Gå til innhold

Veske til Nikon D40? (Side 3)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ang veske så er det kun deg selv som kjenner til dine behov. Jeg anbefaler bag-typen som rommer gjerne litt mer enn akkurat hus og kitobjektiv. Ta en titt på Crumpler feks om du vil ha en ok bag med ok utseende til en ok pris.

Sandisk Ultra II og Extreme III er gode brikker. De har jo blitt så billige nå.

Lenke til kommentar
Ok, men er det noe spesielle krav til hastighet på brikken da?

9139061[/snapback]

D40 stiller nok ingen spesielle krav. Råfiler fra D40 vil være på ca. 5MB, og den gnager unna 2.5 bilder pr. sekund, så med 10 MB/s skrivehastighet klarer kameraet bare så vidt å produsere data fortere enn kortet klarer å skrive dem. Med en bufferdybde på 9 bilder raw, og praktisk talt ubegrenset i jpeg, så tror jeg neppe du noen sinne vil oppleve at minnekortet begrenser deg.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Ok, men er det noe spesielle krav til hastighet på brikken da?

9139061[/snapback]

Det kommer an på hvor dårlig tid du har ;)

Trege kort er gjør at du ikke får tatt så veldig mange bilder i serie. Det går også saktere å overføre bildene til PC'en etterpå. Spørsmålet er hvor viktig disse tingene er for deg.

Jeg er enig med moestue at SanDisk er et trygt valg, Lexar er et annet. Gå for Ultra II hvis hastighet ikke er viktig, ellers Extreme III. (Eller tilsvarende fra Lexar).

Hold deg unna (ukjente) billige brikker - det er ofte mye feil på de.

Tom

Lenke til kommentar
Har dere et godt tips til veske da til en billig penge, trenger ikke mye ekstra plass - et batteri og et minnekort. Vil ikke ha monsterveske. Litt usikker på hva som passer.

9139078[/snapback]

Du som går for Nikon, må jo ha denne. Det er kanskje ikke det du forbinder med billig; men i fotobag sammenheng er dette ikke spesielt dyrt.

Forøvrig en fin bag som ikke skriker foto.

Tom

Lenke til kommentar

Ok.

Tar veske litt på sikt, skal ikke på tur med det første. Bestilte meg ei 2 GB Sandisk III brikke og slengte på ei billig CF-brikke til min far i sammen slengen, er jo veldig billig for minnekort nå...

Japan Photo virker bra så langt, bestilte rett før 11, og kameraet ble sendt 14:57...

Lenke til kommentar

hvordan er D40 å bygge videre på? I forhold til kvaliteten på kamera og nye objekter. Lønner det seg heller å kjøpe et bedre hus eller er D40 et kamera for fremtiden? Og er ikke 6 mp, i minste laget?

Lenke til kommentar

Jeg bare siterer meg selv fra en annen tråd, jeg:

Det skal sies at all Nikon-optikk som gir full funksjonalitet på D40 kommer til å være kompatibel med fremtidige Nikon-hus i all overskuelig fremtid, så hvis du kjøper en D40 så er det ingen fare for at optikken du kjøper til denne kommer til å være ubrukelig hvis du om noen år fra nå finner ut at du vil oppgradere til et mer avansert Nikon-hus, og en D40 kommer nok til å gi deg glede i flere år fremover.

9139721[/snapback]

6 Mp er mer enn nok for skjermvisning og utskrifter opp til A4-format i hvert fall. Og D40 har vel kanskje den beste bildekvaliteten av noe 6Mp-kamera i dag.

Lenke til kommentar
Hvor finner jeg Crumpler-veskene da?

hvordan er disse billig-merkene? Tamrac, Lowepro osv...?

9143740[/snapback]

Her finner du Crumper i Norge.

http://www.crumpler.no/photobags.html

Selv bruker jeg denne, og er rimelig fornøyd. Praktisk, men ikke verdens beste kvalitet.

http://www.tamrac.com/5745.htm

Vet ikke hva den koster, men en av våre lokale fotosjapper i Roma solgte den til meg for 20 euro, og det tror jeg var 25% avslag, eller noe slik.

Lenke til kommentar
Hvor finner jeg Crumpler-veskene da?

Fotovideo har Crumpler; det finnes også andre. Det finnes en egen Crumpler butikk i Oslo (Bogstadveien?).

hvordan er disse billig-merkene? Tamrac, Lowepro osv...?

9143740[/snapback]

Å kalle dem billigmerker, er å be om bråk ;) Det er vel heller Crumpler som er noe overpriset - det er fordi de har blitt et mote merke for de kule. Heldigvis leverer de også kvalitet.

Tamrac og Lowepro er også merker som leverer god kvalitet; desverre ser de veldig ut som fotobager og det er jo ikek alltid like kult.

Jeg har ikke selv erfaring med Tamrac, men Lowepro bager har jeg fler av. God kvalitet. Sjekk de mellomstore Rezo'ene (140-180) eller snutebag. Får hos Elite Foto, Fotovideo, FotoKnutsen, Japan Foto (i alfabetisk rekkefølge...). Sikkert hos andre også.

Tom

Lenke til kommentar

Tamrac hevder at min Velocity 5 ikke ser ut som en kamerabag. Morsomt, he he. Dette blir mine siste ord på et par uker. Klokken 05.00 kjører vi til flyplassen for 2 uker i 32 graders varme. Hvor da? Det er ikke vanskelig å gjette for de som kjenner meg godt her på forumet.

Ha en fin sommerferie alle sammen :cool:

Lenke til kommentar
Tamrac hevder at min Velocity 5 ikke ser ut som en kamerabag. Morsomt, he he. Dette blir mine siste ord på et par uker. Klokken 05.00 kjører vi til flyplassen for 2 uker i 32 graders varme. Hvor da? Det er ikke vanskelig å gjette for de som kjenner meg godt her på forumet.

Ha en fin sommerferie alle sammen  :cool:

9143849[/snapback]

God ferie og ta mass kule bilder.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...