Gå til innhold

Hvordan ligger det ann med SSD?

Anbefalte innlegg

Er der noen som vet litt om hvordan det ligger ann med flashdisker for tiden, og når det begynner å komme til priser som vi dødelige kan betale?

Jeg lurer også litt på dette med strømforbruk, vil man kunne kjøre laptopen på batteri mye lengre med slike?

Gleder meg til dem blir vanlige jeg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir vel noe rart å ha den ekstern i laptopen, jeg hadde håpet på at vanlig 2.5" 'disk'er blir mer vanlig, ingen støy, ikke bekymre seg over at disken tar skade om laptopen får en liten dunk, og strømforbruket osv.

Men flashminne har sunket enormt i prisen de siste årene så jeg tror SSD er rett om hjørnet :)

Jeg håper ihvertfall det...

Lenke til kommentar

jeg spør ca 6-9 måneder før første "gjennomslag" for SSD'er kommer i koinsumermarkedet. Dvs. vi får vårt første produkt som er noenlunde ok pris på, og sånn halvveis ok hastighet omtrent som samsung SSDene.

Derfra og ut så blir det bare bedre og bedre ;)

-Stigma

Lenke til kommentar
Et adapter fra PCI til PCMCIA

9172740[/snapback]

Det adapteret var det jo aldeles ingen gæren pris på! Da er man faktisk nå nedi i 2000 kr for en fungerende 16 GB SSD. Regner med at komplett kan levere umiddelbart siden de har listet det opp på siden deres.

Begynner å bli veldig fristet til å bestille. Noen som vet noe om ytelsen til den SSD-en jeg lenket til tidligere kontra andre SSD-er? Noen som vet om overgangen til PCI vil hemme ytelsen? Så at komplett faktisk hadde en overgang til USB2.0/Firewire til 50 kr som kanskje vil være et like greit alternativ?

Lenke til kommentar
Hvis du først skal ha den på usb, ville det ikke hvert greiere med en slik da?

9174830[/snapback]

Hmm. Kanskje. Men var ikke klar over at ytelsen på disse minnepinnegreiene var i nærheten av SSD-er. Poenget er også at det skal være mulig å installere et OS på dem, med alle de lese-/skriveoperasjonene det medfører, uten at den slutter å fungere etter kortere tid eller begynner å bli ustabil.

Har jeg skjønt det riktig så støtter Windows å boote fra USB, med rett hovedkort?

Lenke til kommentar

Er usikker med windows, men det skal være mulig med gnu/linux.

En annen mulighet er å handle compact flash kort og en overgang til IDE eller Sata.

En venn av meg har testa ut å kjøre OS på både den minnepennen jeg linket til, og et CF kort med overgang til sata.

Jeg antar CF var greiest/best siden han kjører det fra CF nå.

Lenke til kommentar

Eller fordi 99% av laptopene i markedet har IDE? Fremdeles selges vel mesteparten av de nye laptopene med IDE og ikke SATA [edit: dette argumentet døde vel egentlig med c2d inntoget og nye chipset ja], virker det som ihvertfall. Ikke de beste spesifikasjonene heller, kanskje fra forrige generasjon?

http://www.transcendusa.com/Products/ModDe...SpNo=3&LangNo=0 :

Read up to 26MB/s, Write up to 8MB/s (32GB) (with UDMA Mode4)

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...