Gå til innhold

For varm?

friolsen

Anbefalte innlegg

Temperatur på prosessor viser ca 55 °C ved oppstart kald maskin. (Alle temperaturer er avlest både i BIOS og ved software.) Ved vanlig bruk ligger temp på rundt 60 ºC, ved spill opp i

75 ºC. Det er ikke spesiell høy temp inne i kabinettet, kjøleribba kjennes kald ut. Har installert nok kabinettvifter men temp i kabinettet ser ikke ut til å påvirke temp på prosessor så mye. Maskina er ustabil under spilling. Etter råd både fra dere i forum og andre har jeg forsøkt å bytte prosessor uten at dette hjalp. Kan kanskje få ned temp ved bruk av annen kjøleribbe, men ettersom den originale Intel ribba kjennes kald ut ser jeg liten vits i å prøve dette. Kan sensorene på hovedkortet vise feil? (Har nyeste versjon BIOS) Vet noen om det er lagt inn en eller annen form for temperatur sperre i hovedkort/BIOS? Kan det være strømforsyninga eller noe annet?

Oppsett av maskina er som følger.

Microstar 845PE MAX2-FIR, Mainboard S478 Intel 845PE ATX Audio LAN IEEE1394 Raid UDMA100 533FSB

Chieftec TX-10SL-D, Case Midi ATX Tower Silver 340W W/Door Scorpio

Creative 70SB009002012, Soundcard Audigy Player PCI Retail

Apacer 512MB PC-333, Memory 512MB PC-333 DDR PC2700 Orginal

Microstar MS8872/G4 TI4600-VTD, VGA-Card Geforce 4 TI4600 128MB AGP TV-Out V-In DVI Retail (G4TI4600VTD)

Wd WD1200JB, Harddisk 120.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5" 8MB cache

IBM deskstar, hardisk 80 GB 7200RPM

BIOS-versjon/Dato American Megatrends Inc. V1.2 11, 05.11.2002

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis kjøleribba er kald og CPU'en varm da må feilen ligge i mellom de 2 komponentene siden varmen ikke blir overført.

75 grd er ekstremt mye uansett hvor dårlig kjøling du bruker så her er det noe virkelig galt!

Rens varmespreder på CPU og rens kjøleribben godt og følg instruksene på http://www.arcticsilver.com/arctic_alumina...nstructions.htm

En annen mulighet kan være at du kjører for høy spenning på CPU så sjekk dette og svar oss her i forumet.

Hovedkortet kan være defekt, kan hende at det leverer feil spenning til kopmponentene på kortet.

Siste mulighet kan være PSU, sjekk også spenningene på denne, jeg har sett et par av de oppskrytte PSU'ene til chieftec knele ned til 10v på 12v utgangen (ganske utrolig med tanke på hvor bra kabinettene er utført), sist gang hos en kamerat med samme HK/kabinett som deg og hvor CPU hadde tilsvarende temp til din, ene grunnen var CPU spenningen som var målt til nesten 1,75v... Han har også generelt hatt mye småproblemer med dette HK og har ikke fått det til å bli 100% stabilt. Må også nevne at en annen kamerat også har tilsvarende problem med samme HK men med en celeron 2GHz.

Jeg kjenner kun 2 personer med dette kortet og de begge har problemer, kan være ren tilfeldighet men jeg ville mistenkt HK.

Ta en søk på forumet ang. ditt HK og se etter folk med lignende problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...