mange slike ved oppstart. pluss at den spør hvordan jeg vil få tak i driver. (søke på maskin,søke på internett osv osv.)

det er riktig at jeg ikke fikk med Vista på CD. det er en Partisjon som heter HP_RECOVERY (D: )

det er også et program som heter Recovery Manager. der er det valg om å sette datamaskinen tilbake til kjøpsdato og sånt.

Screenshot av Recovery manager

på screenshotet har jeg gått på avanserte alternativer for å vise hva som ligger der.

går jeg på neste når Recovery Manager starter opp spør den om jeg vil gjennomføre programmgjennoppretting, er dette noe jeg vil?

driverene på nettverkskortet heter Broadcom 802.11 multibåndsnettverkskort og NVIDIA nForce Networking Controller.

Endret av joms
Lenke til kommentar

For å ta det siste først så ser det ut som du har 2 nettverkskort i maskinen. Ett trådløst og ett for kablet nett. Dette er helt normalt, derav 2 drivere for nettverk.

Gjenoppretting til slik maskinen var da du kjøpte den er vel det man velger når alt annet er forsøkt. Jeg ser du har valg for reinnstallasjon av drivere, programvare, etc. Har du forsøkt noe av dette med de drivere eller programmer du har feil med. Det er også et valg for å legge gjenopprettingsverktøyet ut på CD/DVD plater, som er det valget jeg ville valgt før noe som helst annet. Da har du muligheten til å sette alt tilbake selv om du sletter hele harddisken. Prøv det, så tar vi det derfra.

Lenke til kommentar

ok. har prøvd meg på å reinstallere driveren til det innebygde webkameraet. noe som ikke ble bedre, heller værre. jeg har desverre inne dvd disker som jeg kan brenne til så det er noe som må annskaffes. skal prøve dette når jeg har fått tak i dvd som jeg kan brenne til! takk for hjelpen hittil :D så snakkes vi vel når jeg er kommet så langt.

Lenke til kommentar

Jeg synes litt synd på de som sliter med Vista på sine maskiner. Hos meg har det fungert smertefritt etter november i fjor, med unntak av da minnebrikkene mine tok kvelden.

Jeg vet at flere AMD maskiner ikke koser seg særskilt med Vista, noe som for meg virker litt rart. Mulig det er frukten av godt samarbeide som Intel og MS har hatt.

Men en reformatering er i utgangspunktet en drastisk avgjørelse, det skal la seg gjøre å rydde opp uten dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...