superfrog Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Skal kjøpe kamera, og har brukt timene på nett for å si det sånn. Modellen jeg tror tiltaler meg mest er Nikon D80, men jeg har sett MYE bra bilder tatt med Canon (eos modeller) og også Olympus E400. Og flere andre. Syns også Leica ser veldig spennende ut (sett noen veldig bra bilder tatt med Leica M7) til portrettbilder osv, men vet egentlig ingenting om Leica. det er vel best med digitalt for meg i første omgang uansett. Mitt spm er hvilket kamera dere der ute ville anbefalt hvis jeg vil ha et kamera som vil hjelpe meg å få GODE bilder både når det gjelder portrettfoto (studio + ute), landskap, konsertfoto, inne OG ute-motiver, dagslys og kveld.....til og med litt semi-macro (skriver semi, for det er ikke macro jeg hovedsaklig driver med -men hvis jeg ser en flue danse tango så vil jeg jo at det skal bli så skarpt som mulig! Jeg vet VELDIG mye avhenger av linsa, og da over til neste spm; hvilket "pakketilbud" har den beste linsa syns dere? I tester generelt scorer jo Nikon alltid veldig bra. Men også Canon... Jeg har ikke råd til kamerapakke PLUSS en kjempefancy linse enda, så jeg må se på alt-i-ett-pakke. OM jeg går for Nikon D80, og har mulighet for å få tak i noen gamle linser (tror for det meste kjøpt på 90-tallet), kan jeg da bruke disse linsene på D80? Leste ett sted at nye Nikonmodeller ikke har den muligheten, gjelder dette D80? Hvis jeg evt vil ha et kamera som kan bruke eldre linser, hvilke kamerahus burde jeg bruke da? Har desverre ikke lista over de aktuelle linsene akkurat nå. Vet noen noe om Nikon D2Xs? Det ser helt RÅTT ut. Men DYRT. Vet noen noe om hva slags bruk det er best til? Det er vel et proff-kamera? Jeg skulle GJERNE investert i et sånt kamera, for jeg vet jeg kommer til å trenge noe sånt når jeg blir superflink Et annet spm er om kjøp over internett. http://cgi.ebay.com/Nikon-D80-10-2MP-Digit...1QQcmdZViewItem (eller søk på Nikon D80 på Ebay hvis lnken ikke funker) Dette er det mye av på Ebay, og det ser jo flott og fint ut, fristende med så mye i en pakke, så ser det ut som man får mye "mer for pengene" enn om man kjøper her i landet. Selvfølgelig er det jo garantien og andre ting som er fordel i Norge, men sett at man vil prøve over nett pga billigere pris osv. Det jeg lurer på er om dette ER ekte Nikon-kameraer (eller andre merker forsåvidt)? Noen som vet? Eller er det billig-produserte etterligninger? Det ser liksom så "perfekt" ut, og man får jo FLERE linser med i pakka. Noen som vet noe om de linsene som følger med ved siden av den "selvfølgelige" linsa? Hadde jo vært kjekt med vidvinkel i tillegg. Takk hvis du vil hjelpe meg med ett og/el flere av spm mine, det er greit å få andres synspunkt (noen liker jo akkurat DET kameraet og DEN linsa fordi akkurat DE driver med macro, eller kun naturfotografi eller noe annet spesifikt...jeg er mer på den kreative siden...litt overalt!) Marte Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Den dagen du faktisk blir dyktig nok til at du trenger de ekstra mulighetene D2Xs gir, så er den for lengst en utdatert modell. Hvis du ikke har peiling på fotografering i det hele tatt: kjøp D40 eller tilsvarende. Hvis du har en del peiling og vet at du fort kan få mer avanserte behov, kjøp D80 eller tilsvarende. Hvis du faller i sistnevnte kategori og har seriøse planer om å ta bilder i regn og søle så kan det kanskje være verdt å gå for D200 eller noe tilsvarende. Men spør du meg er alt til over 10000 fullstendig overkill for en nybegynner, og antageligvis vil du slite med at dyrere kameraer ikke er så intuitive og enkle å bruke som de billigere modellene. Angående D80 og gamle objektiver: Alle AI-P manuelle objektiver og AF-D, AF-G og AF-S autofokusobjektiver gir full funksjonalitet med D80. Eldre objektiver er det litt forskjellig med, men stort sett virker de bare i manuell modus, og du får ingen lysmåling til å hjelpe deg med. D200 er litt bedre på den fronten. Du kan lese mer om akkurat det temaet her. Nikkor 18-70 er nok ett av de beste kitobjektivene du får. Pentax har meg bekjent fått rimelig god kritikk for sin 16-45 f/4, så Pentax K10D med det objektivet er også et solidt kjøp. Canon sin 18-55 kitlinse har fått mye pepper, men du kan være heldig å få et godt eksemplar. Nikon sin 18-55 (som kommer med D40) er generelt noe bedre, men du får fremdeles det du betaler for. Pentax har vel også en 18-55 eller 18-50 som er så som så, men her kan jeg egentlig ikke uttale meg så veldig sikkert. Hva Olympus har å by på må nesten noen andre svare på. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) og når det gjelder eldre objektiver og "nyere modeller" så menes det D40(x). Og da snakker man om autofokusen. Den vil ikke fungere på D40. Om du har tilgang til en stor (og god) objektivpark av eldre årgang ville jeg selv ikke vurdert d40/40x i det heletatt.. da hadde spørsmålet stått mellom d80 og d200. Nå har nå jeg gjort mitt valg, men jeg tror ett D80 hadde vært ypperlig. Men du kan jo kanskje begynne med å nevne hvilke objektiver du har tilgang til, så kan kloke hoder her vurdere om de er noe som er verd å ta hensyn til når du velger kamerahus Endret 25. juli 2007 av MrLee Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) og når det gjelder eldre objektiver og "nyere modeller" så menes det D40(x). Og da snakker man om autofokusen. Den vil ikke fungere på D40. 9140740[/snapback] Det spørs på hvor gamle objektiver det er snakk om. D80 gir ikke lysmåling med AI-S-objektiver og eldre. Det er ikke bare fokus som er automatisk på nye kameraer, sjø... D40 og D80 (og, antar jeg, D50 og D70) gir kun lysmåling og automatisk innstilling av lukkertid med AI-P-, AF-G-, AF-D- og AF-S-objektiver. D200 har litt flere muligheter, og kan gi automatisk eksponering i blenderprioritets-modus med eldre AI-, AI-S- og E-serie-objektiver. Du må fokusere manuelt, selvsagt, men du får alle de andre fordelene med automatikken. Alt dette står i mer detalj på den siden på nikonians.org som jeg linket til over. Endret 25. juli 2007 av Sutekh Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Han nevnte 90 tallet (joda, ingen grunn til å spre misvisende informasjon, men i de feleste tilfeller så er det mangel på AF med non AF-S objektiver som er det store "problemet" med D40) Endret 25. juli 2007 av MrLee Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Syns også Leica ser veldig spennende ut (sett noen veldig bra bilder tatt med Leica M7) til portrettbilder osv, men vet egentlig ingenting om Leica. det er vel best med digitalt for meg i første omgang uansett.Leica M7 er nok et kamera som ikke er spesielt egnet for en førstegangsbruker uansett. Og det er et ganske spesielt kamera. Utrolig bra for de som kan bruke det, men skivebom for de som ikke helt vet hva de går til.Mitt spm er hvilket kamera dere der ute ville anbefalt hvis jeg vil ha et kamera som vil hjelpe meg å få GODE bilder både når det gjelder portrettfoto (studio + ute), landskap, konsertfoto, inne OG ute-motiver, dagslys og kveld.....til og med litt semi-macro (skriver semi, for det er ikke macro jeg hovedsaklig driver med -men hvis jeg ser en flue danse tango så vil jeg jo at det skal bli så skarpt som mulig!Et hvilket som helst kamera, egentlig Kamera i omtrent samme prisklasse, er så like at det meste avhenger av objektivet. Så da går vi videre, rett og slett.Jeg vet VELDIG mye avhenger av linsa, og da over til neste spm; hvilket "pakketilbud" har den beste linsa syns dere? I tester generelt scorer jo Nikon alltid veldig bra. Men også Canon... Jeg har ikke råd til kamerapakke PLUSS en kjempefancy linse enda, så jeg må se på alt-i-ett-pakke.I denne prisklassen, er det nok D80 med 18-70 som er den beste pakken. Evt. med 18-135 til samme pris, men her er optisk kvalitet og byggekvalitet ikke like bra som 18-70. Ellers vil et hvilket som helst kamera, påsatt Tamron 17-50/2,8, gi fantastisk gode bilder. Når det gjelder makro, så er det jo lurt å gå for et dedikert makroobjektiv. Jo høyere brennvidde, jo lenger kan du stå unna og fortsatt få 1:1. Ikke la deg lure av Sigma og Tamrons "luremakroer". Det er ikke ekte makro før du ser betegnelsen 1:1. Tamron 90/2,8 er et fantastisk godt makroobjektiv med 1:1. Vil du ha noe med en litt lavere brennvidde, har de fleste merker rundt 60mm. OM jeg går for Nikon D80, og har mulighet for å få tak i noen gamle linser (tror for det meste kjøpt på 90-tallet), kan jeg da bruke disse linsene på D80? Leste ett sted at nye Nikonmodeller ikke har den muligheten, gjelder dette D80?Hvis jeg evt vil ha et kamera som kan bruke eldre linser, hvilke kamerahus burde jeg bruke da? Har desverre ikke lista over de aktuelle linsene akkurat nå. Alle autofokusobjektiver kan brukes på D80, men brennvidden vil jo oppleves annerledes. Gang brennvidden med 1,5, så får du et inntrykk av hva det vil oppleves som når du setter objektivet på et digitalt kamera. Dette gjelder forøvrig også nye objektivet tilpasset digitalt.Vet noen noe om Nikon D2Xs? Det ser helt RÅTT ut. Men DYRT. Vet noen noe om hva slags bruk det er best til? Det er vel et proff-kamera? Jeg skulle GJERNE investert i et sånt kamera, for jeg vet jeg kommer til å trenge noe sånt når jeg blir superflink Totalt overkill for deg. Dette er et kamera som du ikke vil få noe mer ut av enn D80 med mindre du har drevet profft med foto i mange mange år. Innen du er proff nok til et D2Xs, så har det kommet minst to arvtakere til dette kameraet.Et annet spm er om kjøp over internett. http://cgi.ebay.com/Nikon-D80-10-2MP-Digit...1QQcmdZViewItem(eller søk på Nikon D80 på Ebay hvis lnken ikke funker) Dette er det mye av på Ebay, og det ser jo flott og fint ut, fristende med så mye i en pakke, så ser det ut som man får mye "mer for pengene" enn om man kjøper her i landet. Selvfølgelig er det jo garantien og andre ting som er fordel i Norge, men sett at man vil prøve over nett pga billigere pris osv. Det jeg lurer på er om dette ER ekte Nikon-kameraer (eller andre merker forsåvidt)? Noen som vet? Eller er det billig-produserte etterligninger? Det ser liksom så "perfekt" ut, og man får jo FLERE linser med i pakka. Noen som vet noe om de linsene som følger med ved siden av den "selvfølgelige" linsa? Hadde jo vært kjekt med vidvinkel i tillegg. Disse pakken er mer eller mindre lureri. Joda, det er stort sett ekte D80'er, men objektivene som følger med er av billigste sort, og gjerne dårlig tilpasset digitalt. Ekstrautstyret som følger med, er også dårlige saker som gjerne faller fra hverandre etter første gangs bruk. Husk også at du må betale 25% mva ved innførsel til Norge, du får maks et års garanti (ved kjøp i Norge får du fem års reklamasjonsrett), mister all goodwill fra norsk importør og gjerne fra butikker og dermed liten hjelp om det er noe du lurer på. Så stort sett er det best å kjøpe i butikk i Norge, fremfor disse pakkeløsningene fra Ebay. Helt til slutt, vil jeg anbefale deg å kjøpe i en vanlig fotobutikk. Da kan du ta på kameraene og prøve de. Når kameraene er så like ellers, er det viktig at du kjøper et kamera du synes er godt å holde, og som du liker å bruke. Kanskje blir du fornøyd med kamera A som du har kjøpt på nettet, men det du ikke vet er at du kanskje ville blitt enda mer fornøyd med kamera B, og tatt mye mer bilder med det. Jo mer fornøyd man er med et kamera, jo flere bilder tar man. Det hadde man kanskje funnet ut om man kjøpte det i en butikk, og bor du rimelig sentralt, er det veldig gode priser i butikker også. Ofte helt ned til nettpriser, og enkelte ganger faktisk rimeligere. Lenke til kommentar
superfrog Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Tusen takk for svar, GODE svar... Jeg skal få tak i info om de aktuelle "gamle" linsene, men nå vet jeg ihvertfall hva jeg skal se etter. Er ikke HELT ny på foto, men er ganske grønn på speilrefleks. Likevel vet jeg at jeg vil sette meg godt inn i det når jeg først får et, så det virker som D80 kanskje vil være litt mer spennende i lengden i forhold til D40 (når jeg har blitt så safe på ting at jeg tenker litt teknikk MENS jeg tar bilder også....hvitbalanse og moire og sånt ) Pentax har jeg ikke sjekket ut, men det er kanskje ikke dumt å ta med i vurderingen? Skal lese litt. Har fått mye å surfe på nå ihvertfall! Og btw Mr.Lee; EN liten detalj du hadde feil på; ikke "han"....I wear a BRA, not a BRO Kommer sikkert til å spørre om mer etterhvert! /M Lenke til kommentar
turbokalle Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Disse pakken er mer eller mindre lureri. Joda, det er stort sett ekte D80'er, men objektivene som følger med er av billigste sort, og gjerne dårlig tilpasset digitalt. Ekstrautstyret som følger med, er også dårlige saker som gjerne faller fra hverandre etter første gangs bruk. Husk også at du må betale 25% mva ved innførsel til Norge, du får maks et års garanti (ved kjøp i Norge får du fem års reklamasjonsrett), mister all goodwill fra norsk importør og gjerne fra butikker og dermed liten hjelp om det er noe du lurer på. Så stort sett er det best å kjøpe i butikk i Norge, fremfor disse pakkeløsningene fra Ebay. Helt til slutt, vil jeg anbefale deg å kjøpe i en vanlig fotobutikk. Da kan du ta på kameraene og prøve de. Når kameraene er så like ellers, er det viktig at du kjøper et kamera du synes er godt å holde, og som du liker å bruke. Kanskje blir du fornøyd med kamera A som du har kjøpt på nettet, men det du ikke vet er at du kanskje ville blitt enda mer fornøyd med kamera B, og tatt mye mer bilder med det. Jo mer fornøyd man er med et kamera, jo flere bilder tar man. Det hadde man kanskje funnet ut om man kjøpte det i en butikk, og bor du rimelig sentralt, er det veldig gode priser i butikker også. Ofte helt ned til nettpriser, og enkelte ganger faktisk rimeligere. 9141536[/snapback] Selve kamerahuset er nok lurest å kjøpe i Norge, men har selv handlet mye fra Ebay og har ikke hatt noe problemer med det.. Filtre,solblendere,fjernkontroller,batterier osv er MYE billigere der enn her til lands. Sendes også utrolig kjapt fra de fleste seriøse firmaene på Ebay. Finnes også mye uoriginalt utstyr som er like bra som originalt, bare mye billigere. Endret 26. juli 2007 av turbokalle Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Synes du kan gå for leica m7 jeg! definitivt ett bra førstegangs kamera, med ett godt bruker grensesnitt vel tilpasset folk med din erfaring. Nei, helt seriøst. Du har ikke behov for noe over D80 ihvertfall. Sannsynligvis holder en D40/D40x. Jeg jobber som fotograf lærling, og jeg klarer meg med D80. Klarte meg med D50 til for ca 2 uker siden også =) D200 og D2X trenger du ihvertfall ikke =) D80 gir like bra bilde kvalitet som D200 og D2x ca. Du merker ikke noe forskjell. Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 He-he, seriøst så vil en Leica M7 være mye raskere å sette seg inn i og lære seg å bruke enn en hvilken som helst digital speilrefleks. Kameraet er jo rasende simpelt. Manuell blenderinnstilling og manuelle lukkertider, plus muligheten for blenderstyrt automatikk. I tillegg vil du høyst sannsylig mye raskere lære deg grunnleggende tekniske prinsipper med et så enkelt kamera, siden du da må kunne det for å få fine reszultater. Meeen, da ville du måtte gjøre astronomiske investeringer, siden Leia M7 og passende optikk virkelig svir på pungen. Og jobbing med film er jo en helt annen greie, med tanke på arbeidsflyt og økonomi... Og miss Superfrog, du gir inntrykk av du tror det er kameraene som skaper gode bilder, der tar du feil, en flink og erfaren fotograf med et kompaktkamera vil fotografere flettene av en nybegynner med D2X og toppoptikk. Lenke til kommentar
turbokalle Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 He-he, seriøst så vil en Leica M7 være mye raskere å sette seg inn i og lære seg å bruke enn en hvilken som helst digital speilrefleks. Kameraet er jo rasende simpelt.Manuell blenderinnstilling og manuelle lukkertider, plus muligheten for blenderstyrt automatikk. I tillegg vil du høyst sannsylig mye raskere lære deg grunnleggende tekniske prinsipper med et så enkelt kamera, siden du da må kunne det for å få fine reszultater. Meeen, da ville du måtte gjøre astronomiske investeringer, siden Leia M7 og passende optikk virkelig svir på pungen. Og jobbing med film er jo en helt annen greie, med tanke på arbeidsflyt og økonomi... Og miss Superfrog, du gir inntrykk av du tror det er kameraene som skaper gode bilder, der tar du feil, en flink og erfaren fotograf med et kompaktkamera vil fotografere flettene av en nybegynner med D2X og toppoptikk. 9148864[/snapback] Greit nok at det er raskere å lære seg, men hva om miss Superfrog er rimelig lettlært og kunne tenkt seg noe bedre etterhvert? Da mener jeg det er bedre å investere i et skikkelig kamerahus med en gang. Optikk kan du handle etterhvert. Er selv nybegynner å kjøpte for en stund siden Canon 30D med Tamron 17-50, samt en billig telezoom og et 50mm 1.4. Er vel overkill for en nybegynner det også, men syns det er greit å ha noe man kan vokse på. Er ikke vanskelig i det hele tatt.. I starten kan du bruke de auto-programmene som forøvrig fungerer helt topp, for deretter gå over til manuelle instillinger.. Leica M7 er ikke digitalt, men film, og koster dessuten 20-30000. Greit nok at det er bra, men er ganske overkill det og etter min mening. Du som er jente og kanskje ikke har så store hender (ikke vondt ment ) så er nok Canon 350/400D et bra alternativ. Da kan du kjøpe et Tamron 17-50 F2.8 og en billig telezoom, evt en Speedlight 430 blitz, samt sekk/bag, filtre, ekstra batterier ++++ til samme pris som en Leica M7. Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 He-he, seriøst så vil en Leica M7 være mye raskere å sette seg inn i og lære seg å bruke enn en hvilken som helst digital speilrefleks. Kameraet er jo rasende simpelt.Manuell blenderinnstilling og manuelle lukkertider, plus muligheten for blenderstyrt automatikk. I tillegg vil du høyst sannsylig mye raskere lære deg grunnleggende tekniske prinsipper med et så enkelt kamera, siden du da må kunne det for å få fine reszultater. Meeen, da ville du måtte gjøre astronomiske investeringer, siden Leia M7 og passende optikk virkelig svir på pungen. Og jobbing med film er jo en helt annen greie, med tanke på arbeidsflyt og økonomi... Og miss Superfrog, du gir inntrykk av du tror det er kameraene som skaper gode bilder, der tar du feil, en flink og erfaren fotograf med et kompaktkamera vil fotografere flettene av en nybegynner med D2X og toppoptikk. 9148864[/snapback] Greit nok at det er raskere å lære seg, men hva om miss Superfrog er rimelig lettlært og kunne tenkt seg noe bedre etterhvert? Da mener jeg det er bedre å investere i et skikkelig kamerahus med en gang. Optikk kan du handle etterhvert. Er selv nybegynner å kjøpte for en stund siden Canon 30D med Tamron 17-50, samt en billig telezoom og et 50mm 1.4. Er vel overkill for en nybegynner det også, men syns det er greit å ha noe man kan vokse på. Er ikke vanskelig i det hele tatt.. I starten kan du bruke de auto-programmene som forøvrig fungerer helt topp, for deretter gå over til manuelle instillinger.. Leica M7 er ikke digitalt, men film, og koster dessuten 20-30000. Greit nok at det er bra, men er ganske overkill det og etter min mening. Du som er jente og kanskje ikke har så store hender (ikke vondt ment ) så er nok Canon 350/400D et bra alternativ. Da kan du kjøpe et Tamron 17-50 F2.8 og en billig telezoom, evt en Speedlight 430 blitz, samt sekk/bag, filtre, ekstra batterier ++++ til samme pris som en Leica M7. 9153032[/snapback] He-he, så Leica M7 er ikke et "skikkelig kamerahus"? Lenke til kommentar
turbokalle Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 He-he, seriøst så vil en Leica M7 være mye raskere å sette seg inn i og lære seg å bruke enn en hvilken som helst digital speilrefleks. Kameraet er jo rasende simpelt.Manuell blenderinnstilling og manuelle lukkertider, plus muligheten for blenderstyrt automatikk. I tillegg vil du høyst sannsylig mye raskere lære deg grunnleggende tekniske prinsipper med et så enkelt kamera, siden du da må kunne det for å få fine reszultater. Meeen, da ville du måtte gjøre astronomiske investeringer, siden Leia M7 og passende optikk virkelig svir på pungen. Og jobbing med film er jo en helt annen greie, med tanke på arbeidsflyt og økonomi... Og miss Superfrog, du gir inntrykk av du tror det er kameraene som skaper gode bilder, der tar du feil, en flink og erfaren fotograf med et kompaktkamera vil fotografere flettene av en nybegynner med D2X og toppoptikk. 9148864[/snapback] Greit nok at det er raskere å lære seg, men hva om miss Superfrog er rimelig lettlært og kunne tenkt seg noe bedre etterhvert? Da mener jeg det er bedre å investere i et skikkelig kamerahus med en gang. Optikk kan du handle etterhvert. Er selv nybegynner å kjøpte for en stund siden Canon 30D med Tamron 17-50, samt en billig telezoom og et 50mm 1.4. Er vel overkill for en nybegynner det også, men syns det er greit å ha noe man kan vokse på. Er ikke vanskelig i det hele tatt.. I starten kan du bruke de auto-programmene som forøvrig fungerer helt topp, for deretter gå over til manuelle instillinger.. Leica M7 er ikke digitalt, men film, og koster dessuten 20-30000. Greit nok at det er bra, men er ganske overkill det og etter min mening. Du som er jente og kanskje ikke har så store hender (ikke vondt ment ) så er nok Canon 350/400D et bra alternativ. Da kan du kjøpe et Tamron 17-50 F2.8 og en billig telezoom, evt en Speedlight 430 blitz, samt sekk/bag, filtre, ekstra batterier ++++ til samme pris som en Leica M7. 9153032[/snapback] He-he, så Leica M7 er ikke et "skikkelig kamerahus"? 9153072[/snapback] Hehe Lenke til kommentar
superfrog Skrevet 24. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2007 Kjempebra å lese de siste innleggene også, siden sist har jeg kjøpt d80 og er rasende fornøyd jeg! Jeg er fullt klar over at det ikke er utstyret som er alt, øyet bak er det viktigste. Men nå har jeg gått rundt med et gammelt olympus kompakt-kamera i 13 år (som er helt greit for all del, men ganske kjedelig) til jeg skaffet et lite konica minolta digitalt for litt siden som ta-med-kamera. syns film er helt supert (pga "håndverk-feelingen") og syns mørkerom er utrolig gøy, men har ikke plass til å lage meg det i nåværende bo-situasjon. Så har nøye overveid til jeg kom fram til at et didtalt speilrefleks passer meg ypperlig Og takk til deg som har tro på at jeg lærer fort, he he, jeg er en fast-learner, så derfor jeg ville hoppe på noe litt mer avansert med det samme. Trenger noe å bryne meg på! Så nå herjer jeg på objektiv-diskusjonen Akam's Frykt (nja, har maaaange spm ihvertfall) Og - syns Leica virker kjempespennende jeg. Har veldig lyst å prøve, å kjenne og ta på et en gang for å se om det skjer noe magi. Syns ofte bilder tatt med Leica ser litt magiske ut. Er nok mye fotografene bak, men likevel...har man Leica er man vel som regel så flink at man tjener nok til å få råd til et Lenke til kommentar
moijk Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Skal kjøpe kamera, og har brukt timene på nett for å si det sånn. Modellen jeg tror tiltaler meg mest er Nikon D80, men jeg har sett MYE bra bilder tatt med Canon (eos modeller) og også Olympus E400. Det er fordi du kan ta vel så gode bilder med nikon d80 som med canon-whatnot og olympus e-stoff. Du kan til og med ta vel så gode bilder med pentax, sony, panasonic, sigma, fuji og og og. Forskjellen er først og fremst i oppløsningen, evnen til å reprodusere høy iso mest mulig støyfritt (om du vil ha behovet) og hva funksjoner ut over de helt elementære (og hvor godt de gjør de elementære). Men faktum er at alle er vel så godt utrustet til å ta bra bilder. Det er fotografen sitt problem å finne de motivene som utgjør de bra bildene. ...Og flere andre. Syns også Leica ser veldig spennende ut (sett noen veldig bra bilder tatt med Leica M7) til portrettbilder osv, men vet egentlig ingenting om Leica. det er vel best med digitalt for meg i første omgang uansett. Leica er kjent for å levere utrolig skarp optikk, og ekstremt entusiastiske fotofolk har ofte valgt Leica pga det. (ekstremt = villig til å betale det som det koster). Derfor er du ofte veldig flotte bilder tatt med Leica. Du ville i de aller fleste tilfellene (foruten forskjellen på rangefinder og slr) tatt de samme bildene på hva som helst annet merke sett at optikken hadde nogenlunde samme karakteristikker. Mitt spm er hvilket kamera dere der ute ville anbefalt hvis jeg vil ha et kamera som vil hjelpe meg å få GODE bilder både når det gjelder portrettfoto (studio + ute), landskap, konsertfoto, inne OG ute-motiver, dagslys og kveld.....til og med litt semi-macro (skriver semi, for det er ikke macro jeg hovedsaklig driver med -men hvis jeg ser en flue danse tango så vil jeg jo at det skal bli så skarpt som mulig! Hvilket som helst kamera med eller med mulighet for pc-sync og med relativt god støykontroll på høy iso. Resten kommer an på hvilke objektiver du velger. Jeg vet VELDIG mye avhenger av linsa, og da over til neste spm; hvilket "pakketilbud" har den beste linsa syns dere? I tester generelt scorer jo Nikon alltid veldig bra. Men også Canon... Jeg har ikke råd til kamerapakke PLUSS en kjempefancy linse enda, så jeg må se på alt-i-ett-pakke. Da er nok ikke Canon sin kit-linse den du bør gå for. Ei Pentax / Samsung sin pga ekstrem vignettering. Usikker på Olympus sin, Sony og Nikon sine er ok. OM jeg går for Nikon D80, og har mulighet for å få tak i noen gamle linser (tror for det meste kjøpt på 90-tallet), kan jeg da bruke disse linsene på D80? Leste ett sted at nye Nikonmodeller ikke har den muligheten, gjelder dette D80?Hvis jeg evt vil ha et kamera som kan bruke eldre linser, hvilke kamerahus burde jeg bruke da? Har dessverre ikke lista over de aktuelle linsene akkurat nå. d200 er nok et bedre valg for eldre Nikon-linser. For Nikon liker lage begrensninger, av en eller annen merkelig grunn. Dette til tross for at Pentax lar deg få fokus-bekreftelse når du har fokusert skarpt på en tredve år gammel pentax-linse, og jeg kan uten problemer bruke min Minolta MC 58mm f1.2 fra tidlig sekstitall på min Sony Alpha 100 som jeg har bygget om via en enkel operasjon. Vet noen noe om Nikon D2Xs? Det ser helt RÅTT ut. Men DYRT. Vet noen noe om hva slags bruk det er best til? Det er vel et proff-kamera? Jeg skulle GJERNE investert i et sånt kamera, for jeg vet jeg kommer til å trenge noe sånt når jeg blir superflink Du tar like mye bedre bilder med en d2Xs som det en kunstner blir bedre av å eie en pensel med grep i mahogny. Et annet spm er om kjøp over internett. http://cgi.ebay.com/Nikon-D80-10-2MP-Digit...1QQcmdZViewItem(eller søk på Nikon D80 på Ebay hvis lnken ikke funker) Får du med internasjonal garanti er det vel og bra, men å betale for meste av junket man får med er ikke mye vits i. Foruten lowepro-baggen var det ikke mye som hadde faktisk verdi. Dessuten er linsene mer tilpasset vanlig filmformat og vil ikke være så særlig hyggelige for deg med aps-c størrelse på sensoren. (mtp stor mangel av vidvinkel uten å bruke det latterlig dårlige adapteret) Takk hvis du vil hjelpe meg med ett og/el flere av spm mine, det er greit å få andres synspunkt (noen liker jo akkurat DET kameraet og DEN linsa fordi akkurat DE driver med macro, eller kun naturfotografi eller noe annet spesifikt...jeg er mer på den kreative siden...litt overalt!) Jeg er litt overalt jeg og, derfor har jeg 11 linser fra 10mm til 400mm, inkludert utstyr for macro ned til mikro. Man får ikke alt med bare et par standardlinser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå