Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forvirra! Noen som kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest mange av trådene her blir jeg mer og mer usikker på hva jeg skal ha av stereo i bilen min. Leser i noen tråder at det er bedre å ha bra frontsett, enn å ha middels foran og i hattehylla. Men hva burde jeg ha?

Har a høytalere foran, men de er ikke de beste, men helt greie.

CD spilleren som står i bilen er en eltax http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314876

Tenkte å bruke maks 6k på alt sammen, vet det ikke er mye, men er det jeg har^^

Kunne noen skrapt sammen noe som var av brukbarhet, og forklart litt hva jeg burde ha av frontsett og høytalere i hatte hylla og slikt?

Og har sett at ingen frontsett er likt det jeg har, må jeg skjære ut da?

Og gjerne hvilket kabelsett jeg burde ha til det dere finner!:) Er helt nubish på dette her..

SuperTakk på forhånd! :)

Endret av Christer89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har du foran nå da??

Kan godt hende de kan brukes med høypass deling...

Spilleren din er heller ikke veldig bra lydmessig, så jeg ville starta med å bytte den....

Men skal du ha noe billig nå, som låter ok, så ville jeg kjøpt en focal aktiv sub, og 80-100hz delefilter til frontsettet ditt....

Lenke til kommentar
Hva har du foran nå da??

Kan godt hende de kan brukes med høypass deling...

Spilleren din er heller ikke veldig bra lydmessig, så jeg ville starta med å bytte den....

Men skal du ha noe billig nå, som låter ok, så ville jeg kjøpt en focal aktiv sub, og 80-100hz delefilter til frontsettet ditt....

9137018[/snapback]

Det er jeg ikke helt sikker på.. Det sto i bilen når jeg fikk den, men som sagt, s er de ikke av de beste! Hva er delefilter? dumt spm kanksje? er fersk i bilstereo..:)

Lenke til kommentar

Delefilter brukes feks for å ta bort de laveste frekvensene (bass)

I ditt tilfelle, så ville jeg delt på ca 80hz høypass på de høyttalerene du har, og montert inn en sub, som da blir delt på 80hz lavpass...

Da vil sub`n spille frekvensene under 80hz, og frontsettet ditt spille alt over 80hz, og du vil få et "riktig" lydbilde i bilen din ;)

Lenke til kommentar
Delefilter brukes feks for å ta bort de laveste frekvensene (bass)

I ditt tilfelle, så ville jeg delt på ca 80hz høypass på de høyttalerene du har, og montert inn en sub, som da blir delt på 80hz lavpass...

Da vil sub`n spille frekvensene under 80hz, og frontsettet ditt spille alt over 80hz, og du vil få et "riktig" lydbilde i bilen din ;)

9139070[/snapback]

Oh o see :)

Du har ikke link til suben og delfilteret du nevnte ovenfor vel? Sub'en vil jeg helst ha i ferdig kasse :)

Endret av Christer89
Lenke til kommentar
Her finner du kassa det var snakk om. Evt. kan du gå litt opp i pris og kjøpe denne istedet, da får du et større basselement, delefilter OG to forsterkerkanaler som kan brukes til f.eks. et sett fronthøyttalere som er langt bedre enn den innebygde forsterkeren i Eltax-spilleren :) Endret av epifant
Lenke til kommentar
Her finner du kassa det var snakk om. Evt. kan du gå litt opp i pris og kjøpe denne istedet, da får du et større basselement, delefilter OG to forsterkerkanaler som kan brukes til f.eks. et sett fronthøyttalere som er langt bedre enn den innebygde forsterkeren i Eltax-spilleren :)

9140737[/snapback]

1.Er det innebygd forsterker i den 10"ern?

2. Er det greit å koble dette? :)

3. Kabler følger ikke med? evt er det greit med biltema kabler? og dimensjoner på kablene?

Er håpløst når man ikke har peil vett ;)

Lenke til kommentar

1.Er det innebygd forsterker i den 10"ern?

2. Er det greit å koble dette? :)

3. Kabler følger ikke med? evt er det greit med biltema kabler? og dimensjoner på kablene?

Er håpløst når man ikke har peil vett ;)

9141314[/snapback]

1. Ja det er det

2. Det er veldig lett. bare plugge i:D hehe..

3. Biltema kabler er ikke av de beste.. Men de duger da til den kassa der:) Dimensjoner nok så blir det bra.. 16mm2 - 25mm2 strømkabel holder nok:)

Lenke til kommentar

Biltemakabler er helt okei, spesielt i forhold til den lave prisen. Dyrere ting som f.eks. Connection er såklart bedre å jobbe med og sannsynligvis endel mer motstandsdyktig mot korrosjon osv., men det betyr ikke at Biltemakablene er dårlige allikavel :)

Lenke til kommentar

Biltema kabler funker fjell det, bruker dem selv. Klart, dyrere kabler er nok en smule bedre, men innen ditt budsjett ser jeg ingen grunn til å svi av en halv formue på kabler.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en god spiller (Pioneer har mye bra til rundt 2000-2500 kr), et godt 2-veis frontsett (delefilter pleier å følge med her), en 4-kanals forsterker (til å drive frontene, så brokobler du to kanaler for å drive subwooferen) og et kurant basselement. Evt. kan du sløyfe bassen og heller bygge ut senere. :)

Å koble dette er meget lett. Koble en strømkabel på batteriet og trekk den bak i bagasjerommet (eller hvor du nå velger å plasere forsterkeren, husk å sette sikring på denne), så trekker du en remotekabel fra CD-tuneren til forsterkeren (slik at forsterkeren slår seg på når du slår på CD-tuneren), en signalkabel (for at forsterkeren bak skal få musikk fra CD-tuneren) og jorder forsterkeren til godset (setebeltefestene er flotte til dette).

Endret av EvenT
Lenke til kommentar
Biltema kabler funker fjell det, bruker dem selv. Klart, dyrere kabler er nok en smule bedre, men innen ditt budsjett ser jeg ingen grunn til å svi av en halv formue på kabler.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en god spiller (Pioneer har mye bra til rundt 2000-2500 kr), et godt 2-veis frontsett (delefilter pleier å følge med her), en 4-kanals forsterker (til å drive frontene, så brokobler du to kanaler for å drive subwooferen) og et kurant basselement. Evt. kan du sløyfe bassen og heller bygge ut senere.  :)

Å koble dette er meget lett. Koble en strømkabel på batteriet og trekk den bak i bagasjerommet (eller hvor du nå velger å plasere forsterkeren, husk å sette sikring på denne), så trekker du en remotekabel fra CD-tuneren til forsterkeren (slik at forsterkeren slår seg på når du slår på CD-tuneren), en signalkabel (for at forsterkeren bak skal få musikk fra CD-tuneren) og jorder forsterkeren til godset (setebeltefestene er flotte til dette).

9144169[/snapback]

Takk for bra svar alle sammen! :)

Følger det med sikring i kabelsettet?

Hvordan brokobler jeg?

Jeg har 13 cm orginalt foran tror jeg, burde jeg gå opp noen hakk?

Takk igjen :D

Funker denne CD spilleren fint? http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1561

eller holder denne?

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1560

Er dette frontsette bra? Noe å bruke penga på?

1.Dette?

2.Eller dette?

Er forresten nr.1 med delefilter?

Endret av Christer89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...