tilt11 Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Hei. Skal formatere pc`n. tenkte å gjøre det på den vanlige måten via Windows Xp cd`n. Men så får jeg feilmelding om at jeg ikke kan slette partisjonen. Vet man kan slettet dette på andre måter, via programmer og lignende, men det er alt jeg vet, vet ikke hva slags programmer eller hvordan de fungerer. Så viss noen har noen tips til meg hadde det vært utrolig bra =) Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Tipper du ikke har startet fra CD likevel. Sørg for at maskinen har CD/DVD- drev som førstevalg, sett i cd- en og reboot. Det blir feil å være i windows, sette i cd-en og så sette i gang. Lenke til kommentar
tilt11 Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Er nesten helt sikker på at jeg har startet fra cd. Så derfor var det rart at det kom en slik feilmelding. Og uanz om jeg har gjort dette feil, er det vel andre programmer som kan brukes.. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Hvis det ikke er c:- partisjonen som skal slettes, kan du jo bare bruke diskbehandling. Min datamaskin, høyreklikk, "behandle", velge "diskbehandling". Lenke til kommentar
tilt11 Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Det er c-partisjonen som skal slettets. Jeg er langt fra noen ekspert på dette området, og trenger egentlig så mye hjelp som mulig. hehe Trenger å få slettet c-partisjonen og instalert Xp på nytt, det gikk ikke å få slettet partisjonen via Windows cd`n. Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Du trykket R for å slette? Og S for å bekrefte. Merkelig at det ikke går. Svein. Lenke til kommentar
tilt11 Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Det gjorde jeg ja. men fikk feilmelding om at det ikke gikk =/ Snakket også med en data ingeniør, han sa dette kunne skje, og ramset opp diverse programmer og andre måter, men det gikk så fort at jeg fikk med meg lite. hehe Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Har du prøvd å installere direkte uten å slette? Altså å gå videre med installasjonen til spørsmålet om formatering dukker opp? Svein. Lenke til kommentar
tilt11 Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Jepp, og det ender med det samme, får ikke slettet partisjonen. =/ Er det ikke andre muligheter å få slettet på en via Xp cden? Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Før om årene brukte jeg et program som heter FDISK. Jeg vet ikke om den er kompatibel med NTFS men jeg tror det. http://www.bootdisk.com/ http://files.frashii.com/~bootdisk/newjersey/boot98se.exe Last ned og overfør til diskett. Se om du greier å løse det med den. FDISK startes med å skrive FDISK etter disketten har startet opp i DOS. Svein. Lenke til kommentar
tilt11 Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Takker men jeg har jo ikke diskett stasjon.. Lenke til kommentar
tilt11 Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Hvordan fungerer disse programmene da? Er dessverre helt nybegynner på slikt Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 For å bruke f-disk må du ha en diskett-stasjon, da du skal boote maskinen fra disketten. F-disk er kompatibel med NTFS, men har du ikke brukt dette programmet før, kan det bli mye kjefting før du får det til. Jeg selv bruker partition Magic. Hvis ingen har noe bedre forslag til deg, kan du gå på Elkjøp/Expert og se om de har dette programmet + en floppy-stasjon. Det finnes sikkert progs å laste ned fra nettet, men vet ikke hvor. Håper noen kan gi deg et tips Lenke til kommentar
tilt11 Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Takker for all hjelp=) Ja hadde jo vært utrolig kjekt om det var et prog jeg bare kunne Dl fra internett. Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Har ikk noe å gjøre akkurat nå. skal prøve å titte litt rundt, men lover INGENTING Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Hvis du går til siden min, som du ser med rødt i signaturen, kan du trykke på LINKS, og da vil du finne Ultimate Boot CD. Da tror jeg du skal få orden på sakene. Du må nå lese litt på den siden, men det er GRATIS. Lykke til Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Jeg er vel også "dataingeniør", og kan ikke skjønne hvorfor du ikke får slettet partisjonen fra en disk. Har jeg aldri vært borti. Fdisk skal det ikke være nødvendig å drive med. Den kan vel forvørig startes fra CD- ROM, slik at innkjøp av diskettstasjon er ganske unødvendig. Hvilken feilmelding er det du får opp når du forsøker å slette partisjonen? Endret 25. juli 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Jeg jobber også med data og integrasjon mellom systemer, men har ikke data-utdanning. Er utdannet elektriker :!: Har aldri hørt om tilsvarende problemstilling. Men fungerer ikke ting som de skal, må man prøve alternative metoder for å få løst problemet. Men dere som er utdannet innen data, kan det være attributter, sperrer eller noe på disken som blokkerer? Tenker da spesielt på PC'er levert fra leverandører som baserer seg på komplette PC'er med OS installert? For det er merkelig at standard prosedyre ikke skal fungere i dette tilfellet. Svein. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Takker for all hjelp=)Ja hadde jo vært utrolig kjekt om det var et prog jeg bare kunne Dl fra internett. 9142947[/snapback] Se siste post der du. I tillegg har du andre nyttige henvisninger til andre internett løsninger /instruksjoner som kav være greit å bli kjent med. Lenke til kommentar
tilt11 Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 Takktakk, skal nok få orden på tingene nå=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå