Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Se om du finner noen av de Mario klistremerkene. Disse som skal vere "hærverk". Ellers kan du jo ta turen til akvariet, kan jo være gøy å ta bilde av pingviner og andre dyr. Viss du kunne tenke deg å ta sykkelbilder, så kan du ta turen opp til slettebakken atmed bergenshallen. Der hopper de med sykler og tar diverse triks. Det kan jo være gøy.

Lenke til kommentar

Stiller meg helt bak Tomsi42 i at Norges kulturhovedstad har mange vakre motiver i sin arkitektur. Ta gjerne Fløybanen opp, men gå ned igjen. På veien ned kommer du til å få med deg mange fine smitt og smau. Nordnes er fint å vandre rundt på, og personlig har jeg en liten svakhet for Universitetbiblioteket på Nygårdshøyden, hvis de ikke holder på med oppussing eller noe annet som er fotografisk skjemmende. Gå rundt i gatene og se deg om gjennom søkeren. Selv brukte jeg måneder på gatefotografi da jeg kom til Bergen i 1987. Det var gjennom kamerasøkeren jeg ble forelsket i byen mellom de syv fjell.

Jeg satte spesielt stor pris på å ta bilder av dører. Alle typer dører, fra de enkle dørene på små bygårder, til de mer massive inngangspartiene til maktens korridorer. Det er i det hele tatt en by som er et stort fotomotiv. Byen e Bergen, og laget e Brann.

Edit: Du må få med deg butikken til Antonio Stasi i Lille Øvregate. Det er like ved siden av Fløybanen, like inn i den lille gågaten til høyre for inngangen til banen. Det er en kuriositet for alle fotofreaks, gamle som unge. Meg møter du ikke denne gang, siden jeg er i Roma. Det kan dog hende at du snubler over Modin i trappen. Jeg vet nemlig at han liker å snoke i hyllene til Antonio.

Tar du ikke turen innom den butikken (eller musèet, som mange vil kalle det), så har du gått glipp av den største severdigheten for alle fotoentusiaster på hele vestlandet.

Er du hyggelig og snill så får du lov til å tafse litt på både Leica, Hasselblad og Rolleiflex. Kjøp deg gjerne en billig japansk målsøker slik at du kan få et lite innblikk i hvor herlig målsøkerverdenen er. De koster bare en 3-500 for de bedre typene, og de er mer skarpe enn en god zoom i følge alles favorittsynser Ken Rockwell. Det er absolutt billigste form for høykvalitets analogt fotografi, og det er altid kjekt å kunne snurre en film av og til. Billig morro som ser godt ut på hyllen også. Jeg vet han har en veldig fin Canonette i chromeutførelse, og med det mener jeg ekte metall og ikke sølvfarget plast. Gromkvalitet til nesten ingen penger.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Tror jeg leste om den butikken i siste Fotografi, eller det før siste. Kommer visst folk dit fra hele verden virker det som :)

9137170[/snapback]

Jeg har møtt japanere, franskmenn, koreanere, tyskere, amerikanere, briter, svensker, spanjoler og nordlendinger i butikken, og mange synes det er å fint at de nesten nekter å forlate butikken. I tillegg kan jeg nevne at hvis du er i Bergen siste helgen i april neste år, så lærer Antonio deg å lage verdens beste pinholekameraer med hjemmelaget kasse av tre, og presisjonslaget hull i messingplate. Det kostet kr. 300 å være med på det i år. Prisen for neste år vet jeg ikke hva blir enda, men du får bildet ditt presentert på siden til den internasjonale pinholdedagen, en ekslusiv forsamling fotografer.

En gang hjalp jeg Antonio med å selge et Leica IIIf med en 21mm Voigtländer til et pensjonert amerikansk ektepar, som var på ferie med cruiseskip. Kameraet skulle være en gave til datteren som studerte kunstfoto i Roma. De gamle hadde slått seg ned i forfedrenes land Skottland, og hadde startet whiskey-brenneri der. Da de møtte datteren ble hun så glad for gaven (perfekt til gatefoto i Roma), at det gamle paret fant frem adresseboken der de hadde skrevet opp både min og Antonios adresse i. En måned før jul banket UPS på døren både hos meg og Antonio for å levere hver får flaske med deres første årgang med single malt. 10 år var den på det tidspunktet. Den varte faktisk nesten til julaften for min del. Det var en edruelig måned :hmm:

Lenke til kommentar

For meg ble Antonio Stasi (butikken altså) en gedigen skuffelse da jeg var der for et par uker siden. Han hadde ikke en eneste Nikkor inne (vel og merke fordi etterspørselen er større enn tilgangen), og for en sånn som meg, som ikke syns analog fotografi virker spesielt fristende, var det ikke mye å se på. Småmorsomt, men ingen religiøs opplevelse, slik jeg hadde håpet.

Jeg fikk i det minste sett det mye omtalte Alfabildet.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Mange fine gamle bygninger i Bergen sentrum. Du har akvariet, seks andre fjell. Bergensere ;)

Egentlig synes jeg ulriksbanen er tøffere enn Fløyen. Hvis du har tid - ta begge.

Mange muligheter med andre ord.

Tom

9136970[/snapback]

Du kan få mye spennende vær på Fløien, der skifter det fort!!

Var der nettopp, og da kom tåken plutselig opp.

Ellers er det veldig spennende smug nedenfor stasjonen, og ute ved "Gamle Bergen" (er noen år siden jeg var der)

Ellers er det grønt og frodig, veldig fint nordover samt utover Øygarden, hvis du er litt mobil...

Og en fantastisk botanisk hage utenfor Flesland

PS, "fant" kona mi i fotoklubben på høyskolen i Kongsberg, hun er fra Bergen, så vi er der oppe hvert år!!

Lenke til kommentar

Kommentarar på moderering høyrer ikkje heime i tråden som blir moderert. Ta dette over PM med den aktuelle moderator. Ved generelle tilbakemeldingar kan dykk bruke tilbakemeldingskategorien. Eit innlegg og ein kommentar er fjerna. :)

Lenke til kommentar

Nikkor forsvinner nesten like fort som det kommer inn hos Antonio. Det forteller en del om hvilket system kunstfotografer i Bergen foretrekker. Det er uten tvil Nikon.

For oss som bruker Canon er det et annet problem. Det er at det faktisk sjelden dukker opp noe Canon i butikken til Antonio. Han klager til stadighet over at det er så vanskelig å skaffe optikk til oss Canonister.

Lenke til kommentar
Nikkor forsvinner nesten like fort som det kommer inn hos Antonio. Det forteller en del om hvilket system kunstfotografer i Bergen foretrekker. Det er uten tvil Nikon.

For oss som bruker Canon er det et annet problem. Det er at det faktisk sjelden dukker opp noe Canon i butikken til Antonio. Han klager til stadighet over at det er så vanskelig å skaffe optikk til oss Canonister.

9139625[/snapback]

Det er vel fordi det som er bra beholder vi, og det som er ræva hiver vi ;)

Tom

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel hva du LIKER å ta bilder av. Liker du å fotografere byliv har du allerede fått mange gode tips i denne tråden, men jeg vil legge til at om du allikevel trår rundt i byen så kan du unne deg en tur ut i Sandviken.

Om du står med ryggen til fløibanen vil du på din venstre hånd ha en gate der før nevnte Antonio Stasi holder til. Følger du gatene i den retningen vil du etter ca 15 minutter havne i Kalfaret. Der er det mange gamle rikmannshjem som er, samt noen gamle industribygninger og noe jeg tror er en av de største kirkegårdene i Bergen, Møllendahl (mener jeg det heter). Et kremmeri. Går du videre i den retningen der havner du midt i et av de største trafikk-knutepunktene i Bergen, Solheimsviken. I nærheten her er det en ganske gammel (og stor) kirkegård, samt en del gamle industribygninger og slikt. Men da har du gått i ganske lang tid.

Går du til høyre om du står med ryggen til Fløien, så vil du etterhvert komme inn i Sandviken. Her er en fin miks av gamle og nye hus, og noen av de svært spesielle bergenshusene finner du også her, såvidt jeg husker. Noen år siden jeg har gått der. Men disse bergenshusene ser nesten ut som dukkehus, mener ett som ble solgt for fem år siden hadde et areal på ca 30 kvm, og to etasjer. Er du i Sandviken finner du steder der den øvre middeklassen, og deler av fiffen som ikke bodde i Kalfaret, holder til. Tett i tett med passe høye hus, inniblant noen små gårdsplasser, og etterhvert blir det en del bakker. Finner du skilter som peker mot Fjellveien, kan det være lurt å følge disse. Her er det litt park-muligheter, og halvveis oppe i siden på fjellet ser du et gammelt "lysthus" der de rike pleide å kose seg. Dette stedet heter Mon Plaisir, og ser litt ut som noen romerske/greske ruiner med søyler og greier. Her er et bilde av det stedet. Jeg vil tro at om du får passe vær så kan du få noen stemningsfulle bilder der oppe. Både av stedet, og utsikten over Bergen.

Håper du deler noen bildene med oss når du kommer tilbake da. Spesielt siden jeg for tiden nå bor i Nord-Norge og alltid setter pris på bilder fra Bergen og omegn.

Lenke til kommentar

Er det noen som har anbefalt Gamle Bergen? Tror ikke det. Gamle Bergen er et friluftsmuseum der de har flyttet gamle hus ut i Ytre Sandviken, og der kan du ta bilder av hvordan folk hadde det for ca 80-100 år siden. Jeg er ofte der for å mate fuglene, og det er vakkert. Du kan ta så og si alle bussene som går fra Bryggen til Gamle Bergen. Spør bussjåføren så gir han beskjed om hvor dere skal av. Turen tar 5 minutter. Hvis du går fra sentrum klarer du det på 20-30 minutter, sannsynligvis mer siden du kommer til å støte på mange motiver underveis.

Lenke til kommentar
Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upasselig, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdreven bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn, forkortelser osv. skal unngås. Emnefeltet skal beskrive innholdet i tråden. Eksempel: Problem med TV-ut på Radeon 9800. Dårlig bruk av emnefelt medfører stengning av tråden.
Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet.

Tråden har et dårlig emnefelt og er derfor blitt stengt. Vennligst les utdraget over fra retningslinjene og netiketten angående dette.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...