Steinvakt Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Venstre til høyre: Brent Hinds, Bill Kelliher, Brann Dailor og Troy Sanders. Mastodon oppstod i 1999 i Atlanta. Bandet var Bill Kelliher som rytme gitarist, Brann Dailor som trommis, Brent Hinds som lead gitarist og Troy Sanders som bassists. Alle fra minst to forskjellige band hver. Sammen sveia de opp med Eric Saner som midlertidelig var vokalist for bandet. Saner slutta i bandet et par måneder etter utgivelsen av Lifesblood EPen. Kelliher, Dailor, Hinds og Sanders fortsatt uten ham. Sanders tok over hovedvokalen mens Hinds gjorde andre-vokal (selv om det ser ganske omvendt ut nå ). I musikken deres omhandler det ofte myter, skapninger, guder og mange diverse eventyr. Sjangermessig er det blitt veldig progressivt, men tideligere Mastodon er mye mer tyngre og kraftigere. Deres sound minnet mye om Melvins og Neurosis. En moderne kombinasjon som bandet har fått mye kjærlighet fra kritikere og fans Til disse dager har bandet fortsatt å spille konserter verden over med store band som Metallica og Slayer, og får stårlende kritikk for samtlige av deres album. Diskografi 2000 - 9 Song Demo (Selvutgitt demo) {Kun CD-R} 2000 - Slick Leg 7" Demo {Kun Picture Disk} 2001 - Lifesblood [EP] 2002 - Remission 2004 - Leviathan 2006 - Call Of The Mastodon (Lifesblood og Slick Leg Re-Release) 2006 - Blood Mountain 2009 - Crack The Skye 2009 - Oblivion [EP] 2010 - Revenge Gets Ugly [EP] Remission - 2002 Relapse Records Sporliste: <!--SKJUL BEGIN--><div class="spoilertop" onClick="openClose('06a8a0848501b48943aadc58bc8565b3')" style="font-weight: bold">Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor</div><div class="spoilermain" id="06a8a0848501b48943aadc58bc8565b3" style="display:none"><!--SKJUL END-->1. Crusher Destroyer 2. March Of The Fire Ants 3. Where Strides The Behemoth 4. Workhorse 5. Ol'e Nessie 6. Burning Man 7. Trainwreck 8. Trampled Under Hoof 9. Trilobite 10. Mother Puncher 11. Elephant Man * Emerald, Thin Lizzy cover (kun Limited Edition)<!--SKJUL DIV--></div><!--SKJUL DIV--> Remission starter med et utrolig (bokstavelig talt) brøl. Jepp, et t-rex brøl fra filmen Jurrassic Park. Riffene kommer inn, så trommene og helvete er igang! Debutalbumet Remission oppførte seg såklart som en debut. Det var et utrolig tungt album uten et slags konsept, som de fremtidige albumene fulgte. Remission var ganske sludge, men mye raskere enn Neurosis sin versjon av denne sjangren. Dette albumet var da trommisen Brann Dailor var på sitt sterkeste. Trommene var mye mer rotete og ga ikke noe plass til standart rock-beats. Vokalene var håndtert av Troy Sanders, som er en prodigè av Scott Kelly av Neurosis. Ja, fuck dere. Han er det. Fakta, han sier selv at Times of Grace er hans største inspirasjon. Hør på alle låtene Scott Kelly gjestesyngerpå, man hører jo ikke forskjell. Dette albumet inneholder mange sanger som jeg vil si er undertrykte og kanskje lite intressante for de nykommende. Men har fremdeles et par fete låter som March Of The Fire Ants og Crusher Destroyer. Albumet gjorde ikke særlig dårlig og videoen March Of The Fire Ants til det samme grad ble vist effektivt i headbangers ball i US. Det er utrolig vanskelig å si at Mastodon gjorde feil på dette albumet, for de har ingen irrerterende låter, ingen alt for lange låter og ingenting som burde si at dette er ei dårlig skive. Det er bare at dette bandet har utviklet seg til et enormt beist. Hvert album er sterkere enn det forrige, og gjør diskografien bare til en smaksak. Remission er ikke sterkt sett det beste å starte med. Det er helst noe for viderekommende fansen av Mastodon, siden mye av materialet er litt vanskelig å komme seg inn i med en gang. Høydepunkt Trainwreck Videoer Karakter 7/10 Leviathan - 2004 Relapse Records Sporliste: <!--SKJUL BEGIN--><div class="spoilertop" onClick="openClose('5b3b1ee14df65b69b6d76aae86d6a308')" style="font-weight: bold">Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor</div><div class="spoilermain" id="5b3b1ee14df65b69b6d76aae86d6a308" style="display:none"><!--SKJUL END-->1. Blood And Thunder (feat. Neil Fallon fra Clutch) 2. I Am Ahab 3. Seabeast 4. Ísland 5. Iron Tusk 6. Megalodon 7. Naked Burn 8 Aqua Dementia (feat. Scott Kelly fra Neurosis) 9. Hearts Alive 10. Joseph Merrick<!--SKJUL DIV--></div><!--SKJUL DIV--> Blood & Thunder åpner skiva med et smell av rock n' roll! Tøffe riff, tøffe vokaler og ironisk nok er Neil Fallon fra hard rock bandet Clutch som gjør mest innsats på growling. Den suksessrike Leviathan er en sterk progressiv skive med utrolige sanger som tar innflytelser fra Herman Melville's Moby Dick. Dette albumet satt bandet på kartet, og gjorde dem et respektert entitet i prog-rock og metallens community. Det sier nesten seg selv at etter dette albumet, begynte bandet å turnere verden rundt til festivaler og store haller sammen med andre større band som Tool, Metallica og Slayer. Leviathan er et mer progressiv approach til den sjangren de spillte på Remission. Men her er det større variasjoner. Men her er det lite nytte av å fortelle deg hvor bra denne skiva er. Hvis du hører på metall og prog, er det bare verst for deg å ikke ha hørt ett av tiårets beste skiver. You're missing out, boy. Høydepunkt Hearts Alive. Videoer/Singler Karakter 10/10 Call Of The Mastodon - 2006 Relapse Records Sporliste <!--SKJUL BEGIN--><div class="spoilertop" onClick="openClose('93fb59bb95a29ee7a85b29a078ad3520')" style="font-weight: bold">Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor</div><div class="spoilermain" id="93fb59bb95a29ee7a85b29a078ad3520" style="display:none"><!--SKJUL END-->1. Shadows That Move 2. Welcoming War 3. Thank You For This 4. We Built This Come Death 5. Hail To Fire 6. Battle At Sea 7. Deep Sea Creature 8. Slickleg 9. Call Of The Mastodon<!--SKJUL DIV--></div><!--SKJUL DIV--> Call Of The Mastodon er et compilation album med alle deres demo låter som ble lagd før Remission. Her er det mye en fan eller nybegynner kommer til å like, hvis det er hardt og ganske skarpt man liker. Selv om det er Mastodon og de spiller en mer progressiv retning innen sjangeren sin, så er dette nesten det samme som mye av det de gjør, bare på en svært sterkere standart. Dette albumet begynte jeg å like med èn gang. Welcoming War og We Built This Come Death satte en kjempe god førsteinntrykk på grunn av det hørtes så sterkt og likevel fengende. Det hadde ikke skadet om Mastodon slo til mer hardere trøkk på albumene deres som de gjorde fra starten av! Men greia med denne skiva er at det ganske ground zero Mastodon. Du kan tydelig se at de lagde bra musikk selv da, men som sagt... Med deres talent, så steg de bare høyere og høyere. Høydepunkt Deep Sea Creature Karakter 7/10 Blood Mountain - 2006 Warner Bros. Records Sporliste: <!--SKJUL BEGIN--><div class="spoilertop" onClick="openClose('c3d92564a3b007f180ba4de9fc104b1f')" style="font-weight: bold">Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor</div><div class="spoilermain" id="c3d92564a3b007f180ba4de9fc104b1f" style="display:none"><!--SKJUL END-->1. The Wolf Is Loose 2. Crystal Skull (feat. Scott Kelly fra Neurosis) 3. Sleeping Giant 4. Capillarian Crest 5. Circle Of Cysquatch 7. Bladecatcher 8. Colony Of Birchmen (feat. Joshua Homme fra Queens Of The Stone Age) 9. Hunters Of The Sky 10. Hand Of Stone 11. This Mortal Soil 12. Siberian Divide (feat. Cedric Bixler-Zavala fra The Mars Volta) 13. Pendelous Skin (feat. Isaiah "Ikey" Owens fra The Mars Volta)<!--SKJUL DIV--></div><!--SKJUL DIV--> Du skulle ha trodd at det var nesten umulig å toppe Leviathan... men Blood Mountain er som Wish You Were Here er for Dark Side Of The Moon av Pink Floyd: Topper et mesterverk med et annet mesterverk Siden Mastodon fører seg i en "umulig å motstå" retning, som heter Progressiv musikk, så går det som regel bare bra... De var på en mye hardere nivå med Lifesblood og Remission, og det personelig sett likte jeg. Men de gjør ingen dumme trekk ved å lage sanger som Sleeping Giant og This Mortal Soil. Det blir kvalitet. Ingen jeg kjenner som har hørt på albumet har sagt annet enn "Mesterverk" Men jeg frykter at hvis Mastodon går i mer progressiv retning enn dette, kan de floppe. De må forebeholde balansen sin mellom Sludge og Progressiv Metall, ellers kan det bli bare en muligens mislykket eksperiment å utføre live... Høydepunkt This Mortal Soil Videoer/Singler The Wolf Is Loose Sleeping Giant Karakter 10/10 Crack The Skye - 2009 Reprise Records Sporliste: <!--SKJUL BEGIN--><div class="spoilertop" onClick="openClose('802a636c4279964b7f7821a6da82d2ca')" style="font-weight: bold">Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor</div><div class="spoilermain" id="802a636c4279964b7f7821a6da82d2ca" style="display:none"><!--SKJUL END-->1. Oblivion 2. Divinations 3. Quintessense 4. The Czar: Usurper/Escape/Martyr/Spiral 5. Ghost Of Karellia 6. Crack The Skye (feat. Scott Kelly fra Neurosis) 7. The Lost Baron<!--SKJUL DIV--></div><!--SKJUL DIV--> Albumets første låt er Oblivion. Og Oblivion er et progressivt mesterverk. Alt er der! Temaet, refrenget og gitarsoloen.. ååh, gitarsoloen er helt episk! Videre fortsetter skiva til Divinations. Dette er albumets hitlåt og gjør sin nytte som det. Resten er for your ears only... Sa jeg at dette bandet har utvikla seg? Det kan du banne på! Mer prog epicness har kommet inn og det virker som Mastodon kan fremdeles forbause helt utrolig på hva de er istand til å klare musikkmessig. Crack The Skye bygger på forskjellige temaer denne gangen, men disse temaene er knyttet sammen. Vokalmessig har det blitt helt slutt på skriking og brøling. Nå er det mer melodiske vokaler og flere forskjellige gitar effekter. Og dette er akkurat det jeg visste. De har ikke floppet et eneste sekund studiomessig, men på konserter klarer de nesten ikke å gjennspille det de gjorde på studio. Det de skapte av epicness på den skalaen som Crack The Skye ble til er nå blitt for mye enn det deres liveshow er istand til å fremføre. Men de prøver gjerne... But don't take my word for it. Skiva er årets beste i min mening. Nå venter jeg bare i spenning på hva som blir det neste for Mastodon. Klarer de å nok en gang toppe dette beistet av en skive eller kommer de til å repetere seg selv til alt høres ut som rent oppspinn? Eller er kanskje ingenting umulig for Mastodon... Høydepunkt The Last Baron Videoer/Singler Oblivion Divinations Endret 11. august 2010 av Steinvakt Lenke til kommentar
Whalecore Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Kjempe guide! Mastodon er helt fantastisk. Elsker stilen og tekstene. Har bare hørt Blood Mountain og Leviathan, men det frister å sjekke ut resten også. Så dem live på Hove, det var helt fantastisk. De skulle egentlig spille klokken 20:00, men ble forsinket og måtte spille klokken 01:00 om natta i steden, stemningen var helt fantastisk og konserten var et av høydepunktene på Hove. Mye bedre enn Lamb of God live syns jeg hvertfall. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Du skulle ha trodd at det var nesten umulig å toppe Leviathan... men Blood Mountain er som Wish You Were Here er for Dark Side Of The Moon av Pink Floyd: Topper et mesterverk med et annet mesterverk 9137954[/snapback] Topper en plate du gir 20/10 med en plate du gir 9/10, som altså er under halvparten så bra? Jaaaaavel Lenke til kommentar
Steinvakt Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Du skulle ha trodd at det var nesten umulig å toppe Leviathan... men Blood Mountain er som Wish You Were Here er for Dark Side Of The Moon av Pink Floyd: Topper et mesterverk med et annet mesterverk 9137954[/snapback] Topper en plate du gir 20/10 med en plate du gir 9/10, som altså er under halvparten så bra? Jaaaaavel 9138851[/snapback] Det vi kan si at jeg mente var at Leviathan var "urasjonelt og ulogisk" bra. Mens Blood Mountain i min smak var dritbra, men ikke på samme "type" nivået! :!: Jeg vil også henvise meg til at du bør kanskje se litt på hva blader som Kerrang! og MetalHammer har å si om Mastodon... Ifølge Kerrang! er Mastodon verdens beste band! Endret 25. juli 2007 av Steinvakt Lenke til kommentar
Big Tone Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Du skulle ha trodd at det var nesten umulig å toppe Leviathan... men Blood Mountain er som Wish You Were Here er for Dark Side Of The Moon av Pink Floyd: Topper et mesterverk med et annet mesterverk 9137954[/snapback] Du kan da seriøst ikke mene det? Uansett, hvorfor gi den ene plata 20? 10 er toppkarakter, og når du etterpå beskriver Blood Mountain som en bedre plate, men gir den 9, blir det litt rart. Lenke til kommentar
Steinvakt Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 (endret) Du skulle ha trodd at det var nesten umulig å toppe Leviathan... men Blood Mountain er som Wish You Were Here er for Dark Side Of The Moon av Pink Floyd: Topper et mesterverk med et annet mesterverk 9137954[/snapback] Du kan da seriøst ikke mene det? Uansett, hvorfor gi den ene plata 20? 10 er toppkarakter, og når du etterpå beskriver Blood Mountain som en bedre plate, men gir den 9, blir det litt rart. 9141205[/snapback] Hmm.. jeg får gjøre noe med det, da Edit: Sånn, ja! Endret 25. juli 2007 av Steinvakt Lenke til kommentar
dabbo-baze Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Metal er ikke akkurat min sjanger, men jeg har nylig sjekket ut dette bandet ut og wow, det er fett. Digger trommisen. 'Trainwreck' og 'Heart Alive' er favorittsangene mine for tiden. Endret 27. juli 2007 av dabbo-baze Lenke til kommentar
Steinvakt Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 Her er det blitt litt oppussa littegrann! Check it out Lenke til kommentar
oOF Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Leviathan er j'vlig bra. Skal kjøpe Blood Mountain når jeg får sjansen. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 (endret) Ville ikke gitt noen av dem 10 av 10, fordi jeg mener at alle har partier som er derative og likner for mye på noe man har hørt før og som faktisk ikke blir bedre med mange gjennomlyttinger, men 8 eller 9 havner de alle på i min bok. Absolutt et av de beste nye bandene, og et av bandene jeg har hørt mest på de siste årene etter at jeg så de live på John Dee. Veldig bra konsert. Endret 29. juli 2007 av Niskivara Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Ahhh! Mastodon på Hove var helt fantastisk ja! N1! Lenke til kommentar
do_or_die Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Jeg syns Mastodon uten tvil er det beste bandet i verden! Er ikke helt enig i at Cotm fikk 9/10 mens Remission bare fikk 7/10. Remission byr på alt fra beinhardt, tungt og drivende (Crusher destroyer, Where strides the Behemoth og Mother Puncher) til de nydeligste harmonipartiene (trainwreck, ol'e nessie og trilobite). Cotm er ganske simpelt og mangler dybde og dimensjoner. Lenke til kommentar
Steinvakt Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 Jeg syns Mastodon uten tvil er det beste bandet i verden!Er ikke helt enig i at Cotm fikk 9/10 mens Remission bare fikk 7/10. Remission byr på alt fra beinhardt, tungt og drivende (Crusher destroyer, Where strides the Behemoth og Mother Puncher) til de nydeligste harmonipartiene (trainwreck, ol'e nessie og trilobite). Cotm er ganske simpelt og mangler dybde og dimensjoner. 9267424[/snapback] Bare for a si det sann, Remission var rett fra leveren og Call Of The Mastodon var et enkeltskapende og levert tideligist av bandet. Jeg bare synes personelig at Remission ikke var sa svaert bra levert, men det er absolutt mange go' later der. Jeg har bare ikke folelsen av at Remission var et Gjennomfort album. Smak pa ordet og hor pa Leviathan. Da skjonner du. *Beklager spraket. Jeg er i utlandet, skjonner du :!:* Lenke til kommentar
Vidar Busk Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Mastodon er helt enkelt og greit genialt. Lenke til kommentar
Petoah Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Flott guide, elsker Mastodon! Fant ett bilde på forumet deres: Lenke til kommentar
Steinvakt Skrevet 17. august 2007 Forfatter Del Skrevet 17. august 2007 Jau, den har jeg sett. Morro saker! :!: Men sjekk detta! Troy Sanders, Brann Dailor og Kerry King [slayer]! MASTODON OG METALLICA!! Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Kjøpte Blood Mountain her om dagen, og kan ikkje seie anna enn at eg er skuffa. Veldig anonyme riff, vokalen er svakare og heile det voldelege "rett i trynet"- soundet dei har hatt før er bortevekk. Og kva er greia med å drukne dei få tinga som er fett i kjipe overdubs og ei suppe av ekle effekter? Lenke til kommentar
NightKeeper Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Kjøpte Blood Mountain her om dagen, og kan ikkje seie anna enn at eg er skuffa. Veldig anonyme riff, vokalen er svakare og heile det voldelege "rett i trynet"- soundet dei har hatt før er bortevekk. Og kva er greia med å drukne dei få tinga som er fett i kjipe overdubs og ei suppe av ekle effekter? 9310445[/snapback] Når du mener effekter mener du "Circle of Cysquatch" f.eks? Jeg syntes den er grisefet. Beste på skiva sammen med "Sleeping Giant". Syntes skiva er bedre enn Leviathan Lenke til kommentar
Steinvakt Skrevet 18. august 2007 Forfatter Del Skrevet 18. august 2007 Kjøpte Blood Mountain her om dagen, og kan ikkje seie anna enn at eg er skuffa. Veldig anonyme riff, vokalen er svakare og heile det voldelege "rett i trynet"- soundet dei har hatt før er bortevekk. Og kva er greia med å drukne dei få tinga som er fett i kjipe overdubs og ei suppe av ekle effekter? 9310445[/snapback] Da skjønner jeg meg ikke på deg... Se å få hørt på den oftere, alt kommer ikke med en gang. Jeg begynte ikke å like Mastodon sikkelig før etter en mnd med lytting. Jeg hadde Remission og Leviathan. Nå er det 100% favorittbandet mitt Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 18. august 2007 Del Skrevet 18. august 2007 Kjøpte Blood Mountain her om dagen, og kan ikkje seie anna enn at eg er skuffa. Veldig anonyme riff, vokalen er svakare og heile det voldelege "rett i trynet"- soundet dei har hatt før er bortevekk. Og kva er greia med å drukne dei få tinga som er fett i kjipe overdubs og ei suppe av ekle effekter? 9310445[/snapback] I'm with stupid ^ Alt som var fett med Leviathan er tonet ned eller fraværende på Blood Mountain, bortsett fra de feite trommebrekka og fillsa til Dailor, men selv de fremstår som fryktelig overdrevne og blir lynkjapt oppbrukte her. Kun tidvis glimter de til med det feite Mastodon-trøkket fra de første platene. Istedet for å utforske den særegne death metal-aktige sounden deres fra Remission har de gått stadig mer over i hardcore-lefling. Dette fungerte utmerket på Leviathan, men her har de bomma totalt. Blood Mountain spriker i alle retninger og er ujevn som faen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå