Gå til innhold

Fujifilm Finepix S304Z

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg et digitalkamera, og har fått øye på Fujifilm Finepix S304Z som kan være noe for meg. Alle skryter jo av det - spesielt DinSide, og også folk her på forumet.

Men det nevnes et par steder at kameraet sliter med dårlig belysning og autofokus... Hvor alvorlig er dette? Hvor dårlig belysning er det egentlig snakk om?

Hovedsaklig er kameraet til for vanlig bruk i vanlig belysning, men det kan jo selvsagt være aktuelt å ta bilder på ei stue, kveldstid, under et litt festlig lag. Vil dette være et problem?

Ser også at kameraet har en slags "night scene"-funksjon. Vil ikke denne være nyttig for de mørkere stunder folk har hatt problemer med?

Håper på svar fra folk med førstehånds kjennskap til dette kameraet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Absolutt alle kamera sliter med dårlig belysning når det gjelder autofokus (AF), men noen er bedre enn andre.

En hjelpelampe til autofokus virker bare et par meter, så det er liten trøst i det.

Ellers så er alle kamera også underlagt de samme forutsetninger for å ta et bilde. Er det dårlig belysning, må man rett og slett skaffe seg en blits hvis ikke blitsen på kamera holder.

Mitt råd er: Kjøp et kamera med 'hot-shoe' - blitssokkel.

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å kjøpe meg et digitalkamera, og har fått øye på Fujifilm Finepix S304Z som kan være noe for meg. Alle skryter jo av det - spesielt DinSide, og også folk her på forumet.

Men det nevnes et par steder at kameraet sliter med dårlig belysning og autofokus... Hvor alvorlig er dette? Hvor dårlig belysning er det egentlig snakk om?

Hovedsaklig er kameraet til for vanlig bruk i vanlig belysning, men det kan jo selvsagt være aktuelt å ta bilder på ei stue, kveldstid, under et litt festlig lag. Vil dette være et problem?

Ser også at kameraet har en slags "night scene"-funksjon. Vil ikke denne være nyttig for de mørkere stunder folk har hatt problemer med?

Håper på svar fra folk med førstehånds kjennskap til dette kameraet :)

Det skal du få ;)

Jeg har kameraet, og har tatt 160 bilder i juleferien. 155 av dem innendørs;) Det er ikke så ille som man skulle tro. Du må lære kameraet og kjenne, så går det bra. Skal du f.eks ta bilder i et mørkt rom med bare stearinlys, så kan du sikte på stearinlysene og se om ikke kameraet greier å fokusere. Det gjør det som regel.

I et rom med normal belysning er det sjelden problemer. Man må kanskje slå på taklyset, eller vri på et par lampetter - alt etter hva motivet er.Eller man kan fokusere mot en lampett i passe avstand, og så snu kameraet mot motivet.

Her er et bilde som viser hva man kan få til:

http://home.no.net/volve/share/RU_A_2003_0102AA.JPG

Kontrasten fra stearinlyset var mer enn nok til å låse fokus.

Hva betyr det at kameraet har lysstyrke 3.0 ved full zoom? Jo

det kan du se her. Jeg satt midt i salen, og tok bildet _uten_ stativ!

http://home.no.net/volve/share/RU_A_2002_1231AG.JPG

Her siktet jeg også mot stearinlysene for å få god fokusering.

Night scene hjelper med å få nok lys inn i kameraet, men den gir blaffen i om fokusen er rett eller ikke ;)

Lenke til kommentar

Som det blir sagt ovanfor så er det ei treningsak å ta bilder i dårleg lys. Sjølv har eg Fujifilm 2800 (altså forgjengaren til S304Z) og i starten var det nesten som å fomle i blinde når ein skulle ta bilder i dårleg lys. Men etterkvrt som eg har lært kameraet å kjenne så veit eg korleis eg skal handtere det også i krevande situasjonar. Men alikavel så kan det ikkje hindre meg i å irritere meg over den elektroniske søkaren, det er jo i bunn og grunn den som gjer det krevande å ta bilder i mørket!

Ole

Lenke til kommentar
Som det blir sagt ovanfor så er det ei treningsak å ta bilder i dårleg lys. Sjølv har eg Fujifilm 2800 (altså forgjengaren til S304Z) og i starten var det nesten som å fomle i blinde når ein skulle ta bilder i dårleg lys. Men etterkvrt som eg har lært kameraet å kjenne så veit eg korleis eg skal handtere det også i krevande situasjonar. Men alikavel så kan det ikkje hindre meg i å irritere meg over den elektroniske søkaren, det er jo i bunn og grunn den som gjer det krevande å ta bilder i mørket!

Ole

Stemmer det at du ikke kan skru opp lysstyrken på 2800 i

det hele tatt?

Lenke til kommentar

Når man tar et bilde, gjør det ikke noe om man undereksponerer.

Man kan hente det opp igjen i PSP eller APS.

Å bruke innstillinger på mer enn ISO400, lager for mye støy i bildet.

(digitale kompakter)

Flotte bilder igjen Shrek.

La oss få glede av dem på Galleriet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...