Gå til innhold

Hva har IT-bransjen imot Vista?

Anbefalte innlegg

Lurer bare på hva det er med Vista som gjør at IT-bransjen nærmest hater det?

Sikter spesielt til utspillet fra Acer-direktør Gianfranco Lancier, hvor han hevder at hele industrien er skuffet over Vista.

Hva er galt?

Jeg liker Vista, det er stabilt som fy, kjapt, og jeg har heller ingen problemer med programmer. Eneste problemene jeg har, er med drivere til lydkortet mitt som gjør at jeg ikke kan se på DVD og få surround.

9135342[/snapback]

Å så lurer du på hva IT-bransjen har mot vista Du har litt problemer, med noen drivere. og du har tydeligvis litt peiling, hva tror du vanlige folk som ikke har peiling sliter med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvorfor er det Microsoft som skal straffes om f.eks HP ikke lager nye drivere til sine gamle skrivere? Er det virkelig så vanskelig å lage nye drivere?

Slik jeg ser det, så har de fleste andre produsenter brukt for lang tid til å fikse nye drivere. De har vært kjent med Vista ganske lenge.

Var det slike problemer da XP kom på markedet?

Men det blir veldig kostbart for firmaer om det kommer nye operativsystemer annen hvert år fremover.

Lenke til kommentar

Akkurat samme problemene med XP, mye blåskjermer.

Men drivere er ikke bare bare å skrive, en må først kjøpe noe som heter Windows Drivers Development Kit (DDK)

Og deretter lese endel dokumentasjon, deretter må man skrive funksjoner som støtter opp hardware etter hardware spesifikasjonene.

Driverutvikling er somregel en gradvis prosess, man må regne med litt feil i starten, men etterhvert som grunnen er bygget opp, så er det bare snakk om justeringer for hver ny release eller nytt hardware.

Men når MS gir ut helt ny DDK til et helt nytt OS, er det mye jobb som skal gjøres, og som kjent så koster programmerere mye penger å holde i gang, så dermed kan det komme drivere av diverse kvalitet i starten.

Men det går over.

Lenke til kommentar
Å så lurer du på hva IT-bransjen har mot vista Du har litt problemer, med noen drivere.  og du har tydeligvis litt peiling, hva tror du vanlige folk som ikke har peiling sliter med.

9162136[/snapback]

Måtte lese hva du skrev et par ganger før jeg fikk med meg alt ^^

Har forøvrig ikke noen problemer med driverene lengre, det var bare noen instillinger hos meg som var litt feil.

Joda, jeg har litt peiling. Jeg har installert Vista hos noen venner, som ikke har peiling, og de liker faktisk Vista bedre enn XP. Spesielt på bærbare maskiner, hvor så og si alt av drivere er integrert i Vista. I XP måtte man lete og søke mye for å finne rette driverene.

Hvis det var et spørsmål det siste du sa, så tror jeg at "vanlige" folk ikke har så store problemer.

"Vanlige" folk kjøper som regel ferdig bygde PCer fra Dell/HP o.l. og til de PCene er driverstøtten nesten komplett. Grafikkkort drivere er ikke så viktig for de, siden de ikke spiller, og for det meste bruker PCen til surfing og annet lett kontorarbeid. Uansett hva folk på nettet sier, så er faktisk Vista sikrere for den jevne forbruker enn XP er. Jeg installerte Vista for en kompis for rundt et halvt år siden, og han har ikke fått virus enda, normalt sett bruker han å få et eller annet virus inn på en uke. Jeg hadde ikke installert anti virus program til han engang i Vista.

Blir litt rotete dette, jeg er flink til det ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...