Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Formateringen går ikke som planlagt

Anbefalte innlegg

Hei. Skal formatere pc`n. tenkte å gjøre det på den vanlige måten via Windows Xp cd`n.

Men så får jeg feilmelding om at jeg ikke kan slette partisjonen.

Vet man kan slettet dette på andre måter, via programmer og lignende, men det er alt jeg vet, vet ikke hva slags programmer eller hvordan de fungerer.

Så viss noen har noen tips til meg hadde det vært utrolig bra =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nesten helt sikker på at jeg har startet fra cd. Så derfor var det rart at det kom en slik feilmelding.

Og uanz om jeg har gjort dette feil, er det vel andre programmer som kan brukes..

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Det er c-partisjonen som skal slettets. Jeg er langt fra noen ekspert på dette området, og trenger egentlig så mye hjelp som mulig. hehe :)

Trenger å få slettet c-partisjonen og instalert Xp på nytt, det gikk ikke å få slettet partisjonen via Windows cd`n.

Lenke til kommentar

Det gjorde jeg ja. men fikk feilmelding om at det ikke gikk =/

Snakket også med en data ingeniør, han sa dette kunne skje, og ramset opp diverse programmer og andre måter, men det gikk så fort at jeg fikk med meg lite. hehe

Lenke til kommentar

For å bruke f-disk må du ha en diskett-stasjon, da du skal boote maskinen fra disketten.

F-disk er kompatibel med NTFS, men har du ikke brukt dette programmet før, kan det bli mye kjefting før du får det til. :yes:

Jeg selv bruker partition Magic.

Hvis ingen har noe bedre forslag til deg, kan du gå på Elkjøp/Expert og se om de har dette programmet + en floppy-stasjon.

Det finnes sikkert progs å laste ned fra nettet, men vet ikke hvor.

Håper noen kan gi deg et tips

Lenke til kommentar

Jeg er vel også "dataingeniør", og kan ikke skjønne hvorfor du ikke får slettet partisjonen fra en disk. Har jeg aldri vært borti.

Fdisk skal det ikke være nødvendig å drive med. Den kan vel forvørig startes fra CD- ROM, slik at innkjøp av diskettstasjon er ganske unødvendig.

Hvilken feilmelding er det du får opp når du forsøker å slette partisjonen?

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Jeg jobber også med data og integrasjon mellom systemer, men har ikke data-utdanning. Er utdannet elektriker :!:

Har aldri hørt om tilsvarende problemstilling. Men fungerer ikke ting som de skal, må man prøve alternative metoder for å få løst problemet.

Men dere som er utdannet innen data, kan det være attributter, sperrer eller noe på disken som blokkerer? Tenker da spesielt på PC'er levert fra leverandører som baserer seg på komplette PC'er med OS installert?

For det er merkelig at standard prosedyre ikke skal fungere i dette tilfellet.

Svein.

Lenke til kommentar
Takker for all hjelp=)

Ja hadde jo vært utrolig kjekt om det var et prog jeg bare kunne Dl fra internett.

9142947[/snapback]

Se siste post der du. I tillegg har du andre nyttige henvisninger til andre internett løsninger /instruksjoner som kav være greit å bli kjent med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...