Senshi Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Hei folkens, Har ca brukt halve arbeidsdagen min i noen uker nå på å velge mellom Nikon D40, D40x og D80. Kan noen hjelpe meg å velge? P.t koster vel D40x 5999 hos Elkjøp. D80 får jeg til 8699 hos Japanphoto. Ergo 2700 kr i differanse. Er det verdt det? Evt kan jeg gå ned til D40 til 4499. Da snakker vi 4200 kr i differanse mot D80. Burde jeg være fornuftig å kjøpe D40 istedetfor D80? Er litt duppeditt freak, så jeg klarer ikke tenke fornuft lengre...... Må overbevise min andre halvdel også. Hun har funnet ut om mine planer... Ikke veldig godt mottatt..... Hadde akkurat flaks i uflaks. Var på JP og skulle kjøpe D80, men de var utsolgt. Tok dette som et tegn på at jeg måtte tenke litt....... HJELP! Mvh Senshi Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Er du usikker, så er nok en D40 grei begynnelse. Den er også så billig at din andre halvdel bør la seg overtale. Skal du gå for en D80, så bør det være med en 18-70mm og ikke en 18-5mm. Tom Lenke til kommentar
Senshi Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Er du usikker, så er nok en D40 grei begynnelse. Den er også så billig at din andre halvdel bør la seg overtale. Skal du gå for en D80, så bør det være med en 18-70mm og ikke en 18-5mm. Tom 9139667[/snapback] D40 er en grei begynnelse ja. Men like greit å hoppe rett til D80 vel? Det er D80 med 18-70 mm jeg har sett på ja.... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Hadde ikke hatt noe imot en D80 med 18-70mm selv, nei. D40x synes jeg blir litt hverken eller. Tom Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Tja... det spørs litt hva du har tenkt å gjøre med hobbyen fremover, egentlig. D40/D40x er enkle og brukervennlige og ganske kompakte. Hvis du bare vil ha et greit speilreflekskamera med noen få objektiver til hverdags- og feriefotografering, så vil jeg si en D40 med kitobjektiv og kanskje en AF-S 55-200 VR telezoom vil gi deg mye fotoglede for pengene. Jeg ville ikke gått for D40x med mindre du trenger å lage rimelig store utskrifter og trenger de ekstra pikslene, D40 har mer enn god oppløsning til skjermbruk og vanlige utskrifter opp til A4-format. Og skal jeg være helt ærlig, hvis du føler du trenger høyere oppløsning, så ville jeg heller brukt litt mer penger og gått for D80. Det er ikke så mye dyrere, og du får et mye bedre objektiv på kjøpet. Hvis du tror du kommer til å trenge de mer avanserte funksjonene i D80, så ville jeg gått for den. De umiddelbart mest merkbare forskjellene ligger i at D80 har en større og lysere søker som gir deg mer informasjon, samt at det har fokusmotor i kamerahuset. Det siste gjør at du får autofokus på Nikons eldre AF-D og AF-G-objektiver, mens D40 bare gir autofokus med de nyere AF-I og AF-S-objektivene som har fokusmotor i objektivet. Hvorvidt det har noe å si eller ikke kommer an på hva slags optikk du planlegger å bruke, men mesteparten av Nikons fastobjektiver (som f.eks. 50mm f/1,8, 50mm f/1,4 og 85mm f/1,8) har ikke fokusmotor. I tillegg er det mange bra objektiver på bruktmarkedet som ikke har fokusmotor. Ellers, så har D80 en del ekstra funksjonalitet med tanke på blant annet blitsstyring, men det er gjerne først og fremst nyttig ved mer avansert portrettfotografering o.l. Det er også litt forskjell på størrelse og ergonomi på de to husene, så det kan være verdt å kjenne på dem og se hva som føles best. D40 kan bli litt liten for noen. Det skal sies at all Nikon-optikk som gir full funksjonalitet på D40 kommer til å være kompatibel med fremtidige Nikon-hus i all overskuelig fremtid, så hvis du kjøper en D40 så er det ingen fare for at optikken du kjøper til denne kommer til å være ubrukelig hvis du om noen år fra nå finner ut at du vil oppgradere til et mer avansert Nikon-hus, og en D40 kommer nok til å gi deg glede i flere år fremover. Endret 25. juli 2007 av Sutekh Lenke til kommentar
Senshi Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Takk for utfyllende svar Sutekh Du fikk meg akkurat til å innse at jeg muligens kommer langt med et D40 kit + 55-200 VR zoom objektiv... Selvom duppetitt stemmen bakerst i hodet mitt vil ha et D80..... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Takk for utfyllende svar Sutekh Du fikk meg akkurat til å innse at jeg muligens kommer langt med et D40 kit + 55-200 VR zoom objektiv... Selvom duppetitt stemmen bakerst i hodet mitt vil ha et D80..... 9139834[/snapback] Fortell den lille mannen inni hodet ditt at det kommer til å ta lang tid før personen som bærer hodet er så avansert at han har behov for de ekstra funksjonene i D80. Forleden natt drømte jeg at mitt 20D ble stjålet. Da planla jeg å kjøpe D40, fordi også det kan tilfredstille selv meg i lang tid fremover. Heldigvis hadde ikke tyvene i drømmen min funnet det smarte rommet for oppbevaring av kamera i bunnen av kameraryggsekken. De hadde bare stjålet ekstra undertøy og tannbørsten min, he he. Heldigvis var det bare en drøm, siden jeg trenger tannbørsten min.... Lenke til kommentar
Senshi Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 Hehe PMnormal :!: Ser ut som fornuften må råde, og jeg må kjøpe et D40.... Litt stusselig for å tilfredstille min duppeditt fetisj.... Men men... Penger spart, som jeg kan bruke på andre duppeditter... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Takk for utfyllende svar Sutekh Du fikk meg akkurat til å innse at jeg muligens kommer langt med et D40 kit + 55-200 VR zoom objektiv... Selvom duppetitt stemmen bakerst i hodet mitt vil ha et D80..... 9139834[/snapback] Fortell den lille mannen inni hodet ditt at det kommer til å ta lang tid før personen som bærer hodet er så avansert at han har behov for de ekstra funksjonene i D80. Forleden natt drømte jeg at mitt 20D ble stjålet. Da planla jeg å kjøpe D40, fordi også det kan tilfredstille selv meg i lang tid fremover. Heldigvis hadde ikke tyvene i drømmen min funnet det smarte rommet for oppbevaring av kamera i bunnen av kameraryggsekken. De hadde bare stjålet ekstra undertøy og tannbørsten min, he he. Heldigvis var det bare en drøm, siden jeg trenger tannbørsten min.... 9139885[/snapback] mhnja. Hadde du vært fornøyd med den relativt lille søkeren og bare ett komandohjul? Dette etter at er vandt med så mye bedre? Hvis du vet at du fotograferer mye og at det er noe du kommer til å fortsette med, kjøp D80. Om du ikke er sikker, kjøp D40 og oppgrader senere. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) I tillegg til robusthet er det mest komfort man kjøper seg med en dyrere modell. Med komfort mener jeg mer intuitive kontroller. Man kan likevel ta de samme bildene med et billig kamera, og man kan ofre noe komfort for pengenes skyld. Selv er vant med en helt annen type komfort enn det moderne kameraer gir, så jeg kan i alle fall gå på kompromiss mht dette. Hvis min 20D virkelig ble stjålet, og jeg hadde mer presserende ting å bruke forsikringspengene på, så hadde til og med jeg ofret komforten. Desverre inneholder mitt liv litt for mange økonomiske kompromisser. F.eks. har jeg enda ikke sett meg økonomis kapabel til å bytte ut Sigmaen med en bedre normalzoom, selv om det er en synd og en skam. Jeg har så mange andre synder å skamme meg over, så det får stå sin prøve en tid til fremover, he he. Endret 25. juli 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Alt er en prioriteringssak... jeg har selv D80, og er fornøyd med det valget. Jeg har en del objektiver uten fokusmotor som jeg virkelig trives med (Tamron 17-50/2,8, brukt Nikkor AF-D 80-200/2,8, Nikkor AF-D 50/1,4) som jeg ikke kunne brukt på D40. Den større søkeren er fin å ha i.o.m. at jeg bruker briller. Og jeg har litt store hender og lange orangutang-fingre, så D80 og Pentax K10D er omtrent de minste kameraene jeg føler meg komfortabel med å bruke Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Så og si alle ville vært mer fornøyd med en D80 enn en D40. Jeg ville ikke valgt 350D i steden for 20D hvis jeg skulle velge på ny. Det er altså et spørsmål om priorietering, som Sutekh skriver. Mitt poeng er bare at man kan ta de samme bildene med D40, slik at det kompromisset ikke går på dine kreative muligheter. Selv synes jeg 350/400D er for små til daglig bruk, men mange her tar jo utmerkede bilder med disse modellene, og er også fornøyd med ergonomien. Personlig synes jeg E-400/410 har bedre ergonomi enn de andre små, selv om det er enda mindre. Det er fordi jeg har et innøvd grep som passer til målsøkere som Leica og klassiske slr uten motor/grep. Det er like enkelt å holde de kameraene stødig, men man må lære en annen måte å holde kamera på. De fleste som er under 35 år er kun vant med kompakt, eller stort grep. Jeg kan derfor godt forstå at noen synes de små slr'ene har for lite grep. Det er derfor jeg har gitt uttrykk for at E-400 er et bedre kompromiss mht ergonomi. Det har nemlig en annen form for grep, og er slettes ikke for lite hvis man har lært å posisjonere fingrene på en annen måte enn pistolgrepet. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Jeg er faktisk vant med "F3-grepet" (fra å bruke en F3, faktisk), men jeg synes fremdeles pistolgrepet på D80en min er mer behagelig Men det hindrer meg ikke i å prøve å overtale modern til å selge meg sin gamle F3. Hun har den uansett bare liggende for å samle støv Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Gå til butikken med penga. Ta på kameraene, og kjøp det som ligger best Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Eller gjør en mellomting og kjøp (mitt) ett brukt d70 burde vel fint kunne få ett på bruktmarkedet for en 4000 4500kr med ett 18-70mm objektiv? Om du tar pengene med i butikken og lar følelsene råde, blir det fort ett D80 på deg Endret 25. juli 2007 av MrLee Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Trikset er vel å gå i butikken og prøve D40 først. Og hvis man er fornøyd med det så bare kjøper man det uten å prøve D80 Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Eller gjør en mellomting og kjøp (mitt) ett brukt d70 burde vel fint kunne få ett på bruktmarkedet for en 4000 4500kr med ett 18-70mm objektiv? Om du tar pengene med i butikken og lar følelsene råde, blir det fort ett D80 på deg 9140712[/snapback] Er enig med deg ang D70. men jeg tror nok jeg ville brent av pengene på D80 når jeg først ahr sjangsen jeg og. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Jeg er faktisk vant med "F3-grepet" (fra å bruke en F3, faktisk), men jeg synes fremdeles pistolgrepet på D80en min er mer behagelig Men det hindrer meg ikke i å prøve å overtale modern til å selge meg sin gamle F3. Hun har den uansett bare liggende for å samle støv 9140423[/snapback] Jeg synes også at grepet på min 20D er mer behagelig enn det på F3. Det var heller ikke det jeg påstod. Jeg påstod at grepet er bedre enn det på et lite kamera, som f.eks. Canon Eos 350D. Det er du vel enig i? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Joda, det skal jeg være enig med deg i Men fra mitt veldig personlige ståsted så er også 350D og 400D eksepsjonelt dårlig designet med tanke på komfort. En kompis av meg har 300D som ikke virker så veldig mye større enn sine etterfølgere, og jeg synes grepet på den er veldig mye mer behagelig enn både dem og Olympusen. Mer som Nikon D40, egentlig. Lenke til kommentar
KristianW Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Jeg valgte mellom D40 og D80 for en og en halv måned siden. Skulle jeg valgt med samme kunnskap som jeg har nå hadde valget ville vært mellom D80 og D200 (eventuelt en av de bedre til Canon) En ting er den større søkeren man får med D80 og en annen ting er at det er raskere å stille inn innstillinger (om man ikke kjører auto). F.eks har D80 2 hjul for innstillinger mens D40 har 1. Selv om D40 har et ganske godt grep er nok D80´s grep enda deiligere om man ikke har veldig små hender. Men for all del, D40 er sikkert et kjempe godt kamera det også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå