Gå til innhold

Hva har IT-bransjen imot Vista?

Anbefalte innlegg

Lurer bare på hva det er med Vista som gjør at IT-bransjen nærmest hater det?

Sikter spesielt til utspillet fra Acer-direktør Gianfranco Lancier, hvor han hevder at hele industrien er skuffet over Vista.

Hva er galt?

Jeg liker Vista, det er stabilt som fy, kjapt, og jeg har heller ingen problemer med programmer. Eneste problemene jeg har, er med drivere til lydkortet mitt som gjør at jeg ikke kan se på DVD og få surround.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok ikke bare IT bransjen som klager. Leser flere frittstående spaltister som også klager.

Det er nok mengden av diverse problemer som har dukket opp som tynger. Men det er vel også mange som styrer klar av de fleste av disse feilene, spesiellt hvis man har kjøpt en ferdig installert merkevare.

Det er jo alltid slik at opplevelsen av Windows versjoner er ganske subjektiv. Du vil finne mange som klager på XP også, mens de fleste opplever XP som dønn stabil.

Lenke til kommentar

Folk er vanedyr, og klager på endringer, helt til de vender seg til endringene. Da er det bare å vente på neste endring før klagestormet begynner.

Har vært med på kjøret en stund, og det var klager fra NT3,5 brukerene da NT4,0 kom, klager fra NT4,0 brukere da Win2000 kom og klager fra Win2000 brukere da WinXP kom. Dette er bare noe man må bli vant med.

At IT bransjen klager, tror jeg kommer av at så godt som en samlet IT bransje sto med buksene på knærne da Vista ble lansert. De hadde hatt flere år på seg til å være klar med drivere/programvare, uten å ta det seriøst. Det er først nå i sommer stabile drivere har begynt å komme, selv om det fortsatt gjenstår en hel de.

Lenke til kommentar
Folk er vanedyr, og klager på endringer, helt til de vender seg til endringene.  Da er det bare å vente på neste endring før klagestormet begynner.

Har vært med på kjøret en stund, og det var klager fra NT3,5 brukerene da NT4,0 kom, klager fra NT4,0 brukere da Win2000 kom og klager fra Win2000 brukere da WinXP kom.  Dette er bare noe man må bli vant med.

At IT bransjen klager, tror jeg kommer av at så godt som en samlet IT bransje sto med buksene på knærne da Vista ble lansert.  De hadde hatt flere år på seg til å være klar med drivere/programvare, uten å ta det seriøst.  Det er først nå i sommer stabile drivere har begynt å komme, selv om det fortsatt gjenstår en hel de.

9135585[/snapback]

Enig med dette. Selv om jeg personlig ikke har hatt problemer med drivere siden ATI fikk sine drivere ut av beta-stadiet (i februar en gang?).

Lenke til kommentar

Ingen alvorlege problem med Vista her heller - og eg brukar til og med den frykta 64-bitsversjonen... :p Eg likar systemet veldig godt, og har ikkje angra eit millisekund på at eg oppgraderte! :)

Motviljen mot Vista kjem vel ofte frå ein kombinasjon av skepsis til nye ting og det faktum at det er "på moten" å kritisere alt Microsoft kjem med (Jantelova kjem nok til anvendelse her). :)

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

Det er ikke like mye spennende som skjer i hver linux distro da :(

Det er vel litt av problemet også, mens linux får en gradvis endring, med masse beta testing underveis, har MS sine OS en ny versjon annenhvert år, alltid med veldig mye nytt eller annerledes.

Dette gir ikke folk mulighet til å tilpasse seg, og får automatisk de aller fleste til å klage på det.

Og når noe så grunnleggende som driverarkitektur og GUI endres, så må det jo gå galt :)

Lenke til kommentar
Annethvert år?

Windows XP da kom i 2001.  Begynner å bli endel år siden det.

9153198[/snapback]

Men for to år siden kom jo

Microsoft XP Pro Mediacenter 2005.

Forøvrlig så ble min bærbare pc roligere og fungerer godt uten problemer etter at jeg installerte Vista.

Jeg har et problem da: At Explorer låser seg og starter seg på ny iblant. Men dette skal visst skyldes Java-appl, mener MS.

Kanskje grunnen for at f.eks Acer klager på Vista, er at de ikke har ansatte med nok erfaring om Vista? Det blir ikke lett for en support-person å støtte en Vistabruker via telefon om han kun er vandt med XP.

Lenke til kommentar

vet ikke hvordan dere bruker vista/xp på deres arbeidsplasser, men her på jobben er det store aberet applikasjoner.

vista er fint det, og det er jo søtt å se på, har mange finesser og det nyeste. men... det hjelper ikke når vi skal kjøre gamle applikasjoner :( da snakker jeg om webapplikasjoner som bruker activex, javascript, diverse gamle programmer utviklet spesielt her på huset osv.

sånn sett kan vi rett og slett ikke gå over til vista før alt er skrevet om, noe som vil ta ... mange penger. så da er det bedre å ikke bytte. xp fungerer jo tross alt helt fint, er ingen grunn til å bytte ut et vinnende lag ;)

Lenke til kommentar
Annethvert år?

9153198[/snapback]

Som har akkurat samme kjerne som XP Pro SP2 (minus domenestøtte), men med et ekstra Madiacenter program. Å kalle det et nytt OS er vel å overdrive endel.

Lenke til kommentar
Annethvert år?

9153198[/snapback]

Som har akkurat samme kjerne som XP Pro SP2 (minus domenestøtte), men med et ekstra Madiacenter program. Å kalle det et nytt OS er vel å overdrive endel.

9154569[/snapback]

enig. Det er bare xp wrappet litt annerledes så det skal passe et annet publikum (htcp/stuepc) . same shit, different wrapping...

Lenke til kommentar
Annethvert år?

9153198[/snapback]

9154569[/snapback]

enig. Det er bare xp wrappet litt annerledes så det skal passe et annet publikum (htcp/stuepc) . same shit, different wrapping...

9155473[/snapback]

Poenget er at de hadde oppgradert operativsystemet.

Men Windows kommer ihvertfall med nye versjoner igjennom årene. Men det er bare to år til neste Windows skal komme da. Spørs hvor godt den vil virke.

Lenke til kommentar

Men det er ikke meningen å installere Vista i en "gammel" maskin heller.

Vista er beregnet for dagens "moderne" pc'er.

Har du en gammel pc, så duger ofte Win98Se best.

Det store problemet er at produsentene ikke gjør nok for å lage nye oppdaterte drivere som støtter Vista.

Det er ikke bare Microsoft som har dette problemet.

Lenke til kommentar

- Dårlig bakoverkompatibilitet med både programmer og maskinvare/drivere. Bare enkelte lager Vista-oppgraderinger som folk kan laste ned.

- Krever altfor mye systemressursser i forhold til hva det gjør. Mye bloatware.

- Fortsatt ikke ekte flerbrukersystem. Ingen muligheter til å sette eier og tilgangsrettigheter på filer, som i *nix-systemer.

- Lite nytt ellers på sikkerhetsfronten. Bare masse svært plagsomme popups hvor du selv velger om du vil gi et program superbrukerrettigheter eller ikke, noe som er helt latterlig. En hvilken som helst type bruker kan med ett enkelt klikk tillate et program å herpe hele systemet, slette systemfiler osv. Å prøve å forhindre brukerfeil på denne måten har ingenting med sikkerhet å gjøre. Vista er i så måte like sårbart som XP. De fleste vil disable dette uansett om de finner ut at de kan gjøre det.

- Microsoft utnytter markedskraften via vendor lockin når det gjelder DirectX 10. Tror mange har grunn til å mislike et firma og et produkt som nærmest _tvinger_ folk til å betale enorme summer for en oppdatering som ellers ikke gir dem så mye.

Og for en som stort sett bruker Linux så føles Vista helt håpløst. Man har jo omtrent null kontroll på hva som skjer i mange tilfeller.

Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli lei av at så og si alle klager over når det kommer noe nytt. Pleier å glede meg jeg å se optimistisk på det. Selv om Vista var ganske uferdig da det ble sluppet da.

Men per i dag er det ingen problemer med Vista fra min side. Allt jeg trenger funker ypperlig med vista. Ingen driverproblemer eller noenting.

Lenke til kommentar

spock84: Utifra posten din, ser det ikke ut til at du har så fryktelig god kontroll på Windows....

- Microsoft har lenge vært veldig streng på bakoverkompatibilitet, men med såpass grunnleggende endringer som er gjort, så kan endel programmer slutte å fungere, og da spesielt i 64-bit

- Windows NT har alltid hatt full flerbrukerstøtte på samme måte som Unix

- Windows NT sitt NTFS filsystem støtter filsikkerhet individuelt på hver bruker, i tillegg til transparent kryptering og komprimering av filer på filsystemnivå.

- DirectX 10 er jeg enig i, jeg foretrekker å bruke OpenGL i mine programmer.

Sikkerhet? vel, det vet jeg egentlig ingenting om hva som er gjort og ikke gjort, og jeg tipper du snakker utifra hvordan du opplever Vista.

Men nå fungerer vista på samme måten som Mac OS, at for å kjøre programmer som krever spesiellt tilgang, må brukeren gi grønt lys. høres logisk ut for meg.

For Windows brukere, er Unix ganske håpløst; det er latterlig vanskelig å gjøre enkle operasjoner, som å installere et program apt-get? HVA ER DETTE FOR NOE TULL? OG HVORFOR FUNGERER DET FORSKJELLIG PÅ FORSKJELLIGE DISTROER?

Og hvorfor er alle terminalprogrammene skrevet på 60-tallet?

Nei, dette får vi ta i en annen tråd.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...