Torsnes Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 hva er visten med dobble spoler på en sub? hvorfor ikke bruke bare en enkel? lurt på dette ganske lenge så nå måtte jeg bare spør.. og hvordan blir dette viss en skal koble opp to subber til en to kanals forsterker? Lenke til kommentar
jorn89 Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 hva er visten med dobble spoler på en sub? hvorfor ikke bruke bare en enkel? lurt på dette ganske lenge så nå måtte jeg bare spør.. og hvordan blir dette viss en skal koble opp to subber til en to kanals forsterker? 9141609[/snapback] dobbel spole gjør slik at subben kan spille både ut å inn... du kan koble subban i 2 ohm da er d kun 1 + å 1- fordi du har kobla den ene spolen til den andre ... ingen problem;) Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 hva er visten med dobble spoler på en sub? hvorfor ikke bruke bare en enkel? lurt på dette ganske lenge så nå måtte jeg bare spør.. og hvordan blir dette viss en skal koble opp to subber til en to kanals forsterker? 9141609[/snapback] dobbel spole gjør slik at subben kan spille både ut å inn... du kan koble subban i 2 ohm da er d kun 1 + å 1- fordi du har kobla den ene spolen til den andre ... ingen problem;) 9143040[/snapback] Hæ? Ut og inn? Du kan f.eks greie deg med en sub, hvis du har en to-kanals forsterker. Da kobler du en spole inn på høyre kanal, og en inn på venstre kanal. Husk delefilter. Lenke til kommentar
jorn89 Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 hva er visten med dobble spoler på en sub? hvorfor ikke bruke bare en enkel? lurt på dette ganske lenge så nå måtte jeg bare spør.. og hvordan blir dette viss en skal koble opp to subber til en to kanals forsterker? 9141609[/snapback] dobbel spole gjør slik at subben kan spille både ut å inn... du kan koble subban i 2 ohm da er d kun 1 + å 1- fordi du har kobla den ene spolen til den andre ... ingen problem;) 9143040[/snapback] Hæ? Ut og inn? Du kan f.eks greie deg med en sub, hvis du har en to-kanals forsterker. Da kobler du en spole inn på høyre kanal, og en inn på venstre kanal. Husk delefilter. 9143106[/snapback] ehm ja... vanlig subber de spiller for d meste utover dvs 1 spole. 2 spoler er slik at den beveger seg utover å innover! forstår du nå eller? Lenke til kommentar
fhl Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 ehm ja... vanlig subber de spiller for d meste utover dvs 1 spole. 2 spoler er slik at den beveger seg utover å innover! forstår du nå eller? 9147018[/snapback] Alle høyttalereelement beveger seg utover og innover uavhengig av antall spoler. Frode Lenke til kommentar
Torsnes Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 men... viss jeg har en 2-kanals forsterker på 4 ohm.. kan jeg da koble den til 2 subber på 4ohm hver og bruke bare en av spolene på hver av subbene? Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 ehm ja... vanlig subber de spiller for d meste utover dvs 1 spole. 2 spoler er slik at den beveger seg utover å innover! forstår du nå eller? 9147018[/snapback] ehm... nei... tror du skal sjekke virkemåten til en sub før du sier mer. Alle høyttalere beveger seg ut og inn og setter luft i bevegelse i en gitt bølgelengde etter hastighet og lengde på "slaget". Påenget med en dobbeltspole kan være så mangt. Du kan bruke en 2kanals forsterker på en sub og belaste den normalt kontra en "vanlig" sub med en brokoblet forsterker som vil belaste forsterkeren mer om den ikke er av et godt merke. Du kan også utnytte dobbeltspolen til å senke ohm verdien på forsterkeren for å få den til å yte mer om du har en god forsterker. Jeg hadde en Soundstream klasse A forsterker med 2x12" RF DVC basser. disse var alle paralellkoblet på forsterkeren slik at de utgjorde 1ohm. Siden det var en A klasse ga den da absolutt mest effekt og spilte noe helt fryktelig. Om du allerede har 2 dobbeltspole elementer vil jeg koble disse på følgende måte: 1. begge spolene på et element paralellkobles, altså en ledning fra minus til minus og plus til plus. 2. koble et element på en forsterker utgang og et på det andre. Du vil da belaste forsterkeren 2ohm, (forsterkeren vil se 1ohm, men det er en lengre historie) og du vil få mer effekt. Sørg bare for at forsterkeren klarer så lav ohm verdi. om den ikke er godkjent for 2ohm, koble vært element i serie. dvs. minus på forsterkeren til minus på den ene spolen, så fra plussen på samme spole til minus på den andre og fra pluss på den andre til pluss på forsterkeren. Du vil da få 8 ohm, dvs. mindre effekt men mindre sjangse for å koke forsterkeren din! Har du ikke handlet noe enda.. gå for 2 singlecoil Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) ehm ja... vanlig subber de spiller for d meste utover dvs 1 spole. 2 spoler er slik at den beveger seg utover å innover! forstår du nå eller? 9147018[/snapback] Jepp! Gjør du? Endret 27. juli 2007 av Trainman Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Fant en grei side som forklarer det meste. http://www.pioneer.no/no/content/faq/produ...forsterker.html Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 ehm ja... vanlig subber de spiller for d meste utover dvs 1 spole. 2 spoler er slik at den beveger seg utover å innover! forstår du nå eller? 9147018[/snapback] ehm... nei... tror du skal sjekke virkemåten til en sub før du sier mer. Alle høyttalere beveger seg ut og inn og setter luft i bevegelse i en gitt bølgelengde etter hastighet og lengde på "slaget". Påenget med en dobbeltspole kan være så mangt. Du kan bruke en 2kanals forsterker på en sub og belaste den normalt kontra en "vanlig" sub med en brokoblet forsterker som vil belaste forsterkeren mer om den ikke er av et godt merke. Du kan også utnytte dobbeltspolen til å senke ohm verdien på forsterkeren for å få den til å yte mer om du har en god forsterker. Jeg hadde en Soundstream klasse A forsterker med 2x12" RF DVC basser. disse var alle paralellkoblet på forsterkeren slik at de utgjorde 1ohm. Siden det var en A klasse ga den da absolutt mest effekt og spilte noe helt fryktelig. Om du allerede har 2 dobbeltspole elementer vil jeg koble disse på følgende måte: 1. begge spolene på et element paralellkobles, altså en ledning fra minus til minus og plus til plus. 2. koble et element på en forsterker utgang og et på det andre. Du vil da belaste forsterkeren 2ohm, (forsterkeren vil se 1ohm, men det er en lengre historie) og du vil få mer effekt. Sørg bare for at forsterkeren klarer så lav ohm verdi. om den ikke er godkjent for 2ohm, koble vært element i serie. dvs. minus på forsterkeren til minus på den ene spolen, så fra plussen på samme spole til minus på den andre og fra pluss på den andre til pluss på forsterkeren. Du vil da få 8 ohm, dvs. mindre effekt men mindre sjangse for å koke forsterkeren din! Har du ikke handlet noe enda.. gå for 2 singlecoil 9149852[/snapback] Den leser ikke lasten som 1ohm hvis den ikke er brokoblet Og til han som mener at 2 spoler er fordi den ene spiller utover, og den andre innover, han burde vel skamme seg litt nå, hehe... litt flau kanskje..?? Sjekk med et lite batteri, på pluss og minus på spolene til et element med 2 spoler du... er det noen forskjell i rettningen elementet beveger seg?? ikke det nei... Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 (endret) Om du allerede har 2 dobbeltspole elementer vil jeg koble disse på følgende måte: 1. begge spolene på et element paralellkobles, altså en ledning fra minus til minus og plus til plus. 2. koble et element på en forsterker utgang og et på det andre. Du vil da belaste forsterkeren 2ohm, (forsterkeren vil se 1ohm, men det er en lengre historie) og du vil få mer effekt. Sørg bare for at forsterkeren klarer så lav ohm verdi. om den ikke er godkjent for 2ohm, koble vært element i serie. dvs. minus på forsterkeren til minus på den ene spolen, så fra plussen på samme spole til minus på den andre og fra pluss på den andre til pluss på forsterkeren. Du vil da få 8 ohm, dvs. mindre effekt men mindre sjangse for å koke forsterkeren din! Har du ikke handlet noe enda.. gå for 2 singlecoil 9149852[/snapback] Den leser ikke lasten som 1ohm hvis den ikke er brokoblet 9162445[/snapback] Det er HELT riktig! Gikk litt fort der. Har stort sett hatt brokobla forsterkere. Endret 29. juli 2007 av tdipower Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 ehm ja... vanlig subber de spiller for d meste utover dvs 1 spole. 2 spoler er slik at den beveger seg utover å innover! forstår du nå eller? 9147018[/snapback] Har alltid lurt på det der , en jeg kjenner har elementer som bare spiller innover, og det ser jævlig dumt ut Lenke til kommentar
re-load Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 hva er visten med dobble spoler på en sub? hvorfor ikke bruke bare en enkel? lurt på dette ganske lenge så nå måtte jeg bare spør.. og hvordan blir dette viss en skal koble opp to subber til en to kanals forsterker? 9141609[/snapback] dobbel spole gjør slik at subben kan spille både ut å inn... du kan koble subban i 2 ohm da er d kun 1 + å 1- fordi du har kobla den ene spolen til den andre ... ingen problem;) 9143040[/snapback] Hehe, og hvis du har et element med 3 spoler da...vankel virkning da eller? Og et element med 4 spoler da..? Et element slår nok både ut og inn, uansett antall spoler. Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 hva er visten med dobble spoler på en sub? hvorfor ikke bruke bare en enkel? lurt på dette ganske lenge så nå måtte jeg bare spør.. og hvordan blir dette viss en skal koble opp to subber til en to kanals forsterker? 9141609[/snapback] dobbel spole gjør slik at subben kan spille både ut å inn... du kan koble subban i 2 ohm da er d kun 1 + å 1- fordi du har kobla den ene spolen til den andre ... ingen problem;) 9143040[/snapback] Hehe, og hvis du har et element med 3 spoler da...vankel virkning da eller? Og et element med 4 spoler da..? Et element slår nok både ut og inn, uansett antall spoler. 9171599[/snapback] Et element med 4 spoler gir jo surround!! DET vet vel alle? Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Hehe, og hvis du har et element med 3 spoler da...vankel virkning da eller?Og et element med 4 spoler da..? Et element slår nok både ut og inn, uansett antall spoler. 9171599[/snapback] Finn meg et element med 3 spoler a Men, med 4 så blir det jo 2 som spiller ut, og 2 som spiller inn Forresten, link meg et element med 4 spoler Endret 30. juli 2007 av WheelMan_92 Lenke til kommentar
epifant Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 TC Sounds TC-5200 med fire 1.5 ohms spoler. Bare ett av mange eksempler Lenke til kommentar
re-load Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Hehe, og hvis du har et element med 3 spoler da...vankel virkning da eller?Og et element med 4 spoler da..? Et element slår nok både ut og inn, uansett antall spoler. 9171599[/snapback] Finn meg et element med 3 spoler a Men, med 4 så blir det jo 2 som spiller ut, og 2 som spiller inn Forresten, link meg et element med 4 spoler 9171638[/snapback] DD hadde iallefall det(3 spoler) for noen år siden...Så det i svergie. Var en kar som kjørte 6 forsterkere på en sub... Men det er mulig dem har gitt seg med 3 spole elementer pga at det ikke holdt...? Men, mange av de store har iallefall 4 spola elementer... Endret 30. juli 2007 av re-load Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 hva er visten med dobble spoler på en sub? hvorfor ikke bruke bare en enkel? lurt på dette ganske lenge så nå måtte jeg bare spør.. og hvordan blir dette viss en skal koble opp to subber til en to kanals forsterker? 9141609[/snapback] dobbel spole gjør slik at subben kan spille både ut å inn... du kan koble subban i 2 ohm da er d kun 1 + å 1- fordi du har kobla den ene spolen til den andre ... ingen problem;) 9143040[/snapback] Hæ? Ut og inn? Du kan f.eks greie deg med en sub, hvis du har en to-kanals forsterker. Da kobler du en spole inn på høyre kanal, og en inn på venstre kanal. Husk delefilter. 9143106[/snapback] ehm ja... vanlig subber de spiller for d meste utover dvs 1 spole. 2 spoler er slik at den beveger seg utover å innover! forstår du nå eller? 9147018[/snapback] Lurer på hvor folk får slikt fra.. Lenke til kommentar
Defus Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Tenkte jeg skulle si noe, men giddet ikke å forklare... Endret 30. juli 2007 av Defus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå