Gå til innhold

Ny harddisk til Archos Gmnini 402

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har lenge hatt en herlig Archos Gmini 402, men for en stund siden ble harddisken ødelagt. Jeg trenger en ny, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram. Jeg har et par spørsmål som noen vennlige sjeler kanskje kan svare på.

1. Harddisken som fulgte med var en Toshiba MK2006GAL (1.8" 20Gb). Må jeg ha akkurat samme modell, eller kan jeg handle fritt så lenge den er 1.8" - og spiller rpm noen rolle?

2. Noen som har tips til billige harddisker av denne typen? (Tenkte meg 20-40Gb)

3. Når jeg kjøper en ny harddisk - hva gjør jeg for å installere "programvaren" som fulgte med spilleren? Er det bare å installere firmware?

Legger ved bilde av harddisken som satt i originalt.

post-132915-1185363551_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har strengt tatt lite peiling på slikt, men ut fra hva jeg har lest om bytte av disk på to andre typer MP3-spillere og litt sunn fornuft, kan jeg si litt.

1. Skulle i prinsippet ikke være noe i veien for å ha en annen modell, men du er ganske sikkert låst til samme diskstørrelse, men dette kommer an på hvordan firmware i spilleren er lagt opp. RPM kan spille en rolle dersom den nye disken bruker mer strøm, og dermed drar mer strøm fra batteriet, evt. mer enn spilleren takler (lite trolig) (strømforbruket er oppgitt til 500mA på bildet av disken du la ved).

3. Spillere med harddisk er laget på en av to typer. Enten er firmware lagret på selve disken, eller så er den lagret på en flashbrikke.

Om firmware er lagret på selve disken, har du et problem, ettersom firmware også sørger for grensesnittet mellom spiller og PC, og dermed ikke kan oppgraderes på vanlig måte. Den eneste løsningen som da kan virke, er å få tak på en annen spiller, og lage et image/diskbilde av disken fra den andre spilleren, for å så laste over på egen. Isåfall trenger du noe for å koble en 1,8"-disk på IDE, SATA eller USB.

Hvis den er lagret på en separat brikke, kan du være så heldig at du bare slenger i den nye disken, formaterer, og alt virker som før. Det er dog nesten garantert en del systemfiler som ligger på disken, og du må derfor få tak på disse et sted.

Jeg aner som sagt ikke hvordan denne spilleren er laget, men kan nok si at det blir enten veldig vanskelig, dyrt og tungvindt, eller direkte umulig. Prisguiden lister opp en del 1,8"-disker, som ligger på rundt 500kr (link). Deretter må du finne en ATA-5-overgang, noe som fort vekk er noen kroner, og til sist er du mest sannsynlig nødt til å ha tilgang på en spiller av samme type.

Strengt tatt er det enklere og billigere å sende den inn på et servicesenter (selv om det ikke er garanti på den, har de helt sikkert et delelager og verksted i stand til å fikse den) eller kjøpe en ny spiller, for tiden får man portable mediespillere med kapasitet på 30GB nedi 1600kr.

Edit:

En siste løsning kan være å kjøpe et vrak fra eBay, og håpe på at det ikke er disken som er gått dukken, for å så foreta en transplantasjon. Absolutt den enkleste og billigste løsning om det finnes.

Endret av Dradd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...