pcp160 Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Hei. Siden jeg har fått meg en Q6600 her nå som er meget klokkevillig, men også vanvittig strømtørst og varm har jeg nå satt i gang et prosjekt jeg har hatt på "to do -listen" en stund. Nemlig denne vannkjøleren i steden for radiatoren: Har fått den i gang, og den fungerer fint, men jeg er usikker på hva jeg skal justere temperaturen til. Problemet er altså dugg, eller kondens. Den får fint vannet ned mot 0 grader, men det går ikke uten isolering og masse ekstra arbeid som jeg ikke har tenkt å ta nå. Har funnet noen tabeller for duggpunkt, og har en følelse av at ca 10-12 grader vil være et greit utgangspunkt. Er det andre her som har erfaring med kjølt vann uten at vi snakker ekstremkjøling, eller som har nyttige kommentarer? Noen som vet hva som er normal luftfuktighet rundt Oslo området, altså i hvilket område er det snakk om. Jeg har ingen anelse om akkurat dette Lenke til kommentar
Jigsaw V Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Radiator fra kjøleskap eller? Du bruker jo mye strøm på det. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 He he, ja det er nok kanskje litt feil mann å snakke om strømsparing med, men ja den bruker ca 300 Watt når den går, og er termostat-styrt. Og nei, det er ikke fra kjøleskap, det er rett og slett en vannkjøler. Altså består av en pumpe og ac gass som lager kulde på samme måte som i et kjøleskap (eller trekker ut varme som det egentlig gjør ), men med vanntank der vannet kjøles ned mens det går gjennom. Når du går på cafe, og tar deg et glass iskaldt vann fra dispenser, kommer det vannet fra en linkende boks som dette. Lenke til kommentar
VesleKim Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Oi.. fet... Hvor fikk du tak i den ? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Oi.. fet... Hvor fikk du tak i den ? 9141705[/snapback] Ja, vist er den det, har jo som du ser tatt av deksler nå, men den er i sort lakkert kabinett, og ganske snerten syns jeg. Jeg har den takket være det vanvittige bruk og kast samfunnet vi lever i. Så jeg kom over 8-10 stk som hadde avklippede ledninger og skulle gjenvinnes (altså kastes på godt norsk) Så jeg spurte om å få den. Og nå som jeg ser at den er produsert i desember 2001 og fungerer helt strålende angrer jeg jo selvsagt på at jeg ikke tok alle sammen Men jeg er da fremdeles litt usikker på hva jeg skal legge meg på av temperatur. Som du kan se av dette bildet, rundt slanger og tank som egentlig er helt klare blir det heftig med kondens på lav temperatur... Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 åå, Du skulle ha tatt ein til og send den vidare til meg Jaja, men det ser ganske fint ut ja. Men brude ikkje du ha det helts over rom temp? Fuktigheita variera jo vel..? Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Kan du ikke bare teste uten å ha den i PC'en da? Så ser du når det blir kondens. Endret 26. juli 2007 av LockNess Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 Kan du ikke bare teste uten å ha den i PC'en da? Så ser du når det blir kondens. 9148236[/snapback] Jo, var det det ble til så langt. Syns bare det kunne vært interessant å hørt andres erfaring. Det vil jo uansett variere med vær og sted, og i går var det ganske varmt (til denne sommeren å være ) og fuktig. Jeg fikk tendenser til dugg ved ca 13 grader, så har nå satt den til 15, og mulig jeg burde gå enda litt opp. På det siste bildet jeg la inn ble det jo rett og slett kliss vått, så brukte varmepistol og ventet lenge med å sette strøm på PC'n Er jo litt i eksperimenteringsfasen med dette her, så får bare prøve meg litt frem hvis ingen andre har noe liknende. Skal ha tak i en del lengere slager også, slik at boksen kan stå et annet sted. tharshan Postet i dag, 18:17 åå, Du skulle ha tatt ein til og send den vidare til meg Ja, det er gjennom jobb jeg kommer borti en god del spennende ting som blir destruert, og kommer jeg over flere så skal jeg ta de med. Jeg viste jo ikke om den virket, og strømledninger var kappet helt inne ved dekselet så gadd liksom ikke drasse med meg en hel haug. Men de er jo i alle fall som skapt for formålet, med realtivt nøyaktig og justerbar termostat, og tom var det etter at jeg tok av noe rør-vinkler "plug and play" mot mine 10mm ID slanger Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Men hugs å få med ein til meg nesten gong då. Kan dekke frakt hvis du vil altså Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Kva er måla i lengde, breidde og høgde på denne saken? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 Ja, jeg skal huske det tharshan. "desverre" har jeg ferie nå, så toget har nok gått for denne gang, men det er ikke umulig at det dukker opp noe liknende en annen gang. Det var i alle fall en 8-10 stk i samme lasten der jeg fikk den. Men det er jo for spesielt interesserte dette her, og man må enten være på jakt etter veldig lav temperatur for benchmark, eller som meg ha mulighet til å plassere den i et annet rom for at det skal være hensiksmessig. Selve kjøledelen av denne er omtrent som et vanlig kjøleskap, altså en trykk- pumpe, R134A gass, og evaporator som tar opp varmen er da inne i en liten vanntank i steden for rundt veggene som i kjøleskapet. Men på kjøleskap har man jo hele baksiden dekket av radiatorer (kondensatoren). Denne saken her har jo bare en liten kondensator, så derfor har den viftekjøling, som lager litt lyd. Kva er måla i lengde, breidde og høgde på denne saken? 9148868[/snapback] For stor til å få inni kabinettet... Men skal vi se, den er 34cm lang, 23cm bred, og 20,5cm høy. Det er altså kassens mål. ser sånn ut Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Sånn som jeg forstår det så driver du kun og tester uten varmen fra cpuen og evt. annet du skal kjøle ned? Det blir jo veldig vanskelig å vite hvor kaldt vannet blir uten den ekstra varmen? Du sier jo at den er laget til å kjøle ned drikkevann, det blir kanskje veldig stor påkjenning for den også? Luftfuktigheten varierer selvsagt veldig med årstid og fra dag til dag. Nå om sommeren er det vel ganske vanlig med ca. 60-75% luftfuktighet (kvalifisert gjetning ), mens vintertid er det ikke uvanlig med 20-30%. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Ja, takk for kvalifisert gjetting Sablabra, det tallet var mye høyere enn jeg håpet/trodde. Men jeg tror du har ganske så rett siden jeg møtte duggpunktet tidligere enn jeg hadde trodd. Som sagt har jeg ingen formening om hva slags tall det kunne være snakk om, og mine tabeller var dermed ubrukelige. Eneste liknende erfaring jeg har er fra vinterkjøring med radiatoren i vinduskarmen (For benchmark) og da kom jo duggpunktet ved langt lavere temperatur, helt i tråd med ditt forslag/gjetting. Har forøvrig også tatt i bruk dette med maskinen påskrudd nå. Bare for å ha det nevnt; at den er for kjøling av drikkevann er da altså bare kvalifisert gjetting fra min side... Men skal forsøke å forklare grunnen til fremgangsmåten. Siden jeg altså har en høyt klokket Quadcore og et enda høyere klokket 8800GTS har jeg altså et strømforbruk målt helt oppe i svimlende 485Watt. Det genererer med andre ord enormt med varme ved full last. Måten jeg har provosert frem det forbruket er ved å kjøre Orthos (100% load på 2 kjerner) og så 3DMark oppå det igjen. Dette er jo ganske langt fra hva jeg vil kunne forvente av forbruk ved normal bruk, eller i alle fall ved nettsurfing... Den store faren for dugg kommer altså ved idle, 0 belastning, eller om maskinen skulle skru seg av, gå i dvale eller likn. Kjøleren er termostatstyrt, og vil dermed forsøke å holde vannet så kaldt som jeg stiller inn, men aldri kaldere. Så derfor må jeg stille inn dette ved 0 last slik at dugg aldri vil forekomme, selv om maskinen skulle være av. Når jeg så skrur på maskinen vil kjøleren altså etter beste evne forsøke å komme seg ned til innstilt temperatur, også skrur den seg av og på etter behov for å holde på denne temperaturen. Hvis jeg kjører full last på maskinen vil kjøleren gå hele tiden, og vannet vil sansyneligvis også bli noe varmere enn det jeg har stilt inn. Endret 27. juli 2007 av pcp160 Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 (endret) Kom på en litt rar tanke når jeg så denne løsningen her. Hvorfor ikke bruke flere isbit maskiner? Og så la vannet renne igjennom de ferdig lagde isbitene. Kan jo "serie koble" flere maskiner for og få en bedre kjøle effekt Endret 29. juli 2007 av karl-wilhelm Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Eller hva med å bruke en enorm pumpe og legge slanger til nordpolen. Vil vel være like kost- og energieffektivt, vil jeg tro Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Eller hva med å bruke en enorm pumpe og legge slanger til nordpolen. Vil vel være like kost- og energieffektivt, vil jeg tro 9166417[/snapback] Tja ikke noen vanvittig ide egentlig, men den løsningen der oppe trekker jo 300W og mer under last. En isbit maskin bruker 180W så er ikke såååå dumt Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 He he, det var da voldsomt til gnål om noen skarve hundre Watt her da. Om vi skal snakke om strømforbruk syns jeg det er langt mer bekymringsfullt at min nyeste maskin trekker godt over 220W idle. Det er virkelig noe å tenke på for dere som glemmer å skru av maskinen under middagsmaten... Om jeg overklokker, har et peltier- element, eller denne vannkjøleren betyr veldig lite for meg i den store sammenhengen. Jeg bruker ikke spesielt mye strøm ifht en normal husholdning, men jeg bruker nok mer på comfort og hobby, som Aircond, unødvendig mange og høyt forbrukende datamaskiner og gadgets. Vel, jeg syns slike ideer er både morsomme og interessante jeg da karl-wilhelm, og noen slike ideer er gode, mange mindre gode ( i alle fall i praksis.) Det jeg umiddelbart tenker er et problem med den løsningen du foreslår er at den mangler noen form for regulering, og jeg vil tro det også er ganske inneffektivt. Jeg vet ikke hvor langt tid en slik maskin bruker på å lage sine første isbiter, men den må vel enten da fyres opp i god tid, eller det vil bli varmt i pc'n før det blir kaldt. Og om du skrur av pc'n får du vel lett disse duggproblemene som var grunnlaget for denne tråden. I tillegg vil vel mye av effekten brukt på å produserer isbiter gå til spille til omgivlesene uten å nå vannet til din maskin? En siste ting som er en generell ulempe og som også gjelder min, er jo alle alle slike innrettninger produserer en del varme. Men bare for å rette litt på meg selv, og samtidig tilfredstille eventuelle Enøk-fantomer. Vannkjøleren viser seg og ikke trekke mer enn ca 190Watt ut av stikkontakten . Den er merket med 1,5A, men det er kun idet vifte og pumpe starter opp den trekker noe opp i mot det. Og bare for og ta ferdig dette med forbruk, det er heller ikke slik at den trekker noe mer eller mindre Watt om belastningen er høy eller lav. Men den jobber lenger av gangen jo mer jeg belaster, og er av lenger ved lav last. Det er det samme som en stekeovn; om du har en stekeovn på 2000W, så bruker den ikke mer enn 2000Watt selv om ovnsdøren står åpen. Og temperatur kontrollen er også som på stekeovnen; det går ikke noe fortere å nå feks 225 grader om du setter den på 300 grader vs 225 grader. Når ovnen først har blitt varm bruker den bare strøm i korte perioder for å holde 225 grader, men om man har ovnsdøren oppe vil den stå å bruke 2000W helt til hele rommet er 225 grader Det samme prinsippet gjelder altså denne kjøleren. Termostat-styrt. Har forresten endt opp med en innstilt minimumstemperatur på 14,5 grader, og laget dette som en hybridløsning med både trippelradiatoren og vannkjøleren i systemet, og sistnevnte via en fjernstyrt bryter så den er enkel å skru av eller på. På den måten kan jeg kjøre valgfritt etter behov. Bruker da stillegående radiatordrift ved lett til middels last, mens kjøleren kicker inn om det skal kjøres benchmark eller spill/tunge applikasjoner lenge i varmt vær. Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 En relativt ålreit isbit maskin produserer 1kg is på 2.5 timer. Så er nok litt lite tror jeg. Hvis vi sier pc'en dytter 150W varme ut i vannet. Og det er 1 liter vann for og gjøre det enkelt så etter 1 time så er vannet 154 grader hvis start temp er 25 og det ellers er 0 tap ut i luft (litt høy temp). Isbitene må hjelpe til tidligere så maskinen må være skrudd på i mellomtiden slik at den får bygd opp masse is. Så hvis vi har maskinen full av is og fører vannet igjennom den isen fra start up så tar det ca 45 min før pc'en har smeltet 1kg is. I tillegg har maskinen produsert 0,3kg til i mellomtiden. Så dette kan rett og slett ikke fungere med en is maskin eller en så "kraftig" pc enkelt og greit Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Er ikkje dte like greit at trådstarte prøver det ut? Lenke til kommentar
Kuldesjokk Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Synes det høres interessant ut, fortell hvordan det går. Kanskje jeg må skaffe meg en selv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå