Gå til innhold

8800 ultra og PSU

anders!

Anbefalte innlegg

Hei!

Brodern har tenkt å anskaffe seg 8800 ultra! Han har en mist 500w strømforsyner. Er dette nok kraft til å dra spillet? Han har en e6400, en hdd og et optisk drev. Takk for svar! Har prøvd ut den såkalte PSU kalkulatoren men stoler ikke 100% på den! :)

Edit: Denne posten skulle kanskje under strømforsyninger? :hmm:

Endret av AndersdD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

500W er nok til å dra det skjermkortet. Den krever minimum 450W for å fungere ordentlig, så 500W holder. Husk når du setter det i at du MÅ ha 4x4 pins plugger ledig som du kobler til de medfølgende koblingene. De er 6 pins til 2x4 pins. (2x)

Endret av sandemas
Lenke til kommentar
500W er nok til å dra det skjermkortet. Den krever minimum 450W for å fungere ordentlig, så 500W holder. Husk når du setter det i at du MÅ ha 4x4 pins plugger ledig som du kobler til de medfølgende koblingene. De er 6 pins til 2x4 pins. (2x)

9138028[/snapback]

Hvor mange Watt du har er ikke så relevant, det viktigeste er at PSU kan levere nok Ampere på +12V. En MIST 500W klarer det bra.

Du må ikke ha 4 stk. 4 pin (molex) kontakter. De fleste nye PSU har 6-pin PCIe strømkontakter. 8800Ultra krever som 8800GTX 2 stk 6-pin PCIe kontakter.

Lenke til kommentar

Hmm, slenger meg kjappt på denne.

Vil mitt OCZ ModStream 520W kunne kjøre følgende oppsett mon tro ? ;

1. stk XFX Geforce 8800 Ultra

1. stk Asus Pk5

1. stk Intel Q6600

2. stk IDE harddisker

3. stk SATA harddisker

1. stk SATA DVD rom

+ diverse 120mm vifter og en Iwaki pumpe til vannkjøling

Tror at strømforsyningen peaker på rundt 600W maximum, men er usikker på hvor mye alt dette faktisk kommer til å dra.

En annen ting som bekymrer meg litt er at Ultra kortet krever 2 stk 6-pin PCIe kontakter, PSU'en min har kun 1 stk slik utgang (jeg har dog 2 ledninger, siden jeg har 2 Modstreamer - følger det med en omformer fra Molex utgang til 6-pins PCIe ledning med skjermkortet, eller kan/bør dette kjøpes separat ?)

Alt av utstyr er bestilt og på vei med posten, kjipt hvis jeg må ut med en høvding til for ny PSU (denne er kun 1 år gammel).

Lenke til kommentar
Vil mitt OCZ ModStream 520W kunne kjøre følgende oppsett mon tro ? ;

En annen ting som bekymrer meg litt er at Ultra kortet krever 2 stk 6-pin PCIe kontakter, PSU'en min har kun 1 stk slik utgang (jeg har dog 2 ledninger, siden jeg har 2 Modstreamer - følger det med en omformer fra Molex utgang til 6-pins PCIe ledning med skjermkortet, eller kan/bør dette kjøpes separat ?)

9139561[/snapback]

1. Ja, OCZ ModStream 520W holder uten problemer til 8800Ultra.

2. I både Ultra og GTX-kortene jeg har vært bortpå så har det fult med 2 stk. omformere i esken.

Lenke til kommentar
1. Ja, OCZ ModStream 520W holder uten problemer til 8800Ultra.

9139691[/snapback]

Hmm, jeg hører du sier dette. Men blir plutselig mer og mer usikker. Kan for lite strøm evt. skade noen av de komponentene jeg kommer til å kjøre i maskinen ?

Modstream'en min leverer jo samtidig kun 28A på +12V ...

Lurer på om jeg blir nødt til å oppgradere til feks 620W fra Corsair, eller liknende - mot min vilje vel og merke.

Edit; Kan legge til at jeg også skal kjøre 4x 1GB ram, som jeg glemte å nevne i oppsettet ovenfor.

Endret av Digitize
Lenke til kommentar

Her kommer en liten oppdatering.

Fikk XFX Geforce 8800 Ultra kortet i posten idag (herregud så stort det er !!).

Til min overraskelse ser jeg at det IKKE følger med overganger fra Molex til PCIe. Videre så er det vedlagt en "advarsel" om at man ikke skal bruke slike overganger (se vedlagte bilde som jeg scannet).

Det står at Geforce 8800 Ultra skal ha 2 dedikerte PCIe strømkontakter fra PSU, som nok dessverre resulterer i at jeg må kjøpe ny PSU :thumbdown:

post-53233-1185450429_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Fikk XFX Geforce 8800 Ultra kortet i posten idag (herregud så stort det er !!).

Til min overraskelse ser jeg at det IKKE følger med overganger fra Molex til PCIe. Videre så er det vedlagt en "advarsel" om at man ikke skal bruke slike overganger (se vedlagte bilde som jeg scannet).

Det står at Geforce 8800 Ultra skal ha 2 dedikerte PCIe strømkontakter fra PSU, som nok dessverre resulterer i at jeg må kjøpe ny PSU  :thumbdown:

9146393[/snapback]

Det var rart.

De de "advarer" mot er 1 stk. Molex -> PCIe

Det du skal bruke er 2 stk. Molex -> PCIe

Pass altså på at overgangen har 2 molex-kontakter...

Lenke til kommentar
Det var rart.

De de "advarer" mot er 1 stk. Molex -> PCIe

Det du skal bruke er 2 stk. Molex -> PCIe

Pass altså på at overgangen har 2 molex-kontakter...

9146701[/snapback]

Ok, 1 stk. PCIe drar altså like mye strøm som 2 Molex ?

Da blir jeg sittende igjen med kun 2 Molex utganger på PSU'et som skal drive 5 harddisker, 1 DVD brenner, vannkjøling og diverse vifter/viftestyring. Kanskje litt drøyt ?

Lurer på om jeg ikke bare skal kline til med et Thermaltake Toughpower 750W som ser ut til å ha fått relativt gode reviews på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...