Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[løst]Hva skjer med dataen?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sliter litt med dataen min. For noen timer siden satte jeg meg ned på dataen, etter 5 dagers ferie. Den durte og gikk i vel over en time. Så skjedde det noe merkerelig. Skjermen ble fullt av vertikale striper med mange farger, og det var delvis mulig å se skrivebordet i annen hver stripe. Jeg sitter nå på en annen data, fordi det samme skjer hver gang jeg skruer på dataen. Det har skjedd fem ganger innen de siste timene. De to første skjedde mens jeg så på video, så den tredje rett etter login på windows, de siste når jeg var på internett og gjorde ingenting.

Jeg klarte å ta print screen, og lagre i paint, http://www.freewebs.com/sh-soe/Uten%20navn2.bmp får håpe det hjelper.

Jeg trenger hjelp snartest! Lurer på om skjermkortet kan være røkent, kan det være noe? Vær så snill.

TheHak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Det lukter litt svidd skjermkort, ja. Det er et par ting jeg dog ville sjekket først:

1) Prøv skjermen på en annen PC. Hvis ikke det samme problemet melder seg her, kan du utelukke at det er noe feil med selve skjermen. Merk også at nærliggende magnetfelt kan forstyrre CRT-skjermer (f.eks en bordvifte).

2) Åpne chassiet og påse at vifta på skjermkortet går. Sjekk med det samme at det sitter godt i AGP/PCI-E- porten.

3) Det kan også hende at det er hovedkortet det er noe galt med. Da vil jeg tro du vil oppleve andre problemer etterhvert, som ikke virker å ha sammenheng med hverandre (f.eks at USB-porter slutter å fungere osv)

Ellers kan jeg bare anbefale å reinnstalere skjermdrivere. Evt kan du prøve å formatere harddisken.

Lenke til kommentar

Det er meget godt mulig at skjermkortet er svidd ja. Det har PASSIV kjøling, og med kun èn vifte til kabinettet blir det fort varmt der inne. Kortet er GeForce 9800 Pro, og jeg har hatt det i noen år nå. I det siste har flere spill kjørt kortet så varmt at det har "skrudd seg av". Det har skjedd nesten på daglig basis i en uke eller noe.

Skjermen fungerer fint, sitter og har kabel fra bærbare til skjermen, funker fint.

Skal ta å åpne kabinettet snart, for å ta utav og sette inn skjermkortet, kanskje ta det med på en lufte-tur rundt i huset.

Tror neppe det er hovedkortet, eneste jeg har hatt problemer med er Windows. Har ikke formatert dataen på noen år, så den går treigt som sirup noen ganger.

Skjermen vil ikke reagere når jeg skruer på, så da er det litt vanskelig å gjøre noe med software'en.

Takker for tips. Ber til hva enn som er der oppe om at det skal fungere.

Edit: Nå har jeg tatt utav og satt inn igjen skjermkortet. Ble faktiskt overrasket at det HADDE vifte :p Den suger sikkert bare, men skjermen er like slapp som sist.

Siden det er en Dell, så skal vi ringe inn til de imorgen, og høre om vi kan få det på reklamasjon osv.

Ellers blir det sikkert et sånnet http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=326980 på dataen

Takker for svar

Edit 2: Har ringt til Dell og fått hjelp. Dere kan stenge tråden hvis dere vil.

Endret av TheHak
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...