Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

sette rutermodem i bridge mode

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En moderne rutermodem har to funksjoner. Modemet (som lar deg send informasjon og motta informasjon fra internet) og ruteren (som gjør at selv om du bare har èn IP-adresse ut mot internet, så kan flere PCer sende informasjon fram og tilbake).

Når du setter ruteren i bridge-mode slår du essensiellt av ruter-delen av rutermodemet, og gjør det om til et rent modem. Fordelen er at all trafikk inn og ut vil gå rett til PCen du har koblet til siden ruteren ikek lenger trenger regler som bestemmer hvor trafikken går (logisk nok siden den bare nå kan ha èn PC på nettet). Ufordelen er naturligvis at du nå bare kan ha èn dataenhet på nettet. IPtelefoner og andre slike ting er essensiellt datamaskiner de også, så bare èn slik enhet vil da fungere.

En annen ufordel er at når du er direkte koblet med PC rett på nett på denne måten er du mye mer sårbar sikkerhetsmessig, sidne det er ingen kontroll på inngående trafikk, og alle sikkerhetshull som evt. måtte eksistere på datamaskinen er tilgjengelige for alle som finner ut din IP-adresse.

Ruteren bruker noe som heter NAT (Network adress Translation) for å holde orden på trafikken. Når du skal lese en webside f.eks. er det hele ganske enkelt. Du sender en forespørsel ut til www.hardware.no for eksempel, ruteren husker hvilen maskin som sendte ut orespørselen, og svaret som du får fra webserveren følger bare samme rute tilbake til den rikgie maskinen. Hele problematikken med å åpne porter er at noen programmer baserer seg på at andre datmaskiner skal kunne kontakte din PC uten at din PC først har spurt om infrmasjonen. Da er det selvfølgelig heller ingen sti i ruteren som den kan bruke forå finne ut hvor trafikken skal gå, så du må hjelpe den ved å legge inn en regel osm sier at f.eks. all trafikk på port 5000 skal gå autoamtisk til PC#1 på nettverket. I motsenting til hva mange tror er altså ikke portene i en ruter "låst", men det er et rent logisk problem som ruteren ikke kan løse uten litt hjelp fra brukeren.

Kort sagt er det en dårlig idè å sitte ruter i briudge bare for å få forwardet alle portene til bruke i diverse programmer. Sikkerhetsrisikoen + at du mister muligheten for å ha mer enn èn enhet koblet på er mye å betale i forhold til å bare konfigurere NAT på ruteren riktig, noe som i grunn er veldig enkelt bare du vet hvordan.

Jeg har mye erfaring med mange typer rutere, så om du forteller meg hva ustyr du har kan jeg nok fortelle deg hva du må gjøre. Alternativ om du har en ny versjon av MSN messenger kan vi avtale et tidspunkt og jeg kan midlertidig fjernstyre maskinen din og sette opp det du trenger av instillinger mens du ser på. Om du er interessert i det, så send meg en PM så finner vi ut av noe.

www.portforward.com er ellers en god side med steg-for-steg instruksjoner for hvordan du skal sette opp NAT på en ruter, og den har guider for nesten alle tenkelige rutere.

En siste ting er at om du har mer enn èn ruter (typisk sett ruterne du fikk fra din bredbåndsleverandør + en egenkjøpt trådløst ruter), så må enten NAT settes opp i begge to (for begge to vil ha samme logiske problem som jeg forklarte), ellers må du sette opp NAT på èn og slå av ruterfunksjonen i den andre (2 rutere er smør på flesk). Dette er ofte grunnen til at folk med litt peil på data likevel ikke klarer å forwarde portene riktig, fordi de tror de må bare konfigurere den ène ruteren.

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...