_Xorcist Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Jeg administrerer i dag et lite community for vennegjengen jeg vokste opp sammen med. Det har vært kjørt på PHPNuke siden begynnelsen av 2004, men det er strengt tatt bare forumet som er i bruk. Forumet er phpBB 2.0.10 og det begynner å bli litt "gammeldags" med hensyn til funksjonalitet. Planen er derfor å oppgradere forumet til en nyere versjon eller evt. til et helt annet forum. Her er kravene jeg har til et nytt forum: - Webserveren har php og mysql så jeg er bundet til disse teknologiene. - Konvertering av gamle tabeller. Dette er en showstopper hvis det ikke går. Helst automatisk, men jeg innser at det kan være nødvendig å gjøre manuelle justeringer i tillegg. (Databasen er i dag på i overkant av 22000 innlegg) - Enkelt brukergrensesnitt, med plenty av snarveier til ofte brukte funksjoner. (Ja, dette er såpass diffust krav at det hadde fått meg skutt i profesjonell sammenheng, beklager) - Opplasting av filer og bilder i poster med automatisk nedskalering av bilder som er større enn designet har rom for. I denne forbindelse ønskes også gode muligheter for å både på forhånd og i ettertid moderere innhold som brukerne laster opp. - Gjerne en felles kalenderfunksjon hvor man kan legge inn "events" - Når det kommer ny versjon av forumet er det greit om det ikke er en altfor omfattende jobb å oppdatere til ny versjon. - Ingen enorme krav til skalerbarhet, det er kun 10-15 brukere og i snitt 20 poster om dagen. - Spennende med AJAX/Web2.0 funksjonalitet - Det må gjerne være gratis! Jeg har kikket på og liker veldig godt Invision. Det nærmer seg smertegrensen for hva jeg er villig til å spytte inn i et såpass lite community, men det viktigste er at det ser ut til å være enkelt å sette opp, administrere og ikke minst bruke. Andre forslag/alternativer mottas med takk! Endret 25. juli 2007 av _Xorcist Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) IPB som denne siden bruker er veldig bra. Den koster en del. Men tro meg, det er vært det. Ellers kan du oppgradere til phpBB3 som ser veldig bra ut (hvordan du gjør dette veit jeg ikke). vBulletin er også et godt valg, litt anneledes design enn de andre typene (denne koster også penger). |EDIT| Hvorfor oppgraderer du ikke til nyeste versjon av phpBB 2? Endret 25. juli 2007 av TheClown Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Jeg har kikket litt på hva som er nytt i phpBB3 og det ser jo veldig lovende ut, ser også ut som om det er ganske nære en final release. Det er mulig å oppgradere fra 2.x til 3 såvidt jeg kan forstå. Finnes ferdige scripts for å konvertere databasen. Grunnen til at jeg ikke har den nyeste 2.x er ren og skjær latskap er jeg redd. Dette er skippertaksmetoden i praksis! Hvis jeg skal bruke phpBB3 så er visst det enkleste å konvertere fra PHPNuke til phpBB2 og deretter ta steget opp på versjon 3. Noen som har testet phpBB3? Jeg er veldig fristet til å gå for denne fordi den er gratis og open source. PHPNuke to phpBB Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Jeg har testet phpBB3 på min server. Fungerte veeeldig fint. Mye penere å se på enn phpBB2 også. Men v3 har en del merkelige løsninger, så jeg råder deg til å finne et forum med phpBB3, registrere deg og teste det ut litt. Jeg veit tbh ikke om noen andre gratisforum som er mer brukt enn phpBB2/3. Hadde også ventet med å oppdatere fra .2 til .3 til final release i tilfelle noe går veldig galt. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 Ja, det virker som om final release er rett rundt hjørnet nå. Jeg får konsentrere meg om å kvitte meg med PHPNuke og komme meg opp på phpBB 2.0.22 i første omgang, og så ta det derfra. Lenke til kommentar
sindreij Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Jeg administrerer i dag et lite community for vennegjengen jeg vokste opp sammen med. Det har vært kjørt på PHPNuke siden begynnelsen av 2004, men det er strengt tatt bare forumet som er i bruk. Forumet er phpBB 2.0.10 og det begynner å bli litt "gammeldags" med hensyn til funksjonalitet. Planen er derfor å oppgradere forumet til en nyere versjon eller evt. til et helt annet forum. Jeg administrerer også et lite tilsvarende forum, der bruker jeg simplemachines (smf) som er et gratis forum. Det støtter alt du vil. Her er kravene jeg har til et nytt forum: - Webserveren har php og mysql så jeg er bundet til disse teknologiene. - Konvertering av gamle tabeller. Dette er en showstopper hvis det ikke går. Helst automatisk, men jeg innser at det kan være nødvendig å gjøre manuelle justeringer i tillegg. (Databasen er i dag på i overkant av 22000 innlegg) smf har converter fra mange forum, blant annet phpBB2 - Enkelt brukergrensesnitt, med plenty av snarveier til ofte brukte funksjoner. (Ja, dette er såpass diffust krav at det hadde fått meg skutt i profesjonell sammenheng, beklager) - Opplasting av filer og bilder i poster med automatisk nedskalering av bilder som er større enn designet har rom for. I denne forbindelse ønskes også gode muligheter for å både på forhånd og i ettertid moderere innhold som brukerne laster opp. - Gjerne en felles kalenderfunksjon hvor man kan legge inn "events" Forumet har egen kalender - Når det kommer ny versjon av forumet er det greit om det ikke er en altfor omfattende jobb å oppdatere til ny versjon. I de nyeste versjonene er det bare å gå til Package Manager i administrasjonsmenyen og oppgradere. Her kan du også installere andre tillegg. - Ingen enorme krav til skalerbarhet, det er kun 10-15 brukere og i snitt 20 poster om dagen. - Spennende med AJAX/Web2.0 funksjonalitet - Det må gjerne være gratis! smf er gratis Jeg har kikket på og liker veldig godt Invision. Det nærmer seg smertegrensen for hva jeg er villig til å spytte inn i et såpass lite community, men det viktigste er at det ser ut til å være enkelt å sette opp, administrere og ikke minst bruke. Andre forslag/alternativer mottas med takk! 9140464[/snapback] Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 Takk for tipset! Jeg skal kikke nærmere på SMF. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå