Gå til innhold

Fjerne Vista og installere XP på ny laptop

Anbefalte innlegg

Jeg bestilte en Asus A6RP til min lillebror på 11 på mandag. Han gjør ikke så mye krevende på maskinen så jeg regnet med at 512 mb ville holde. Mottok PCen i dag og til min overraskelse var det Windows Vista - og ikke XP - som var forhåndsinstallert på maskinen.

Jeg har lest både her på forumet og ellers at 512 ram er i det minste laget for å kjøre Vista. Vil dette være en stor flaskehals, eller tror dere det går greit når man ikke skal benytte lappisen til noe svært krevende (stort sett bare surfing, chatting og spilling av ikke så alt for krevende spill). Tror dere PCen vil gå tregt på grunn av dette?

Hvis dere mener jeg bør kvitte meg med Vista og installere XP, lurer jeg på hvordan dette gjøres med tanke på driverinstallasjon og så videre. Jeg har aldri formatert en laptop før. Med de stasjonære har jeg bare installert XP og deretter lagt inn driverne ved hjelp av forskjellige cder. På laptopene følger det med en recovery-cd som brukes ved formatering/re-installering, men her følger vel OS med driverne? Hvordan går jeg frem hvis jeg har en egen XP-cd, men også naturligvis vil installere driverne? Tror dere jeg kan bruke recovery-cden fra den andre Asus-laptopen i huset (med XP)?

Setter stor pris på hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må vel kjøpe en egen XP-lisens til den?

9140170[/snapback]

Må vel kanskje det ja. Kan jeg ikke gjøre det etter at jeg har installert det?

9140266[/snapback]

Jeg vil tro at det går an. Men det forrige innlegget var ikke helt 100% alvorlig ment. Beklager.

Lenke til kommentar

Dette er det verste jeg har vært med på i PC-sammenheng. Har aldri opplevd en så treg PC selv om jeg tidligere har hatt maskiner med 466 mhz, 64mb minne og det som verre er.

Hvorfor i helvete er Vista forhåndsinstallert på en sånn laptop?? Maskina jobber for fullt hele tida. Det tar i beste fall 10 sekunder fra jeg høyreklikker til reaksjonen kommer. Å skru maskina av og på tar urlang tid.

Og nå vil den faen ikke boote noen av mine tre bootable XP-cder heller!

Lenke til kommentar
Ja, heklt enig! vista er ubrukelig på maskiner som ikke har bra spesifikasjoner.

står den til å boote fra CD først?

9140584[/snapback]

Edit: Jepp, fikk det til nå.

Håper bare jeg får til å installere driverne etterpå. Aldri gjort dette med en laptop før.

Endret av nordin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...