Gå til innhold

Idemyldring: Ny server

Anbefalte innlegg

Hei!

Serveren her hjemme (En gammel P400) har tatt kvelde etter å ha stått på 24/7 i ganske mange år nå. Så jeg skal kjøpe meg ny. Serveren skal brukes som dns/dhcp for lokalnettet og domenet mitt, i tillegg til en del uttesting. Skal også kjøre mrtg og diverse selv bygde script. Trenger absolutt ikke være kraftigeste maskinen, en P400 mhz klarte seg egentlig helt fint, men jeg ønsker altså å kjøpe noe nytt.

Har følgende krav:

- Støysvak

- Billig

- Bruker lite strøm (skal kobles til en 500VA ups) og produsere lite varme.

- Må kunne slå seg på automatisk etter strømbrudd. (Bios instilling)

Serveren skal kjøre Slackware Linux, og ikke noe grafisk, så trenger ikke noe avansert skjermkort eller noe. Skal ikke være tilkoblet skjerm, tastatur eller mus permanent.

Jeg har mine ideer selv, men vil høre hva andre her inne mener om det. Skal helst bygge selv, om ikke noen kommer med et meget bra forslag til en billig ferdig maskin.

Kom med alle ideer dere har folkens! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden ingen har svart til nå så legger jeg ut oppsettet jeg har tenkt, så hører jeg om hva dere synes om det. Delene er:

Asus P5L-VM 1394

Chieftec WH-01 Miniserver Kabinett Sort

TwinMOS DDR2 PC5300 512MB

Intel Core 2 Duo E4400 2.0GHz

Western Digital Caviar SE16 250GB

Totalprisen på koblett blir da 3178. Er dette deler som kan brukes i en server som skal stå på 24/7 eller bør jeg velge noe annet? Noe annet jeg bør tenke på?

Endret av rolvs
Lenke til kommentar
Jeg ville kanskje hatt mer minne, og doble disker, men ellers ser den fin ut

9142235[/snapback]

Som jeg skrev i første innlegg, så er ikke ytelse viktig, 512 mb minne og 250 gb disk mer enn nok for meg. Som jeg også skrev så har jeg klart meg lenge med en P400 mhz med 256 mb minne. Det som er viktig for meg er stabilitet og at den tåler å stå på 24/7 i mange år. Strømforbruken er også viktig, siden den skal kobles til en liten UPS.

Lenke til kommentar

Du vil ha stabilitet, men du tenker ikke på den enkleste redundansen, nemlig det å ha speilede OS disker.

Bare det å speile OS diskene dine vil kunne spare deg for veldig mye arbeid når den ene disken ryker.

Greit nok at du ikke trenger mer enn 512MB minne, men minne er utrolig billig for tiden så det er nesten like greit å ta en 1G. Kan være du får lyst å bruke serveren til noe annet etter hvert.

Lenke til kommentar

Veldig enig med Lufen her, hadde selv en enkel liten server boks som gikk under etter ca 6-7 måneder og da bantes jeg høylydt over at jeg ikke gidda å spandere på meg selv 2 disker så jeg hadde vært berga når den ene disken tok kveld, du har helt sikkert ikke behov for 250 gb til dns + dhcp så å invistere i 2 x 120 gb disker for å raide disse er imo ett bedre valg, det med minne må du nesten se ann selv men huska t minne er nesten gratis nå om dagen så jeg hadde gådd for 1 gb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...