Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er dette en riktig fart for 6Mbit?

Anbefalte innlegg

Når du skal teste hastighet vil jeg først råde deg til å slå av og på router + modem.

Deretter venter du ca 1 minutt til du får internettforbindelse igjen.

Da har du resatt utstyret slik at du 'garantert' får maks hastighet.

Pass på at ingen programmer som bruker nettet er aktive. (Sjekk ved å trykke ctrl-alt-del og velg nettverk - du skal se en strek på 0kbs).

Bruk så speedometeret på HW.NO og mål hastigheten. Skal du måle mere, så går det an å laste ned en linuxdistro fra f.eks UIO.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

100KB er ei lita fil i denne samanhengen.

TPtest bruker vel på den største testen 32MB

men gjer tipsene som la7dfa-com kjem med for det kan vere modemet som har hatt problemer med kommunikasjonen med Dslamen, og dermed forhandla seg ned i hastigheit for å få stabil sync.

Lenke til kommentar
Vel, jeg vet jo det er 2025Kbs eller noe, så det er j ikke vits og ta testen uten noen ting, for da blir det uansett høyere... Men er det noen ting jeg kan gjøre for og optimize Uploadinga? Skulle vel uploada 100KBs minst!?

9200979[/snapback]

Hvis du noen sinne kommer opp i 100KBps så er linja ubrukelig til nedlastning. Opplastning stjeler av nedlastning i stor grad (ADSL).

~ Mortis360

Lenke til kommentar
Vel, jeg vet jo det er 2025Kbs eller noe, så det er j ikke vits og ta testen uten noen ting, for da blir det uansett høyere... Men er det noen ting jeg kan gjøre for og optimize Uploadinga? Skulle vel uploada 100KBs minst!?

9200979[/snapback]

For det første, hæ? Hva mener du med at det ikke er vits med å ta testen uten noen ting?

Du sier du har en linje på 6 megabit. Ok, men dette er nedhastigheten din. Den har du testet til å være kun TO megabit, mest sannsynlig fordi du hadde torrents i bakgrunnen som enten lastet opp, ned eller begge deler.

Men at du tror at du skal få 100KBps (stor B = Byte) upload er vel litt vel optimistisk. Linjen fra telenor heter 6000/500, dvs at du får maks 500Kbps (liten b = bit), noe som tilsvarer en teoretisk grense på 62,5KBps. Dette er da maks av det du kan forvente.

Dersom telenor ikke kompenserer for overhead og støy, vil hastigheten nok i realiteten være enda lavere. Om du i tillegg laster ned samtidig, går den ytterligere ned.

En grei tommelfingerregel er at du kan dele hastigheten din i bits på 10 for å finne ut sånn ca hva du bør ha i bytes. Dvs at du kan regne med å laste ned med ca 600KBps, og opp med ca 50KBps.

Lenke til kommentar

Sette limit på mask upload u torrentprogrammet.

Problemet med adsl er at den er asynkron iforhold til hastigheitane

Høg download liten upload.

6MBits/500Kbits tilsvarer 750KByte/ 62,5KBytes

Prøver du å lastes opp 100KBytes med torrenten så skjer det ein ting: trafikkkork i linja. Dette er fordi protokollen som maskina bruker til sende og motta data har ein strkutur som for kvar "datapakke" som blir sendt kjem det eit OK-svar tilbake.

Når uploadhastigheiten er overskriven det maksimale så blir ikkje desse okpakkene sendt ut frå maskina, og maskina som sendte pakken prøver på nytt å sende datapakken, dermed så greier ikkje linja å holde den hastigheiten på nedlasting som lova grunna at ok-pakkene for nedlasta data blir ikkje sendt tilbake. Med ein perfekt jamming så går del uhorveleg treig eller det er umulig å sufe på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...