Simon Aldra Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 God aften. Jeg har i lengre tid vært på jakt etter et digitalt speilreflekskamera, da jeg i det siste har jobbet litt på si som journalist, har funnet det for godt å ta masse bilder på banetreff, og også liker å ta bilder på generelt grunnlag. Og da kan det kanskje sies at det kommer litt til kort med en Sony Ericsson K800i. Jeg er rett og slett nybegynner med speilrefleks, men etter et par måneder med å lese meg litt opp på temaet, er jeg klar på hva jeg ønsker. Jeg har fått et tilbud på et 3 år gammelt Canon EOS 300D, med litt ekstrautstyr. Canon objektiv 18-55mmSigma EX 10-20mm Canon speedlite 420 EX (blitz)Lader Ekstra batteri Minnekort 1 GBNyttig og stor kamerabag Prisen er på 5.500 kroner. Så, det jeg rett og slett lurer litt på, er dette en god deal? Jeg er klar over at det er saker og ting som trekker ned. For det første er kameraet 3 år gammelt og det er en gammel konstruksjon. Men det skal være tatt godt vare på, eid av en fotograf for en lokalavis, jeg kommer også til å la min far, som har knotet med foto siden 70-tallet for å se på kameraets stand. Men spørsmålet er, burde jeg? For 5500 kroner kan jeg kjøpe nyere kamera, dog med mindre utstyr. Så, hva mener så forumets ekspertise om dette? Burde jeg? Eller burde jeg gå mainstream og kjøpe EOS 400D, eventuelt et 350D? Og pris er dessverre et viktig tema. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Første spørsmål: Du er klar over at 300D er et analogt kamera (bruker film), og ikke digitalt (bruker minnekort for å lagre bilder)? Lenke til kommentar
Smurfelurf Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Første spørsmål: Du er klar over at 300D er et analogt kamera (bruker film), og ikke digitalt (bruker minnekort for å lagre bilder)? 9141713[/snapback] Feil! Canon EOS 300D er et digitalt speilreflekskamera. Jeg har selv eid et slikt. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Da er det i så fall snakk om feil modellnavn fra selger, siden det selges som et digitalt kamera. Men så vidt meg bekjent var det Canon 300v som var filmbasert, og 300D var derimot Canons første digitale speilreflekskamera for massene. 300r solgt som "Canon Rebel" i statene, og 300D som "Canon Digital Rebel". Forøvrig leveres det i følge Akam.nos test med oppløsning på 6.3 megapixler? Edit: Feil! Canon EOS 300D er et digitalt speilreflekskamera. Jeg har selv eid et slikt. 9141755[/snapback] Så, hva syns du om det, da? Endret 25. juli 2007 av Simon Aldra Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Første spørsmål: Du er klar over at 300D er et analogt kamera (bruker film), og ikke digitalt (bruker minnekort for å lagre bilder)? 9141713[/snapback] Hva annet enn "digital" kan D'en stå for? Lenke til kommentar
Smurfelurf Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Hei. For meg fremstår dette som en grei startpakke til en nybegynner, og prisen høres ikke avskrekkende ut. For å gå tilbudet nærmere i sømmene, så ville jeg ha tatt en titt i akam's produktguide for objektivet, blitsen og kamerabagen, og funnet billigste pris for disse. Et pent brukt eksemplar sies å være verdt 2/3 av dagens pris. Når det gjelder lader, så skal dette følge med kamerahuset. Kit-objektivet selges normalt med for kr 500,-. Ekstra batteri er veldig kjekt å ha, men ytelsen pleier å bli dårligere etter hvert som årene går. Verdien av et pressebrukt 300D synes jeg er vanskelig å anslå, men jeg ville personlig ikke gitt så mye. Grunnen til at jeg vurderer dette som et greit tilbud, er fordi objektivet og blitsen trekker opp. Dersom fotobasillen biter deg, så vil du oppgradere til et nyere og bedre kamera, og hvis ikke, så har du i alle fall ikke brukt så mye penger på ditt første kamerahus. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Da er det i så fall snakk om feil modellnavn fra selger, siden det selges som et digitalt kamera. Men så vidt meg bekjent var det Canon 300v som var filmbasert, og 300D var derimot Canons første digitale speilreflekskamera for massene. 300r solgt som "Canon Rebel" i statene, og 300D som "Canon Digital Rebel". Forøvrig leveres det i følge Akam.nos test med oppløsning på 6.3 megapixler? 9141761[/snapback] Du har rett. 300D er/var et godt kamera; eneste ankepunkt er at det er tregt. Sigma 10-20mm er en god vidvinkel-zoom og er mest verdt i pakken. God blits og bra veske er også pluss. Hvis du har mulighet for å prøve utstyret; sjekk om det ser velholdt ut og om du kan leve med hastigheten til kameraet (oppstarts-tid autofokus tid osv). Tom Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Takk for et veldig omfattende svar, Smurfelurf. Det skal nevnes at det er mulig jeg kjøper uten Sigma-objektivet, siden jeg ikke helt ser behovet for dette, men må man jo vurdere. At det medfølger ekstra batteri kan jo forøvrig være grunnlagt i at det originale batteriet kanskje ikke var i så veldig fin stand, men tross alt, når du jobber og tar bilder, er det alltid veldig fint å kunne bytte batteri så du ikke går glipp av noe. Det er nettopp på grunn av objektivet og blitzen jeg vurderer kameraet, og ikke minst at jeg får med en praktisk og grei veske, som jo tross alt koster et par kroner den også. Og om jeg kjøper uten Sigma-objektivet kan kanskje prisen forhandles ned noe. Men problemet er, at jeg har sett tilbud på nyere kamera som 350D med kit-objektiv for 5490, noe som tross alt må sies å være et sammenlignbart tilbud, om ikke annet enn for prisen. Det vil gi mindre, men da får jeg også et nyere kamera, det følger forøvrig med veske, om enn bare den mindre gode standardvesken til Canon. Så jeg er virkelig ikke sikker.. Og jeg liker ikke å kjøpe digitale saker for mer enn en tusenlapp uten å være sikker, som fattig f*en fra landet. Edit: tomsi42, takk for input, og jo, hastighet er faktisk ganske viktig for meg. Spørsmålet er om det likevel blir raskt nok? Siden kameraet selges i nærliggende by, er det bare en times kjøretur, så det skal nok gå bra å prøve kameraet, ja. Og da får jeg se om det holder hastighetsmessig. Det er også det som kanskje bekymrer meg mest med et eldre kamerahus. Hastighet er viktig når du tar bilder av biler som passerer i rundt 130, rett fra siden og ti meter unna. Endret 25. juli 2007 av Simon Aldra Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Spør hvor mange bilder som har blitt tatt med det. Min 300D tok kvelden denne uken etter 50 000 eksponeringer. Les her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=801456&hl= Hvis hastighet er viktig, er bør du nok tenke deg godt om. Det tar 4 sekunder fra du slår på til du kan ta bilde, du kan bare ta fire bilder i serie før det må ha en tenkepause, det tar lang tid å gå inn på bildevisningen etter å ha tatt seriebilder, opp til 10 sekunder. Dette ble mot slutten et stort irritasjonsmoment for meg, og jeg vurderte å bytte ut huset før det tok kvelden grunnet dette. Men bildekvalitet og alt annet var bra. Det at det er ekstrabatteri er vel ikke uvanlig, tipper 8 av 10 her har et ekstra batteri eller flere. Har hatt det orginale+et uorginalt batteri i tre år, og fortsatt kan jeg ta opp mot tusen bilder på disse to (har batterigrep) Uten sigmaobjektivet bør prisen LANGT ned, for det er dette som trekker prisen opp. Men jeg hadde uansett kjøpt med dette, det er et veldig bra objektiv, og veldig bra til landskapsbilder og veldig kjekt når man skal ta bilder av ting på kort avstand uten mulighet til å gå lenger bakover. Og jeg tolker det dithen at du er glad i å ta bilder av biler, og da er også en vidvinkel et godt verktøy (når de er stillestående vel å merke...) Første spørsmål: Du er klar over at 300D er et analogt kamera (bruker film), og ikke digitalt (bruker minnekort for å lagre bilder)? 9141713[/snapback] Og det er selvsagt digitalt. Canon 300 derimot er analogt. Det kan være lurt å vite hva man snakker om før man uttaler seg om ting og tang Endret 25. juli 2007 av awesnes Lenke til kommentar
huldal Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Sjekk denne..... http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...201&WT.svl=Link Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Første spørsmål: Du er klar over at 300D er et analogt kamera (bruker film), og ikke digitalt (bruker minnekort for å lagre bilder)? 9141713[/snapback] Sorry Mac,prøv igjen...Canon EOS 300D er digitalt.... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) For å ta slike bilder kreves det mer en spesiell teknikk enn hurtig kamera. Sjekk bildene av bilsport i bildekritikken så får du gode tips til slik fotografering, fordi mange her på forumet er flinke til det. Edit: Det var en reaksjon på denne uttalelsen: "Hastighet er viktig når du tar bilder av biler som passerer i rundt 130, rett fra siden og ti meter unna." Beklager hvis noen ikke forstod bæret av posten min Endret 25. juli 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Spør hvor mange bilder som har blitt tatt med det. Min 300D tok kvelden denne uken etter 50 000 eksponeringer. Les her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=801456&hl= Det skal jeg ta opp. Hvis hastighet er viktig, er bør du nok tenke deg godt om. Det tar 4 sekunder fra du slår på til du kan ta bilde, du kan bare ta fire bilder i serie før det må ha en tenkepause, det tar lang tid å gå inn på bildevisningen etter å ha tatt seriebilder, opp til 10 sekunder. Dette ble mot slutten et stort irritasjonsmoment for meg, og jeg vurderte å bytte ut huset før det tok kvelden grunnet dette. Akkurat dette virker ikke så bra for min del. Får se hvordan det føles og oppleves i praksis, men jeg er litt i tvil, ja. Men bildekvalitet og alt annet var bra. Det at det er ekstrabatteri er vel ikke uvanlig, tipper 8 av 10 her har et ekstra batteri eller flere. Har hatt det orginale+et uorginalt batteri i tre år, og fortsatt kan jeg ta opp mot tusen bilder på disse to (har batterigrep) Uten sigmaobjektivet bør prisen LANGT ned, for det er dette som trekker prisen opp. Men jeg hadde uansett kjøpt med dette, det er et veldig bra objektiv, og veldig bra til landskapsbilder og veldig kjekt når man skal ta bilder av ting på kort avstand uten mulighet til å gå lenger bakover. Og jeg tolker det dithen at du er glad i å ta bilder av biler, og da er også en vidvinkel et godt verktøy (når de er stillestående vel å merke...) 9142088[/snapback] Det høres bra ut, takk for tipset. Dette er ikke noe jeg har så veldig mye forståelse for, min far har dog det, så jeg får stole på ham. Sjekk denne.....http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...201&WT.svl=Link 9142128[/snapback] Problemet er at det blir rundt regnet 100 mil i luftlinje, og med bensinen rundt 12 kroner literen, og 0.8 liter på mila, blir det en ekstrakostnad på en tusenlapp, og mye kjøring. Edit: Jeg tror vi kan la Ratleto i fred nå. Endret 25. juli 2007 av Simon Aldra Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Synes det var et bra tilbud. Sigma'en antar jeg går for mellom 2500/2800 brukt, blitzen mellom 1200/1500, 18-55'en ca. 500, dvs. du får kamera pluss ekstrautstyr for 1300, og det er dette kameraet verdt (såfremt det ikke har ekstremt mange bilder på samvittigheten). Lenke til kommentar
Gertab Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Elkjop hadde 350D til 4495 med kit-objektiv for en stund siden. vet ikke om de har det enda, men ville sjekket det ut. Har selv hatt det og kan anbefales, mye kjappere enn 300D. eneste som trekker ned er et litt dårlig/lite grep, men det funker greit. Hvis du får tak i det til den prisen er nok det et bedre valg i mine øyne ihvertfall. Mva Gert A Lenke til kommentar
huldal Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Elkjop hadde 350D til 4495 med kit-objektiv for en stund siden. vet ikke om de har det enda, men ville sjekket det ut. Har selv hatt det og kan anbefales, mye kjappere enn 300D. eneste som trekker ned er et litt dårlig/lite grep, men det funker greit. Hvis du får tak i det til den prisen er nok det et bedre valg i mine øyne ihvertfall. Mva Gert A 9142586[/snapback] Finnes på elkjops nettbutikk: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...Z8AAAEOA.I03xiL Til 4495,- Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Ooops. Da er det visst noe jeg ikke har fått med meg. Trodde 350D var eldste og billigste av digital speilrefleks fra Canon. Min feil! Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Ok, la oss si at du kjøper ekstra-utstyr nytt: Sigma 10-20mm EX - 3875 kr Speedlite 430 EX - 2295 kr Bag - 500? kr 1gb minnekort - 300 kr 6970 kroner, altså. Synes ikke prisen er så gal. Du får mye muligheter til å ha det gøy og lære forskjellige teknikker for de pengene - langt flere kreative muligheter med denne pakken enn en kit-pakke med 2 eller 4 ekstra megapixler. Selve huset kan du jo bytte ut når det gir seg om et år eller to.. Men ta en titt på antall eksponeringer. Om det er høyt, så får du bare lete videre. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Utstyret frister.. men det gjør et splitter nytt 350D også.. Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Du får enkelt minst 3700 for Sigma'en samt blitzen på bruktmarkedet, sannsynligvis mer (4000?). Da har du betalt 1800 for resten. Hadde ikke vært i tvil hadde jeg vært deg. Har du fortsatt interessen om et år, vil du alikevel sikle på det nye 40D(?) uansett om du har 300D eller 350D. PS. Dette gjelder selvfølgelig kun hvis ikke 300D har altfor mange eksponeringer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå