Gå til innhold

Monteringsvinkel av hovedkort med Heatpipe


John Kr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kikka i manualen til kortet, stod kun om montering med PS2 ("tilkoblingene" øverst som er vanlig i et ATX system, her er manualen

"Patenten" til heatpipe er at ei væske blir oppvarma til "damp" og dampen "stiger" til den finner "kjølefinna" og blir avkjølt, "dampen" kondenserer i røret og renner ned til den "varme" kilda og tar energi for og bli fordampa igjen. - Stemmer teorien slik eg foreslår her vil heatpipe kjølinga ikke fungere "oppned" med "kjøleren" nederst og den "varme kilda" (delen som skal avkjøles) på "toppen".

Har brukt heatpipe kjøler på noen socketA prosessorer, der har røra fra basen og opp til finnene gått ut på to sider (motsatt av hverandre) og i bue opp til finnene, er vel gjort slik for at de skal kunne fungere uansett hvilken side av kjøleren som er opp eller ned.

Lenke til kommentar

Har lest igjennom mange Norske og utenlanske tester av hovedkort og kabinett nå i natt, ingen nevner et ord om at ikke disse kortene med heatpipe må monteres stående stilling.

 

Har samtidlig lest igjennom manualen til ASUS P5K Deluxe, fant ingen indikasjoner der heller som tyder på at kortene må monteres i stående stilling.

 

Jeg kommer med opplysninger når jeg får svar på e-mail fra Microplex og Komplett.

 

Dersom noen har noe synspunkter på dette så er jeg motaklig for det.

Lenke til kommentar

Heatpipes uten "veke" transporterer væsken vha gravitasjon og må ha fallhøyde fra kondenser-del ned til fordamper-del. De eneste eksemplene jeg kommer på, er Vapochill Micro CPU-kjølerne fra Asetek.

 

Heatpipes med "veke" (typisk en pulveraktig overflate inni rørene) transporterer væske vha kapillareffekten og vil fungere i uansett posisjon.

 

Når kjølemediet er i gassform (dvs etter oppvarming og fordamping) vil det uansett forflytte seg dit det er lavest trykk, dvs der mediet kondenserer og dets volum derfor reduseres kraftig.

Lenke til kommentar

ok, hvilken type heatpipe benyttes av ASUS?

 

Fikk forøvrig svar fra Komplett, de mente at det ikke hadde noe betydning hvilken vei kortet var montert. Dersom det hadde hatt betydning så vil jeg anta at det har stått noe om dette i brukermanualen til kortet.

 

Får svar fra Mikriplex i neste uke....

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Glemte denne tråden, beklager. :blush:

Microplex har ikke fått noen indikasjon på at det medfører noen problemer med å montere hovedkort som står opp/ned. Samme svar fikk jeg fra Komplett.

 

Nå har jeg testet "litt" og temperaturen på MB holder seg stabilt på 38-40 grader, om dette er laft eller høyt har jeg ingen formening om da jeg ikke har noe referanser med kortet montert rett vei.

 

Nå har jeg bekreftelsen både fra Microplex og Komplett at det ikke er noen problemer med denne monteringsvinkelen.

 

Når det gjelder ASUS så devner de ikke stort om dette i manualen, men de nevner bare at denne siden er opp på kortet.

 

Jeg trur dette går bra. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hadde samme problemstilling selv, så jeg sjekket opp med noen kontakter i Asus.

 

Generelt anbefaler ikke Asus å montere HK med heatpipe feil veil

 

De eldre modellene ville dø ganske fort ( da heatpipe slutter å virke )

 

Mens de nye modellene har en bedre design som gjør at de kan monteres feil men vil kjøle dårligere.

 

Det er nok også grunnen til at manualen ikke nevner det, da RMA prosenter går stygt opp når folk monterer kortene opp ned ;)

 

Så du får gjøre dine egne forsøk. Og kan du leve uten kortet i 2-3uker ( ca så lang tid en RMAsak tar) er det jo ikke noe problem.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Heisann!

Da kan jeg rapportere fra andre kilder i ASUS at dette ikke er noe problem! (Sorry min venn Sorce!). På CeBIT i år hadde ASUS til og med en live demo med nettopp dette chassiet og et kort med heatpipes (husker ikke hvilket det var) for å demonstrere at det ikke hadde noe å si hvilken vei hovedkortet ble montert.

 

Jeg kjører også selv et tilsvarende chassi fra LianLi med opp-ned installasjon og ASUS P5K Deluxe, og systemtemperaturen ligger sjelden over 35 grader!

 

Ingen grunn til å være redd for denne kombinasjonen!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...