Gå til innhold

ny spill pc, 12-13k uten skjerm, trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Trenger litt innspill siden det er leenge siden jeg sist kjøpte pc, og det nå florerer med deler jeg har null peil på. Jeg vil ha en stille og godt (luft-)kjølt pc som jeg kanskje en dag klokker bittelitt.

Jeg har satt sammen en konfigurasjon som jeg synest ser rimelig fornuftig ut, men vil veldig gjerne ha noen innspill.

Mitt foreløpige oppsett

Som dere ser, en qQ6600, som jeg regner med bør holde en stund.

Vil gjerne ha inspill til gode/dårlige sider ved hovedkortet siden jeg er litt usikker på hvilket chipset jeg bør satse på. Kunne jeg like godt kjørt et billigere 650 HK?

Skjermkortet bør holde en stund til mitt bruk tror jeg.

Ellers så har jeg ikke tatt med RAM enda, siden jeg har null peil på hva jeg bør se etter med tanke på dette hovedkortet og CPU'en. Planlegger å bestille alt hos shg.no, så et tips om en passende OCZ ram er velkomment. 2Gb RAM bør holde for denne omgangen.

Regner med å kjøre et 32b Vista OS med tid og stunder, men antagelig først XP.

Er strømforsyningen ok? Og vet noen om modulære kabler følger med, eller må jeg kjøpe disse separat?

Hvis jeg har glemt noe annet i oppstillingen min, så påpek gjerne dette!

Endret av Illuvatar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekket litt rundt grafikkort og fant denne blant alle de andre 8800 GTS 640Mb kortene:

Foxconn GeForce 8800 GTS 640 MB

I motsetning til alle andre gts 640 Mb kort i prisguiden (med unntak av XFX) er denne opplyst med en kjernefrekvens på 575MHz og effektiv minnefrekvens på 1800MHz.

Synest dette var en rimelig stor forskjell fra de vanlig 500MHz/1600MHz.

Hvorfor er det bare Foxconn som kjører dette? I teorien burde vel det bety at for stock kort av denne typen så eier Foxconn alle andre..

Kan noen bekrefte/avkrefte dette, og har noen erfaring med kortet som tilsier problemer med økt viftestøy/varme pga evt økt energibehov som følge av det jeg antar er en fabrikkoverklokk? Hvis ikke så tror jeg at jeg kommer til å gå for dette kortet.

Endret av Illuvatar
Lenke til kommentar

Bytt cpu til e6750/e6850. Bytt cpu vifte til noctua u12 eller zalman 9700nt elns. Ville kjøpt et 8800 gtx kort til 3800kr. Ocz ram er bra, ligger 2 brikker i prisguiden(pc6400) som har fått god kritikk. Kjøp de eller crucial ballistix.

Resten ser egentlig greit ut. Du kan bytte harddisk til samsung spinpoint. Mange sier denne er bra. Har ikke hatt noe personlig erfaring med den, så kan ikke bekrefte kvaliteten sikkert. Du får mye gb/penger ved kjøp av spinpoint.

Lenke til kommentar
Bytt cpu til e6750/e6850. Bytt cpu vifte til noctua u12 eller zalman 9700nt elns. Ville kjøpt et 8800 gtx kort til 3800kr. Ocz ram er bra, ligger 2 brikker i prisguiden(pc6400) som har fått god kritikk. Kjøp de eller crucial ballistix.

Resten ser egentlig greit ut. Du kan bytte harddisk til samsung spinpoint. Mange sier denne er bra. Har ikke hatt noe personlig erfaring med den, så kan ikke bekrefte kvaliteten sikkert. Du får mye gb/penger ved kjøp av spinpoint.

9150275[/snapback]

Jepp, jeg har sjekket og funnet ut at det nok er bedre å gå for en E6850 for min del. Ellers så vil jeg gjerne vite hvorfor jeg bør bruke andre deler. Hva er galt med en big typhoon som gjør at jeg bør bruke en noctua u12 eller zalman 9700nt? Liker forresten det jeg ser av noctuaen, men hvor godt kjøler denne uten vifte? Big typhoon ser ut som en solid kjøler, og alt jeg har lest tilsier at den er svært stille.

Puttet in OCZ ram, tror de holder for øyeblikket.

Hva er bedre med samsung spinpoint enn en WD Caviar? Jeg har alltid vært fornøyd med WD, og ettersom jeg har sjekket så er denne Caviar disken både relativt rask, samt stille og ikke spesielt varm.

Og til sist, hvor finner jeg er GTX kort til 3800?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...