Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Formateringen går ikke som planlagt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke utdanna innen data, men er så og si selvlært. Det du kan prøve å gjøre istede for å bruke FDISK og alt mulig dritt, så prøver du istede å laste ned et LiveCD Image av Gparted. Det er en LiveCD som har et Linux Basert Partisjonerings Program. Det er ganske enkelt i bruk og du får nok til å slette det meste der. Brukte det senest enten var det i går eller for noen dager siden at jeg siste brukte det. Det fungerer kjempe bra. Du må bare huske på at siden at siden at det er et Linux Bassert Partisjoneringsprogram så har den Linux filsystem som standardvalg. Du må velge NTFS. Du finner det nok ut. Hvis ikke så får du bare spørre veit du.

Den LiveCD`en er også gratis. Det er et av de bedre Partisjoneringsprogrammene jeg har prøvd.

Partition Magic har jeg ikke prøvd på LEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEENGE, men har det liggende på CD her en plass, både 7.0 og 8.0 tror jeg. Siste jeg brukte det gikk det greit tror jeg, men jeg har også opplevd endel feilmeldinger med programmet. Det har jeg derimot aldri gjort med Gparted tror jeg.

Siden at du er litt ny innen dette området som du sier så kan jeg tenke meg at du heller aldri har holdt på med Linux noe særlig, derfor skal jeg forklare litt hvordan dette fungerer.

Altså. Du brenner gparted-livecd-0.3.4-8.iso som image med Nero Burning Rom (Eller ditt fovorittbrennerprogram). Du må ikke brenne den rett på plata. Du skal brenne den som Image for da bli den bootbar. Når du har gjort det så tar du restarter du maskina med CD`en i CDROM/DVDROM/CDBRENNER/DVDBRENNER. Hvis du har satt Optisk Drev som 1st Boot da, og du har brent CD Image på riktig måte vil du etterhvert få opp et vindu der det står noe om Gparted. Du skal trykke Enter for å boote fra CD`en. Da vil du få noen valg der. Du velger bare Enter på alle valgene der. Da blir det standard. Så høyreklikker du på den partisjonen du vil slette. Så velger du Delete. Så er jeg ikke sikker på om du får spørsmål om du virkelig vil gjøre det, men det vil du jo.

Når det er gjort er partisjonen sletta og du er klar til å Opprette en ny partisjon. Den partisjonen som du nå har sletta står som et tomt område. Den delen som du har sletta står det nå Unallocated på. Nå skal du høyreklikke på Unallocated og velge Create. Da vil du få opp et vindu. Der det står mye tekst. Eneste du skal bry deg om er der det står Filesystem. Der skal du velge NTFS. Da trykker du vel på pilene eller så trykker du rett på der det står Reiserfs. Så velger du NTFS.

Deretter velger du Add. Nå har du oppretta en Partisjon med Gparted LiveCD. Så skal du trykke Apply. Så ser du oppe med der det står Gparted, View Edit osv. Der skal du velge Gparted og Exit. Så skal du dobbelklikke på den røde knappen som ser ut som et PowerTegn (Husker ikke hva det tegnet heter nå), men uannsett. Du skal trykke på den. Så velger du Reboot And Eject, Eller så var det Eject And Reboot. Samme det, du velger iallefall den. Da kommer CD`en ut og du får vel en melding om at du må trykke Ok. Så får du opp litt tekst. Da skal du bare vente til maskina starter opp igjen. Så setter du i Windows XP CD`en igjen og formaterer den med XP Plata og du er i gang. Veldig enkelt å gjøre dette egentlig

Her er forresten en Link til Gparted:

http://downloads.sourceforge.net/gparted/g...09&big_mirror=0

Og her er noen bilder som viser hvordan programmet er:

http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php

Lykke til.

Hilsen. wil.

Endret av wil
Lenke til kommentar

Et siste spørsmål, når jeg laster ned programmet du ga meg, da kommer det jo som en .rar fil. men som jeg forstod på deg skulle jeg brenne det som en .iso fil. Noe som må gjøres eller bare brenner jeg det rett på cd (som image som du sa)

Lenke til kommentar

Nei. Det er ikke rar fil som lastes ned. Det er en iso fil som lastes ned, bare at hvis du har WinRAR inne og du har latt WinRAR få støtte for iso format kan du åpne ISO fila i WinRAR.

Du skal åpne Nero, og velge CD og NEW. Så drar du Over ISO fila du skal brenne over til CD Plata. Så velger du Recorder og Burn Image. Så navigerer du til mappa som du har iso fila i og dobbelklikker på den. Da vil du få opp et vindu der du har litt forskjellige alternativer. Du trenger ikke å gjøre noen ting der, du trenger bare å trykke på Burn også blir iso fila brent på CD`en som Image og den blir bootbar.

Lenke til kommentar

Supert, setter jeg utrolig pris på :)

Har nero Start smart. der kan jeg enten brenne oppstarts plate eller brenne Image.. Ble litt usikker på den. men trykker jeg oppstarts plater får jeg melden om det inneholder en image av en oppstarts diskett som gjør platen oppstartsbar. regner med at det er her jeg skal gå? ell brenne image? Mye mas fra min side nå, men håper på å lære dette 100% =)

Lenke til kommentar

Har fått til å starte prog nå, og trykker enter osv som du sa, men like etter at jeg har trykket enter for å sette språk, så kommer det en feil melding om at en fil ikke kan kopieres eller noe slikt, hva har jeg gjort feil her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...