Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Formateringen går ikke som planlagt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer ingen slik beskjed nei, men den står og venter lenge med svart skjerm før jeg får denne NTDLR beskjeden. Så starter windows opp på vanlig måte etter dette =/

Enormt mye stress det var for å formatere denne gangen, hehe, men takker mye for all hjelp, får håpe vi får det til =)

Lenke til kommentar

Har tenkt litt imens. Men problemet du opplever er fremdeles ubegripelig. Når noe så statisk som BIOS og WinXP-CD'en streiker så kan det være noe annet som kødder.

1. Plata er gåen. Tvilsomt, så test den i en annen PC først. Men ikke slett partisjonen på den PC'en da..hehe.

2. Hvis det er BIOS som lager krøll, så kan det hjelpe å resette CMOS. Det er en dipswitch på hovedkortet med 3 pinner. Dipswitchen kortslutter pinne 1 og 2. Hvis du kortslutter pinne 2 og 3 i ca. 20 sek så resetter du hele BIOS'en. Så setter du dipswitchen tilbake til pinne 1 og 2 og starter opp igjen. Har du ikke gjort dette før, så vil jeg ikke anbefale at du gjør det. Har du ikke peiling så kan det skape flere problemer. Hvis du likevel vil prøve, så gjør du det på egen risiko. Det skal stå i manualen hvor på hovedkortet du finner dette. Som oftest er den ved batteriet, og det er typisk stemplet CMOS ved siden av. Ved oppstart, må du stille inn alt på nytt i BIOS. Så kan du prøve CD'en på nytt.

3. Boot-virus har jeg liten tro på...men enkelte antivirus-selskaper har boot-CD som scanner minnet og disker. Hvis du har kamerater som har dette, kan du sikkert få låne CD'en av dem. Skader ikke å prøve.

4. Sperre er lagt inn av HP.

Prøv å få Win XP CD'en til å virke først. Virker det ikke, så må du ta en avgjørelse på hva du ønsker å gjøre. Jeg regner med at du har support-avtale med HP med betingelser for å få hjelp.

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Røsk ut den j..... harddisken og kjøp en ny og sett inn i maskinen.

Så blir problemet løst en gang for alle :whistle:

EDIT: Dette hørtes kanskje voldsomt ut, men sånne sperrre og dritt er bare en metode for Dell å ha kontroll på kundene sine og at disse skal trenge support i all framtid.

En slik sperre vil du IKKE ha på maskinen din.

Derfor mitt råd ovenfor.

Endret av Rastafari475
Lenke til kommentar
Ja så om jeg bytter harddisk slipper jeg det dritet der:P?

9166191[/snapback]

Ja, det går jeg utfra.

Vet ikke om det er mulig å legge inn sperrer noen annen plass enn på harddisken, men har mine tvil.

harddisker er jo ikke dyre i dag, så det trenger ikke koste mange kronene

EDIT: Hvis du kjøper denne, og det ikke fungerer, skal jeg kjøpe den av deg for samme prisen :thumbup:

Endret av Rastafari475
Lenke til kommentar
Høres for rart ut at det skulle være en sperre på selve disken. Det som imidlertid kan forekomme er at "Virus protection", "Master boot record security" eller lignende står på i BIOS, og hindrer programmer å skrive til første sektorene på disken.

9166402[/snapback]

Det er jo selvfølgelig en mulighet, men jeg tok det som en selvfølge at dette var sjekket på forhånd.

Trådstarter: sjekk dette som Sokkalf sier hvis du ikke har ordnet det allerede.

Lenke til kommentar

Når jeg kjører dette gparted programet. Så kommer jeg nokså langt nå, forbi det tidligere prob jeg hadde. også plutselig slutter det, og det kommer opp no signal på skjermen. Kan det tyde på at skjermkortet kan være gåent eller er jeg ute på viddene nå?

Lenke til kommentar
Når jeg kjører dette gparted programet. Så kommer jeg nokså langt nå, forbi det tidligere prob jeg hadde. også plutselig slutter det, og det kommer opp no signal på skjermen. Kan det tyde på at skjermkortet kan være gåent eller er jeg ute på viddene nå?

9169092[/snapback]

Hvis du fortsatt har noe service/garanti-avtale med Dell, tror jeg det kan være lurt å ta en telefon til de snart nå :)

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert det er hjelp i å resette CMOS, men jeg har vært i mange ymse situasjoner hvor dette lønner seg. Men du gjør dette på egen risiko.

Jeg ville sett i BIOS som sokkalf sier. Se om det er noe "Virus protection", "Master boot record security" eller lignende der som kan deaktiveres. Finner du ikke noe sånt der, så ville jeg gjort som rastafari sier og prøvd med en annen disk.

En av grunnene til at jeg bygger PC'ene mine selv, er nettopp for å slippe de spesialgreiene som "ferdig-leverandører" av PC implementerer før salg. En annen grunn er at jeg kan velge delene selv, da mange ferdig-PC'er er utstyrt med billige deler som har dårlig ytelse.

Svein.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått i gang pcen igjen, alt er som det skal =)

Kombinert flere av de gode svarene jeg har fått her, og etter noen timer med FDISK er problemet løst, tusen takk for all hjelp, har lært veldig mye, og setter utrolig pris på hvor greie dere er=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...