Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dobbel spoler på sub

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Var en i klassen min på elektro som bastant påstod at han kunne se på elementet når det spilte om polariteten (pluss/minus) var koplet riktig. :no:

Btw: Når et elemet har 2 (eller flere) spoler men alle er koplet fast til ett sett med terminaler, kan man da si at det er 2-spolet? :hmm:

Lenke til kommentar
Var en i klassen min på elektro som bastant påstod at han kunne se på elementet når det spilte om polariteten (pluss/minus) var koplet riktig.  :no:

9237508[/snapback]

hvis du har en annen høyttaler som er koblet riktig, så kan du høre forskjell, er som om bassen henger etter litt, ikke mye, og du må høre godt etter...

Lenke til kommentar

Sedsberg: ja, elementet er fremdeles to-spolet. Hvordan det er koblet til forandrer ikke antallet spoler :)

Man kan, som Wheelman sier, heller ikke SE på et element om det er koblet med riktig fase eller ei, ettersom "riktig fase" ikke har noe fasitsvar. Det man er ute etter er så lineær (jevn) faserespons som mulig, og da vil "riktig fase" for hver element bli bestemt av hvordan den totale faseresponsen blir seende ut. Mange ganger vil det for eksempel blir "riktigst" å vende fasen på f.eks. diskantene, selv om de da vil spille i motsatt fase av resten av høyttalerne.

Blant andre høyttalerprodusenten Audio Physiks` Joachim Gerard er av den oppfatning at basselementet MÅ fasevendes for å oppnå korrekt faserespons. Dette gjelder såklart til stuebruk, men illustrerer allikavel at det ikke finnes noe absolutt korrekt fase.

Endret av epifant
Lenke til kommentar
Det kommer jo an på hvor mange tilkoblinger du har. Har du to sett tilkoblinger er elementet tospolet. Har du fire sett tilkoblinger er elementet firespolet. Og så videre.

9249326[/snapback]

Som jeg sa har elementet ett sett med tilkoplinger. Men det har to magneter, to spoler på utsiden av polstykket og to innvendige. Link til info.

Lenke til kommentar

Du nevnte ikke at det hadde et sett tilkoblinger ;) Og linken din funket ikke.

Men elementet ditt kan nok ansees for å være flerspolet, antallet tilkoblinger forandrer forsåvidt ikke faktumet at elementet har flere spoler. Det var noe slikt jeg mente å skrive i forrige innlegg også, men hvorfor det ikke kom med husker jeg ikke..

Jeg skulle også skrive at det virket veldig ulogisk å produsere et element med flere spoler, men ikke la deg få valgmulighetene det gir. Men når du sier at det har dobbelt motorsystem blir det litt annerledes, ettersom man ikke kan trikse med tilkoblingene i samme grad. Det blir vel mye i retning av JBLs GTI-basser som også har doble motorsystem så vidt jeg husker?

Lenke til kommentar

Linken skal funke, men det er rett til en PDF-fil, så du må kanskje "lagre som" og åpne i Acrobat reader e.l.

Sprøe er at 6-tommerne i samme serien har samme systemet, bare ikke viklinger på innsiden. Og lurer på hvordan 15-tommer-versjonen av elementet er. : :p (Eller SD21; 21-tommer med 6-tommers talespole).

Lenke til kommentar

Tenkte meg det var det elementet ja (selger ikke Ljudia dette?) Eneste 8-tommeren jeg kjenner til med dette systemet. Jeg vet 6-tommeren også har dette (og resten av TM-elementene), men jeg visste ikke de lagde en 15-tommers versjon. Man lærer noe nytt hver dag (så nå kan jeg slappe av resten av dagen) :D

Du er fornøyd med åttetommerne? :)

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...