Gå til innhold

Dilemma (minolta 5 d, kompaktkamera, ny optikk?)

Anbefalte innlegg

Jeg er i dag eier av et Minolta 5D med kit-objektiv.

Tar hovedsakelig bilder av dyr i bevegelse, både katt, hund og hest, og da både nært og på avstand. Er kresen på skarphet. Merker at objektivet krever sol for å ta gode bilder, og det er unektelig litt irriterende. Har også behov for mer zoom.

Vurderer flere alternativer:

- Kjøpe et lyssterkt fastobjektiv til dyrefoto samt et "allround" a la Tamron 18-250 for å få et som kan sitte på en hel ferie (reiser en del og tar da typiske reisebilder). Alternativt supplere kit-en med en 70-210 eller noe slikt..

- Selge hele Minolta-en og kjøpe et toppkvalitet kompaktkamera med superzoom

Jeg har brukt kameraet mest til point an shot til nå, av og til noen små eksperimenter, kan jo egentlig tenke meg fotokurs etc. Spørsmålet er om det blir til det eller ei.. Har også vurdert å "bytte leir" til Canon eller Nikon for å få et større utvalg av spesielt brukt optikk, men jeg liker menyer og å holde i Minolta'en, så skulle gjerne hatt den til å funke for meg.. For jeg føler ikke i øyeblikket at den utenom i finvær presterer mye nok bedre enn Z2-en jeg hadde tidligere, til at det er verdt å ha med seg speilrefleks rundt omkring? At det står på fotografen er mye mulig ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er i dag eier av et Minolta 5D med kit-objektiv.

Tar hovedsakelig bilder av dyr i bevegelse, både katt, hund og hest, og da både nært og på avstand. Er kresen på skarphet. Merker at objektivet krever sol for å ta gode bilder, og det er unektelig litt irriterende. Har også behov for mer zoom.

Vurderer flere alternativer:

- Kjøpe et lyssterkt fastobjektiv til dyrefoto samt et "allround" a la Tamron 18-250 for å få et som kan sitte på en hel ferie (reiser en del og tar da typiske reisebilder). Alternativt supplere kit-en med en 70-210 eller noe slikt..

- Selge hele Minolta-en og kjøpe et toppkvalitet kompaktkamera med superzoom

Jeg ville ikke solgt kameraet i hvert fall... Hvor mye kan du tenke deg å bruke da?
Lenke til kommentar

Hei,

På ebay er det en haug av eldre minolta AF objektiver til salgs. Du bør kjøpe et minolta 50mm/f1,7. Dette er et utrolig skarpt og bra objektiv og man kan få det for under $100 levert på døra. Jeg fikk nesten gåsehud første gangen jeg lastet inn bilder jeg hadde tatt med dette objektivet :dribble: Jeg har også et minolta 28mm/2,8 som jeg bruker mer og mer som "walk around" objektiv. Dette har omtrent den samme bildekvaliteten som 50millimeteren men er ikke så lyssterkt. Kitobjektivet bruker jeg bare i vidvinkelsituasjoner nå.

I teleenden er minolta 70-210/ f4 anbefalt av de fleste som et rimelig og bra alternativ. Jeg kommer nok til å kjøpe et slikt i nærmeste framtid for å avløse mitt tamron 70-300...

Lenke til kommentar
Du bør kjøpe et minolta 50mm/f1,7. Dette er et utrolig skarpt og bra objektiv og man kan få det for under $100 levert på døra.

Ja har sett litt på det, shopper på Ebay fra før så det er en mulighet :)

I teleenden er minolta 70-210/ f4 anbefalt av de fleste som et rimelig og bra alternativ.

Beercan-linsa virker stor og tung men har lest mye bra om den. Det største aberet for meg er at jeg vet at jeg må ha en allroundlinse som kan være eneste linse på ferie f.eks. Ellers havner jeg bare i situasjonen at jeg ikke gidder ta med kameraet når jeg skal ut av hotellet og da blir det litt bortkasta..

Lenke til kommentar

Hva med ja takk begge deler? Tamron 18-250 koster rundt 4000 kroner. Et godt superzoomkamera koster rundt 2500-4000 kroner. Følg litt med på tilbud og du kan få det billigere (Komplett solgte Sony superzoom til 1800 på ukens tilbud i forrige uke). Uansett har du penger til å skaffe deg ett 50 mm f 1.7 objektiv til Minoltaen på Ebay som koster rundt 800-1200 inkludert moms. Kanskje en 24-105 mm D til rundt 2000 og opp også vil gi deg en bedre opplevelse av Minoltaen.

Er lettere å ta med seg et lite og lett superzoomkamera enn speilrefleksen. Jeg har selv Minolta Z2 og tar det ofte med på aktiviteter for å slippe å være redd for kameraet. Og ja det tar fremdeles gode bilder. Er imponert over bildekvaliteten det har med sin 4 mp brikke.

Lenke til kommentar
Nå har jeg iallefall kjøpt en Minolta AF 50mm 1.7 som skal være strøken fra Ebay,  håper den er fin og skarp! Tar gjerne i mot tips om hva å supplere med :)

9145302[/snapback]

Min 1,7 er så skarp og detaljrik at kona nekter meg å ta portrettbilder av hennemed den. Hudormer og annet må dempes/fjernes digitalt i etterbehandlingen... :blush:

Endret av Lille Brum
Lenke til kommentar
hvor mye går en brukt 28mm f2.8 for?

9145387[/snapback]

Jeg måtte ut med 70 britiske pund for min på ebay. I tillegg kom frakt og mva, så det ble vel ca 1500 kr. En ny sony 28mm f2,8 koster 2681,- på fotovideo nå ser jeg så det var ikke så voldsomt mye å spare tatt i betraktning tap av garanti o.l.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134
Jeg har også et minolta 28mm/2,8 som jeg bruker mer og mer som "walk around" objektiv. Dette har omtrent den samme bildekvaliteten som 50millimeteren men er ikke så lyssterkt.

9138980[/snapback]

Hva med dette: https://prisguiden.no/product.php?productId=41398 Jeg har det, og det er veldig skarpt og gir bilder med nydelige farger. Kanskje kan man finne et brukt eksemplar.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Her om dagen ankom 50mm-objektivet. Du verden.. nå skjønte jeg plutselig hvorfor jeg har speilrefleks. Dette var gøy!

Krevende å bli vant med manuell fokus, spesielt i forbindelse med levende dyr.. men bildene er helt supre.

Neste spørsmål.. blir det veldig styrete med f.eks en beercan, der man må passe på både manuell fokus og zoom, i forbindelse med levende dyr? Kan dessverre tenke meg det.. så jeg vet foreløpig ikke hva mer jeg evt skal kjøpe. Men kan godt vente litt for denne 50 mm f/1.7 kan jeg nok kose meg en god del med :)

Lenke til kommentar
Hei,

På ebay er det en haug av eldre minolta AF objektiver til salgs. Du bør kjøpe et minolta 50mm/f1,7. Dette er et utrolig skarpt og bra objektiv og man kan få det for under $100 levert på døra. Jeg fikk nesten gåsehud første gangen jeg lastet inn bilder jeg hadde tatt med dette objektivet :dribble: Jeg har også et minolta 28mm/2,8 som jeg bruker mer og mer som "walk around" objektiv. Dette har omtrent den samme bildekvaliteten som 50millimeteren men er ikke så lyssterkt. Kitobjektivet bruker jeg bare i vidvinkelsituasjoner nå.

I teleenden er minolta 70-210/ f4 anbefalt av de fleste som et rimelig og bra alternativ. Jeg kommer nok til å kjøpe et slikt i nærmeste framtid for å avløse mitt tamron 70-300...

9138980[/snapback]

Støtter deg - har sjøl 50 mm og 70-210 mm. Kit-objektivet bruker jeg bare med gode lysforhold og når jeg trenger vidvinkel. Eksempler på 50 mm - http://picasaweb.google.com/jeasalb/Chilli.

Lenke til kommentar

Ja savnet etter vidvinkel kom ganske kjapt etter at jeg gikk ut med 50mm på kameraet, så enten jeg kjøper fastoptikk til det også eller kjøper en zoom som dekker det må det iallefall handles inn! Om Beercan ikke har kjapp nok AF til ting i bevegelse er det egentlig liten vits for den for meg, det er nemlig stort sett på slike bilder jeg trenger zoom..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...