k0n Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Hvilke ledere i en vanlig 4par-nettverkskabel (8Ledere) blir brukt til nettverk mellom ruter og pc, med 100Mbit hastighet. Kunne ikke tenke meg at det er flere en 2 par som blir brukt (opp og ned). Eller tar jeg feil? Planen var og få en PC på nett og telefon på samme kabel (evt 2 pcer), ved hjelp av splittere i begge ender. Nå har jeg to ledninger og vil bli kvitt den ene. Edit: Kom til å tenke på at hos bedrifter, inne på kontorer, så har de en nettverkskontakt med to "huller" i, en til data og en til tele, denne bruker de bare en nettverkskabel til. Endret 25. juli 2007 av k0n Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 http://www.ertyu.org/steven_nikkel/ethernetcables.html Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Du har rett, og linken du fikk over viser hvordan/ hvilke ledere som brukes. Har selv satt opp en kabel hvor data bruker sine fire ledere og telefon to. Om det er slik at du vil ha lange strekk (og stor båndbredde på signalet - 1000 Mbit) kan du få problemer i forhold til dårlig skjerming av kabelen. Vær også obs på at du ikke bør få for skarpe knekker på kabelen da dette også kan gi lavere båndbredde på kabelen. torfinn Endret 25. juli 2007 av torfinns Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Kom til å tenke på at hos bedrifter, inne på kontorer, så har de en nettverkskontakt med to "huller" i, en til data og en til tele, denne bruker de bare en nettverkskabel til. 9140838[/snapback] Til disse kontaktene er det lagt fram to kabler. Trenger som tidligere nevnet kun 1 kabel, men man vet aldri hva kablene skal brukes til om 2-3 år, og da er det kjipt å ha vært grådig under instalasjonen. Kostnaden på å trekke en eller to kabler er så å si ingenting. Data bruker to par i vanlig 100Mb/s modus, mens skal man opp på 1000Mb/s må man ha 4 par. Derfor kan man splitte en kabel som skal kun brukes til 100Mb/s til to linjer. Dette har gått bra i alle tilfellene jeg har gjort det. (evt. splittes til en datalinje og en ISDN-bus eller to analoge linjer.) Følg linken til LA7DFA for å se hvilke par som er ledige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå