vallente_82 Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 som vist nok ofte er satt til 100dB, men kva er optimalt? meir eller mindre? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 På norks blir det signal til støy forhold. Altså hvor høy lyden er i forhold til høyttalerens støy. Jo mer jo bedre., selv om 90dB skal være nok for de fleste av oss. Men er SNR ofte satt til 100dB? Mener da det pleier å ligge rundt 90dB. Sett en del høyttalere nede i 86dB, men svært få oppe i 100. Lenke til kommentar
vallente_82 Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 nei eg vett ikkje. vi bare sammenligna eit "billig" dataanlegg fra logitec mot ein av H/K's surroundforsterkere. da fant eg denne linja hos logitec Signal-til-støy-forhold: > 93,5 dB, vanligvis 100 http://www.logitech.com/index.cfm/speakers...es/224&cl=no,no Lenke til kommentar
vallente_82 Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 ka med pre out? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 OK, for det første; det er stor forskjell mellom Logitech og Harman\Kardon. Harman\Kardon er egentlig leverer hi-fi, mens Logitech er pc-høyttalere som ser best ut på papiret. Vet ikke hva Logitech mener med vanligvis 100dB. Men jeg har hørt Z-5500 i aksjon, og det er langt i fra hi-fi, de spiller ganske høyt, sant nok, men lyden er ikke pen. Den 10" store monsterbassen gjør grei jobb, men er nokså utydelig i forhold til en skikkelig subwoofer til noen lapper. Lydbildet er dårlig balansert, men er beregnet for at man skal sitte rett ved siden av høyttalerene, i motsetning til høyttalere beregnet på stereo og hjemmekino, hvor man ofte sitter et par meter unna. For det andre er det forskjell på høyttalere og forsterkere. Forsterkere har nesten alltid høyere SNR enn høyttalere. Nå skal du ikke se bort i fra at Logitech har brukt spesifikasjonene til forsterkeren deres, siden den er mest trolig er best. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 24. juli 2007 Del Skrevet 24. juli 2007 (endret) En høyttaler har ingen egenstøy. Det er en passiv komponent som ikke lager egne signaler. Det er derfor ingenting som heter "signal/støyforhold" på høyttalere. En forsterker derimot inneholder mange aktive komponeneter, sånn som trafo, likeretter, transistorer, dioder for å nevne noen. Disse delene produserer støy. I alt utstyr som lager/forsterker lyd finnes det støyfilter som skal redusere denne støyen. Strømforsyningen er den værste støykilden. Kvaliteten på komponentene, og hvordan forsterkeren er konstruert bestemmer også hvor mye støy som genereres. Endret 24. juli 2007 av Trainman Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Sorry, min feil. Blanda med følsomheten på høyttalere. Lenke til kommentar
vallente_82 Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2007 jaja, hallo, hehe, det var for å se stor forskjell liksom Kan du foresten forklare ka du meine med: "Lydbildet er dårlig balansert..." annet enn at den gjengir lyden dårlig/dårligere? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Det jeg mener er at det er for pinglette sattelitter i forhold til subwoofer. Greit at du skal sitte rett ved høyttalerene når du bruker et PC-anlegg, men lyden er etter min smak for tynn fra høyttalerene og for buldrete fra subben. De gjengir lyden greit nok, men de spiller for sterkt enkelte steder i lydregisteret. Serlig i bassområdet og høy mellomtone\lav diskant. Hør Z-5500 og et hi-fi anlegg til 10 000kr, så skjønner du hva jeg mener. Lenke til kommentar
vallente_82 Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2007 joda, veit godt kva du meiner, har sjøl eit anlegg til verdi av ca 12oookr fra hifi klubben, har bare litt hard-time med å forklare "pc-komiser" av meg koffer. men som du sa, det er jo bare til å spille litt musikk, så burde vel einkvar høre vesentlig forskjell Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå